Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Frikadelli voor het eerst in drie jaar weer zegevierend in de VLN op de Nordschleife

Uitgegeven door Miguel Bosch • 27 juni 2018 21:13

Na drie jaar is Frikadelli Racing er eindelijk weer in geslaagd een VLN-race op de Nürburgring-Nordschleife te winnen. De Porsche 991 GT3R van coureurs Lance David Arnold en Felipe Fernández Laser pakte in de eerste race sinds de 24 Uur van de Nürburgring, de winst.



De kwalificatie voor de 60e editie van de ADAC ACAS H&R-Cup werd gedomineerd door de Ferrari 488 GT3’s van Wochenspiegel Team Monschau. De twee boliden, gerund door Rinaldi Racing, doken als enige onder de acht-minuten-grens. Felipe Fernández Laser en Lance David Arnold moesten de race vanaf plaats twaalf starten, nadat Laser, die kort na aanvang van de sessie een snelle tijd neerzette en lange tijd bovenaan stond, de Porsche met schade aan de andere kant van het 24-kilometer lange circuit moest parkeren. Pas kort voor het sluiten van de grid reed de gerepareerde Frikadelli Porsche de pits uit, om zijn normale startpositie in te nemen.

Beide Ferrari’s reden in de openingsronden weg van de rest van het veld, met Jochen Krumbach aan het einde van de eerste ronde aan de leiding nadat polesitter Christian Menzel op Döttinger Höhe zijn teamgenoot slipstreamend aan hem voorbij zag gaan. Achter de leiders klommen Arnold in de ‘full-Pro’ Frikadelli Porsche, Alexander Müller in de ‘Pro-Am’ Frikadelli Porsche en Frank Stippler in de Phoenix Racing Audi R8 LMS GT3 — alle drie lager gekwalificeerd dan hun snelheid tijdens de race deed vermoeden —gestaag door het veld naar voren, totdat ze bij de Ferrari van Menzel aankwamen. De lokale held wist het trio achter zich te houden, maar zag co-piloot Leonard Weiss halverwege de wedstrijd, na een probleem met de stuurbekrachtiging, de pits inkomen voor een lange reparatie.



Vanwege een licht aanlopende achterband besloot Frikadelli Racing hun ‘Pro-auto’ vroeger dan gepland naar binnen te halen. Omdat daardoor de laatste pitstop ook naar voren werd gehaald, was de verplichte minimale pitstoptijd tijdens de laatste stop langer voor de Porsche dan voor de Ferrari van Krumbach, Oliver Kainz en Georg Weiss die langer kon doorrijden en profiteren van de kortere verplichte pitstop tijd, dichter tegen het einde van de race. Het was daarom taak voor Arnold en Laser om het hoge tempo van Krumbach en Kainz te evenaren, wat beide Frikadelli-piloten lukten.

Met 40 minuten te gaan nam ‘gentleman driver’ Weiss eindelijk het stuur van de Ferrari over. Wetende dat hij Porsche-testrijder Laser onmogelijk achter zich zou kunnen houden, zeker nu er achterop het circuit lichte regen viel, liet hij de Frikadelli Porsche zonder tegenstand te leveren voorbij.



Met de littekens van het ongeluk in de kwalificatie nog zichtbaar, kwam de Frikadelli Porsche voor het eerst sinds 2015 zegevierend over de finish. De overwinning is de eerste voor de Pro-auto waarmee teameigenaar Klaus Abbelen, zelf nog altijd uitkomend in de ‘oude’ Pro-Am-zusterauto met Sabine Schmitz en Alexander Müller, een serieuze aanval wil doen op de fabrieksteams en de 24 Uur van de Nürburgring-races.

Phoenix Racing’s Frank Stippler wist in de eindfase de tweede plek van Weiss af te snoepen, wat betekent dat Stippler’s teamgenoot en Phoenix Racing Junior Vincent Kolb zijn GT3-carrière met een knappe tweede plaats begint.

Voor Wochenspiegel Team Monschau was er met plaats drie toch nog een prijs na hun uitstekende optreden.

De enige Nederlander in de race, Marco van Ramshorst, bracht de race op plaats 53 ten einde. Hij kwam met co-piloot Peter Bonk in de PB Per4mance Porsche Cayman S 718 als enige uit in de SP4T-klasse.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS