DTM

Gary Paffet staat achter het afschaffen van prestatiegewicht: "Als een coureur naar een circuit gaat..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 januari 2018 09:10

In 2017 werd het prestatiegewicht in de DTM afgeschaft. Dit om te voorkomen dat de autofabrikanten de races manipuleerden. Het zorgde gedurende het jaar voor rare uitslagen, die daarna werden voorkomen. Gary Paffett staat achter het afschaffen van deze maatregel.

Gary paffett

“Het probleem met het strafgewicht is dat de teams het systeem bespelen. Ze beïnvloeden de wedstrijden door hun een lichte auto te hebben zodra ze dat willen, of natuurlijk om een zwaardere auto te hebben als dat beter uitkomt,” zei de Mercedes-coureur. “Dat betekent dat er sommige weekenden zijn waar je naar toe gaat en slechts één team een kans heeft om te winnen, vanwege het gewicht van de auto. Tegen het einde van vorig jaar raakten we er vanaf en zagen we een soort voordeel dat Audi had, gezien de prestaties die ze toen hadden. Maar je moet af van het prestatiegewicht, de auto’s zitten zo dicht bij elkaar dat normaal gesproken het hele veld binnen minder dan een seconde zit.”

“Als een coureur naar een circuit gaat waarvan hij houdt, vindt hij misschien één of twee tiende bij zichzelf, omdat hij geniet van het rijden op de baan of omdat hij in een bocht een bepaalde truc heeft. Daardoor vindt hij zes plekken op de grid. De engineers krijgen de kans om een tiende voor je te vinden in de verandering van de setup. Dat zijn nog eens twee of drie plaatsen. Het lijkt dan dat dit weekend de kans is voor deze persoon, dus moeten we het vermogen een beetje opschroeven of zoiets. Maar het blijft allemaal marginaal, omdat het veld zo dicht bij elkaar zit. Finishen in de 'Top 10' is zwaar genoeg, laat staan het winnen van races.”


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS