DTM

Gary Paffett is blij dat de DTM-auto's in 2018 minder downforce hebben: "Aandeel van de coureur weer groter"

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 maart 2018 08:23

De nieuwe aerodynamica beperkingen in de DTM zorgen er volgens Gary Paffett voor dat de wapenwedloop in het kampioenschap stopt en er een gelijk speelveld voor 2018 ontstaat. Het komende seizoen is de aerodynamica met één derde verlaagd in vergelijking met 2017. De verandering moet er voor zorgen dat de Mercedes, Audi en BMW gelijkwaardiger zijn, waardoor de setup mogelijkheden zijn beperkt en de kosten worden gereduceerd.

Gary Paffett DTM


Eerder gaven de organisatoren van de Duitse toerwagenklasse al toe dat de druk hoog is om een vervanger te vinden voor Mercedes, maar volgens Paffett helpt de gekozen richting ook om de kwaliteiten van de coureur meer tot zijn recht te laten komen.

"In de afgelopen seizoenen heeft de aerodynamica zich tot een soort wapenwedloop ontwikkeld, waaronder in de DTM. Des te meer geld je besteedt, des te sneller je gaat," aldus de Brit, in dienst van Mercedes, tegen het Engelse Autosport. "Dus ik denk dat de standaardisering van de componenten alle teams een veel gelijker speelveld biedt en dat is wat iedereen wil. Wij coureurs, willen wat minder downforce. Het probleem met veel downforce hebben is dat het veel wegneemt van wat je doet. Het maakt het ook lastiger om de auto's van dichtbij te volgen, wat het weer lastiger maakt om in te halen."

"Er zijn veel voordelen van het hebben van minder downforce. Vele jaren hebben we geroepen dat de downforce omlaag moet, maar je moet het vervangen met mechanische grip en dat is precies wat we vorig jaar hebben gedaan. We hadden zachtere banden, die het verlies aan downforce compenseerde. Dat is de richting die we op moeten gaan. We hebben banden met grip nodig, omdat ze helpen snel door de bocht te gaan, terwijl het niet lastig wordt om een andere auto te volgen. Ik denk dat we een aardig goede balans hebben dit jaar en dat de auto's wat lastiger worden om te rijden, zowel in droge als natte omstandigheden. Hopelijk brengt dat de vaardigheden van de coureur wat terug. En de mogelijkheid dat het aandeel van de coureur weer veel groter is op de geleverde prestatie, dan dat het resultaat merendeels wordt behaald vanwege de technische eigenschappen van de auto waarbij de coureur bijna een passagier in zijn eigen auto is."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS