Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

De nieuwe BMW M8 GTE wordt 35 kilo zwaarder volgens de door de FIA opgestelde Balance Of Performance

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 april 2018 09:26

De nieuwe BMW M8 GTE, die debuteert tijdens de 6 uur van Spa-Francorchamps in het FIA World Endurance Championship, is maar liefst 35 kilo zwaarder dan de auto die de pole position behaalde tijdens de afgelopen 12 uur van Sebring. De auto die door het team van MTEK van de Nederlander Ernest Knoors ingezet wordt in het endurance-kampioenschap heeft een minimum gewicht van 1.255 kilo gekregen vanuit de door de FIA opgestelde Balance of Performance (BoP).

BMW M8 GTE

In Sebring had de auto die daar pole position behaalde en een tweede plek in de race, een minimaal gewicht van 1.220 kilo. De BMW krijgt daarnaast een lager drukniveau mee van de turbo, die over het gehele toerenbereik loopt. Een echte vergelijking tussen de BoP van het WEC en de IMSA is echter niet mogelijk. De evolutie van de Ferrari 488 GTE krijgt namelijk een minimum gewicht van het WEC mee van 1.280 kilo, terwijl deze in Sebring op 1.265 kilo lag.

De Porsche 911 RSR krijgt daarentegen in het WEC een lager gewicht mee, maar heeft daarentegen weer een kleinere luchtinlaat restrictor gekregen dan de auto in Sebring had. De nieuwe Aston Martin Vantage GTE, welke voor het eerst in Spa in actie komt, heeft op basis van het automatische BoP-systeem een minimum gewicht van 1.265 kilo gekregen. De oude Vantage die nog in de GTE-Am uitkomt, heeft 55 kilo extra gekregen vanwege de overstap van Dunlop naar Michelin banden. De laatste uitvoering van de Ferrari, die beschouwd wordt als een nieuwe auto, heeft 5 kilo meer gekregen dan vorig jaar. Het Italiaanse raspaardje heeft een minimum gewicht van 1.275. De Porsche en Ford GT worden beiden 16 kilo lichter dan tijdens de Bahrein-finale van vorig jaar. Zij krijgen respectievelijk een gewicht van 1.242 kilo en 1.255 kilo toegekend.

Alle berekeningen zijn gemaakt onder de automatische BoP, waarbij geen aanvullende aanpassingen zijn gemaakt vanwege de introductie van de nieuwe BMW, Aston Martin en de evolutie van de Ferrari. De GTE-Pro auto’s gaan in Spa en Silverstone rijden met de toegekende aanpassingen, waarna eventueel aanpassingen worden gemaakt in vervolg op niet vrijgegeven c.q. gepubliceerde algoritmen. Voor de 24 uur van Le Mans is er een afzonderlijke BoP, vanwege het unieke karakter van de baan.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS