Autosport Internationiaal Singleseaters • Indy Car

Nieuwe look voor IndyCar in 2018 + EERSTE FOTO'S

Uitgegeven door Dirk Kempen • 13 januari 2017 06:48

IndyCar heeft de plannen tot 2020 aangekondigd. De snelste Amerikaanse raceklasse blijft bij het huidige Dallara DW12-chassis. Het chassis, dat in 2017 aan haar zesde seizoen begint, krijgt een flinke upgrade na komend seizoen.


De Dallara DW12 werd na een lange selectie procedure gekozen tot het IndyCar chassis vanaf 2012. Vanaf 2015 ontwierpen motor leveranciers Chevrolet en Honda hun eigen aerodynamische pakketten (aerokits). Dit resulteerde en zware crashes in de aanloop naar de Indy 500 van dat jaar. Vele auto´s, met name met Chevrolet motoren, verloren de controle in de bochten. Zodra de auto´s achterwaards gingen stegen ze op en kwamen ze op de rolbeugel terecht. Met name James Hinchcliffe beleefde een zware crash, een deel van de ophanging verwondde de Canadees in zijn been. Het dieptepunt kwam later dat jaar. Op Pocono Speedway kwam Justin Wilson om het leven.

De aerokits werden elk jaar ontwikkeld, met name om het gat van Honda richting Chevrolet te dichten. Sinds de introductie van de DW12, en de terugkeer van Chevrolet in het kampioenschap, in 2012 won het Amerikaanse merk alle fabrikanten titels. Honda won slechts 27 races, tegenover 57 voor Chevrolet.


Jay Frye, IndyCar President of Competitions, presenteerde de eerste schetsen voor een nieuw ontwerp in Detroit. Het lijkt er op dat de IndyCar vanaf 2018 meer conservatief zal ogen dan het huidige ontwerp. Het aerodynamisch pakket lijkt op de auto's uit Formule Atlantic en ChampCar uit 2006/2007. De voor- en achtervleugels worden beperkt, evenals de winglets die zijn ontwikkeld. Daarnaast verdwijnt ook de achterbumper die de achterwielen beschermde.

In mei, in de aanloop naar de Indy 500, onthult de organisatie het definitieve ontwerp.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS