Formule 1

Voormalig Formule 1-teameigenaar Morris Nunn van Ensign Racing overleden: "Een pure racer!"

Uitgegeven door Johann Petermann • 19 juli 2018 04:12

Op woensdag verloor de racewereld een van de beste van zijn generatie. Voormalig coureur, Formule 1- en IndyCar team eigenaar Morris "Mo" Nunn stierf op 79-jarige leeftijd nadat hij zijn gevecht met de ziekte Parkinson verloor. Hij werd bekend in de hoogste klasse van de autosport omdat hij een Formule 1-team genaamd Ensign runde. In 1975 werd het Formule 1-team van Ensign, dat geleid werd door Morris Nunn, gesponsord door Hoogenboom Bewakingsdienst van de broers Bob en Rody Hoogenboom (Rody in augustus 2017 overleden). De Nederlander Roelof Wunderink kon dankzij de sponsoring van HB Bewaking achter het stuur van de door een Cosworth V8 motor aangedreven N175 plaatsnemen. Nunn ging na het Formule 1-seizoen van 1982 naar de Verenigde Staten en richtte zich de jaren daarna op de Indy 500, CART-kampioenschap, Champ Car en IRL.



"Hij was een pure racer," zei directeur van Chip Ganassi Racing, Mike Hull, die veel met Nunn samenwerkte en hem zowel als vriend en als mentor beschouwde. "Hij leefde en ademde racen. Ik heb persoonlijk veel aan hem te danken want hij heeft me zoveel geleerd wat je kunt bereiken als je goed focust en niet accepteert wat mensen als conventioneel ervaren. Nunn was een van de architecten van de Ganassi-cultuur.

Nunn werd bekend in de Verenigde Staten vanwege zijn technische bekwaamheid en voor het opzetten van zijn eigen teams. Het verhaal luidt dat Nunn op zijn 24e pas voor het eerst een circuit zag, maar onmiddellijk daarna een Cooper-Climax kocht en begon met racen. Aan het einde van de jaren zestig won Nunn enkele races voordat hij besloot met pensioen te gaan en zich te concentreren op het bouwen van auto's.

In 1970 richtte hij het Formule 1 team, Ensign Racing, op. Het team had zijn eerste race in 1973 en zijn laatste in 1982 met opvallende coureurs, waaronder Chris Amon, Derek Daly, Nelson Piquet en Roberto Guerrero. Nunn ging na het seizoen van 1982 naar de Verenigde Staten en vond een baan bij het CART-team van George Bignotti. In 1989 maakte hij deel uit van het Patrick Racing-team dat Emerson Fittipaldi begeleidde bij zowel een Indy 500 overwinning als het CART-kampioenschap.

Later werkte hij voor de Champ Car teams van Chip Ganassi, als hoofdmonteur van Alex Zanardi toen de Italiaanse coureur back-to-back CART-titels won. In 1999 richte Nunn, Mo Nunn Racing op en had in 2000 het duo van Tony Kanaan en Bryan Herta onder contract staan. Nunn vertrok in 2002 naar de Indy Racing League in 2002 waar de Braziliaanse coureur Felipe Giaffone de eerste overwinning van het seizoen behaalde.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS