Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ginetta verwacht het gevecht met Toyota aan te kunnen gaan in het FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 januari 2018 17:55

Ginetta heeft haar LMP1-auto onthuld op de Autosport International Show. Deze bolide moet het komend seizoen onder andere tegen Toyota opnemen in het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans. Directeur Lawrence Tomlinson heeft al vertrouwen in de auto, maar begrijpt ook dat het lastig is dat partijen 1,5 miljoen voor een Ginetta LMP1-bolide willen neerleggen.

Ginetta

De LMP2-auto’s kwalificeerde zich met 3.25 en de races met 3.27, dus ze zaten rond de 9 seconden van de hybrids,” reageerde Tomlinson tegen Sportscar365. “Als je kijkt naar het gewichtsverschil met onze auto, de upgrade van het vermogen, betere aero dan de P2 en de betere banden, dan is het niet voor te stellen dat ze niet dezelfde rondetijden gaan rijden als de hybrides. LMP1 is gewoon LMP1 en er is niet echt een privateerklasse. We gaan racen tegen Toyota. Ze rijden nu eenmaal met een hybride. Wij niet en dat is het verschil. We worden net als iedereen toegestaan in de P1, om Toyota uit te dagen voor de algemene winst.” Volgens de CEO van Ginetta is de bolide een goed alternatief voor teams, als je de kosten vergelijkt met die van een LMP2-machine.

“Het is lastig om iemand 1,5 miljoen euro te laten besteden voor een chassis dat niet bestaat,” legde de directeur uit. “Veel mensen hebben dat geprobeerd. Je moet de ballen hebben om het te maken. Als je een auto kan neerzetten en er naar kan kijken, dan lijkt dat een extreem goede manier om mensen in de LMP1 te laten komen. Als je de kosten bekijkt van de auto over drie seizoenen, dan is het 200 tot 300 duizend meer per jaar voor de auto. Het budget om de auto te runnen is niet dramatisch anders dan de P2. Je kunt je op pole in de P2 kwalificeren en tiende staan, of ronduit voor de overwinning gaan. Zelfs als je laatste in P1 bent, wat je niet gaat zijn, dan lig je nog steeds voor op de P2. Voor de teams die vooraan willen staan en ronduit voor de overwinning willen gaan, is dit echt de meest kostenefficiënte manier om dat te doen.” Tot nu toe is alleen TRS Manor Racing bevestigd als team, terwijl vorig jaar werd gezegd dat een ander team drie auto’s had gekocht. Dit is echter nog niet bevestigd. Tomlinson zei dat zij het bekendmaken wanneer het geld is overgemaakt. Bovendien zijn er nog drie serieuze gegadigden.

“Dat zijn teams waarvan we weten dat ze het budget en ervaring hebben om het te doen,” legde de Ginetta-directeur uit. “We staan nu op het punt dat ze hun administratie de betalingsopdracht geven, zodra ze zeker zijn van de kwaliteit van de auto. Ik vind het lastig om een cheque uit te schrijven aan een bedrijf dat nooit een P1 auto voor 1,5 miljoen euro heeft gebouwd, zonder eerst te weten dat het goed is. Ik denk dat dat absoluut terecht is.” De eerste tests met de G60-LT-P1 gaan snel beginnen, zo vertelde Tomlinson.

“De auto heeft in de fabriek gedraaid” aldus de Brit. “We nemen hem mee terug naar de fabriek om wat andere systeemcontroles te doen en gaan direct door naar een lokaal vliegveld, waarvan een vriend van mij eigenaar is. We gaan daar heen en weer meer rijden en de systeemcontroles doen en aan het einde van januari, reizen we af naar een Zuid Europees circuit en om er heel veel rondjes te draaien. Daarna moet het tweede chassis volgen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS