Formule 1

Max Verstappen kreeg vorig jaar zes kapotte motoren: "Dat aantal moeten we halveren"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 februari 2018 06:08

Max Verstappen staat te trappelen om weer in zijn auto te gaan racen. Nog iets meer dan een week en dan komt het Formule 1-circus weer in actie tijdens de wintertests in Barcelona om de nieuwe F1-bolides aan een ultieme test te onderwerpen. Max Verstappen rijdt in 2018 opnieuw voor de stal van Aston Martin Red Bull Racing. Max blikt nog even kort terug op 2017, maar hij kijkt vooral vooruit op het komende seizoen met de RB14.

Max Verstappen F1


Wat waren je drie hoogtepunten van vorig jaar?
“Allereerst de overwinning in Maleisië. De race in Austin als tweede. Ik vond het geweldig om zo vanaf achteren je weg naar voren te vechten. Ik heb de hele race gepusht om het podium te halen. Als derde de winst in Mexico.”

Wat is er nieuw aan de RB14 voor 2018?
“De halo. Die is erg lelijk en ik kijk er niet naar uit om er mee te gaan rijden. In het algemeen hoop ik dat de auto een goede stap voorwaarts is en dat we vanaf het begin goed mee kunnen doen. Dat is het belangrijkste voor ons. We willen niet weer zoals vorig jaar onze weg naar voren hoeven te werken.”

Wat vind je van de nieuwe bandensoorten?
“Uiteindelijk is het vrij simpel. Je kiest vaak voor de zachtere banden, omdat ze vorig jaar redelijk stijf waren. Het wordt interessant om te zien hoe de nieuwe compounds gaan zijn.”

Wat zijn je doelen voor 2018?
“Je probeert sowieso altijd zo goed mogelijk je best te doen, dus ik heb geen specifieke doelen nodig om mezelf te motiveren. Iedere race is voor mij weer een kans om te winnen. Sommige races zijn natuurlijk beter voor ons dan andere, maar daar gaan we met de nieuwe auto achter komen.”

Hebben de nieuwe regels van vorig jaar het racen verbeterd?
“Op het gebied van rijden wel, dat was een stuk beter en leuker. Het was wel wat moeilijker om in te halen, maar de auto’s zien er agressiever uit. We moeten een manier kunnen vinden waardoor we niet zo afhankelijk zijn van de vleugels en meer mechanische grip kunnen genereren. Dan kunnen we blijven rijden in de auto’s zoals ze nu zijn en hoeven we niet terug naar de oude specificatie.”

Wat vind je de slechts drie beschikbare F1-motoren in 2018?
“Dat is absoluut een uitdaging. Vorig jaar hebben we er zes gebruikt, dus dat aantal moeten we halveren. Hopelijk halen we het, maar dat is afwachten.”

Wie zijn je grootste concurrenten?
“Voor mij is iedereen mijn grootste concurrent. Natuurlijk zijn er teams die op het moment niet om het wereldkampioenschap kunnen strijden, maar dat betekent niet dat je ze geen aandacht geeft.”

Waarvan word je boos?
“Ik houd het simpel: verliezen. Dat is het ergste, met wat dan ook.”

Hoe is de sfeer bij Red Bull Racing?
“De sfeer is goed. Iedereen is na de sterke afsluiting van vorig jaar erg gemotiveerd. We kunnen niet wachten om weer te beginnen. Het is fijn om tijdens de vakantie de batterijen op te laden, maar op een gegeven moment wil je weer beginnen.”

Wat is het beste advies dat je vader je heeft gegeven?
“Met twee voeten op de grond blijven staan. En als ik dat niet doe, zorgt hij er wel voor!”

Kun je Mercedes en Ferrari dit jaar verslaan?
“Dat weet ik nu nog niet. We moeten zo goed als we kunnen voor de dag komen. Tot de eerste race weet je eigenlijk niet waar je staat, dus ik schep nog geen verwachtingen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS