Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

De nieuwe toerwagenklasse E TCR is de toekomst: "Het is de nieuwe autosportwereld"

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 april 2018 11:38

Recent werd een nieuwe toerwagenklasse aangekondigd. Tijdens de Autosalon van Genève werd tegelijkertijd met de Seat e-Cupra de E TCR aangekondigd. Volgens de CEO van WSC Ltd. Marcello Lotti blijft met de elektrische variant het toerwagenracen relevant voor de toekomst van het racen. “We vonden dat het tijd was om elektrisch rijden te overwegen voor de toekomst”, zegt Lotti tegen e-racing365. “Voor ons was het logisch dat ook de toerwagens meegaan met de nieuwste technologie. We hebben een concept proberen te ontwikkelen voor de toerwagens zonder hoge kosten."

Cupra E racer


De aankondiging kwam tegelijkertijd met Seat's nieuwe Cupra en de Cupra e-racer. Tot nu toe is de Spaanse auto de eerste die volgens de E TCR-regels is gebouwd. De klasse staat open voor 4 en 5 deurs productiewagens met een elektrische motor die 300kW aan continu vermogen biedt en 500kW aan maximum vermogen bij 12.000 toeren. WSC Technology gaat de drive-train leveren waar onder de versnellingsbak en de batterijen.

“Voor ons was het belangrijk om vanaf het begin een partner te kiezen en een fabrikant”, legt Lotti uit. “Het was een perfecte timing voor Seat, omdat ze haar hagelnieuwe Cupra met een sport DNA lanceerde. Dus waarom niet meteen in de nieuwe technologie? Het was perfect voor hen, het was perfect voor ons, dus begonnen we te werken aan dit project en moesten we wachten met de aankondiging tot de auto en de technische regels gereed waren.”

Lotti wil het platform in 2019 lanceren en verder uitrollen in 2020 en ziet de rest van het jaar als een kans om zich te richten op potentiële fabrikanten en het uitvoeren van initiële testen en promotie evenementen. “Het kampioenschap is open voor alle andere merken”, verzekert Lotti. “We zijn net begonnen om andere merken te interesseren. Komend jaar willen we evenementen organiseren en vanaf 2020 willen we een echt vol programma hebben."

Het doel is om van de E TCR een wereldwijd platform te maken, zoals de nieuwe FIA World Touring Car Cup en de TCR International Series. Daarnaast zijn er nog diverse andere kampioenschappen waarin gereden wordt, zoals de Pirelli World Challenge en de IMSA Continental SportsCar Challenge. Het doel is om met de E TCR eenzelfde pad in te slaan. “Op dit moment kijken we intercontinentaal en niet alleen in Europa," vertelt Lotti. "We hebben veel TCR-partners, omdat we met dertig organisatoren werken. Zij zijn ook allemaal geïnteresseerd."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS