Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Nissan gebruikt kennis van mislukt LMP1-programma voor de Formule E: "Jaren aan research"

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 januari 2018 17:25

Het mislukte LMP1-programma van Nissan dat vroegtijdig werd afgebroken wordt gebruikt voor het eigen Formule E-programma. Het Japanse automerk neemt de rol in de FE over van partner Renault en gaat vanaf 2018/19 samenwerken met e.Dams. Het is de terugkeer van Nissan op het internationale autosport podium, nadat men eerder uit het FIA World Endurance Championship vertrok. Alle kennis die men in de afgelopen jaren heeft opgedaan in zowel het FIA WEC als andere klassen als het Super GT of DPi worden ingezet om de FE tot een succes te maken.

Nissan LMP1


"We hebben in al deze programma's engineers en we kunnen op hun kennis teruggrijpen", vertelt de directeur van Nissans motorsporttak NISMO Michael Carcamo aan het Engelse Autosport. "Het gaat dan om specifieke technologieën, wat werkte en wat niet en op welke gebieden je versterking nodig hebt. Er zijn veel theorieën over hoe je een organisatie samenstelt, wat werkt op de lange termijn en hoe je mensen in een goede werkomgeving samenbrengt om succes te krijgen."

"We lanceerden de tweede generatie Leaf", voegt Carcamo toe. "We doen al aardig wat jaren aan research en ontwikkeling in elektrische auto’s. We hebben veel middelen die we kunnen inzetten in de Formule E."

Bij de openingsrace in Hong Kong waren al diverse mensen van Nissan aanwezig, maar Carcamo wil nog niet ingaan op de details van de infrastructuur en aandrijving. De verwachting is dat Nissan in 2018/19 nog veel van Renault gaat gebruiken. Vanaf het seizoen 2019/2020 kan de fabrikant haar eigen onderdelen inpassen, maar ook dan zal er nog flinke ondersteuning van Renault nodig zijn.

Wat de NISMO-directeur wel wil bevestigen, is dat er eigen fabriekscoureurs ingezet gaan worden. In 2018/19 worden de contracten van Sebastien Buemi en Nico Prost gerespecteerd. Carcamo verwacht dat Nissan meer kans gaat maken door de stap naar een nieuw chassis, nieuwe batterijen en dat teams met één auto de volledige raceafstand moeten afleggen. "Het is echt speciaal en belangrijk dat we de eerste Japanse fabrikant in de Formule E zijn", aldus Carcamo. "We zijn de grootste verkoper van elektronische voertuigen en hebben daar zwaar in geïnvesteerd."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS