Formule 1

Adrian Newey ziet de komst van de Halo met gemengde gevoelens tegemoet: "Het is een lelijk ding"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 9 december 2017 18:44

In seizoen 2018 komt het er dan toch echt van, de introductie van het Halo cockpitbeschermingssysteem. Door de teams wordt het gevaarte met tegenzin geslikt, de fans hekelen het en menig Formule 1-coureur denkt er het zijne van. Esthetisch gezien is het een klap voor de F1-liefhebber, maar het is wel bedoeld om de ongelukkige klappen op te vangen vanuit het veiligheidsoogpunt. Topontwerper Adrian Newey van Red Bull Racing denkt er het zijne van.

Formule 1 2017 Max Verstappen


“Ik heb er gemengde gevoelens over”, liet Newey weten tegenover Sky Sports F1. “Elke stap die gemaakt kan worden met het oog op veiligheid moet worden gezet. Als een coureur gewond raakt of zelfs komt te overlijden is dat vreselijk. Ik ben bij de begrafenis van Justin Wilson aanwezig geweest en het verdriet van de familie was echt verschrikkelijk.”

Nadat de FIA in eerste instantie met het Halo-concept aankwam, was er ook sprake geweest van het zogenaamde SHIELD-systeem, een soort vooruit die begon vanaf de neus en rondom de cockpit liep. Na een aantal testen werd hier vanaf gezien en besloot de FIA toch voor de Halo te kiezen. Tot verdriet van velen. “Als ontwerper ben ik van mening dat de halo een onhandige en lelijke oplossing is", verklaarde Newey. "Er had meer ingezeten dan deze oplossing. Een kap over de cockpit ziet er esthetisch mooier uit, maar dat gaat wel in tegen de natuur van de F1. Het is een open cockpitklasse. Het is ook belangrijk dat het systeem ook beschikbaar moet zijn in de lagere raceklassen en financieel haalbaar. Het is en blijft een lelijk ding, daar kan ik als ontwerper weinig aan doen”



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS