Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Organisatoren richten zich op racen met waterstof: "Het is de toekomst: mobiliteit met nul-emissie"

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 september 2018 16:50

De ACO, de organisator van de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship, heeft een nieuw initiatief gestart. ‘Mission 24H’ moet de plannen gaan ondersteunen voor het creëren van het racen met waterstof tijdens de 24 uur van Le Mans.

Mission H24 Yannick Dalmas Spa 2018

Mission 24H is een partnerschap tussen de ACO en GreenGT, een Zwitsers bedrijf dat elektro waterstof voortstuwingssystemen produceert en al in 2016 een ronde met waterstof op het Circuit de la Sarthe aflegde. Het doel van dit project is om waterstof aangedreven voertuigen te promoten en te ontwikkelen, voordat ze in 2024 hun debuut gaan maken in Le Mans. Daarnaast moet het ook de snelheid van de research en development van waterstof aangedreven auto’s vergroten, door de technologie van de baan naar de weg te brengen.

In Spa reed Yannick Dalmas met het prototype LMPH2G om het initiatief te lanceren. De auto is een aangepaste ADESS 03 LMP3-bolide. Het voertuig wordt aangedreven door vier motoren en bestaat uit een waterstofcel van vier lagen. De auto begon goed, maar kreeg bij Stavelot een technisch probleem, waarna hij terugkeerde naar de pits. Daarna werd nog een brandstofstop gedemonstreerd. Daarna reed de LMPPH2G voorop tijdens de formatieronde van de European Le Mans Series.

“Waterstof is de toekomst, omdat we ons richten op een mobiliteit met nul emissie”, reageerde ACO-president Pierre Fillon in Spa. “Het is onze rol om een hoog prestatievermogen te ontwikkelen in combinatie met milieuvriendelijke technologieën.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS