Succesvolle eerste meters in een Formule RP1 voor Rick Bouthoorn: "Rijden in deze Formule-auto geeft echt een kick!"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 januari 2018 21:08
ZANDVOORT – Het was voor Rick Bouthoorn zijn eerste test in de autosport ooit en daarmee de eerste stap richting het verwezenlijken van zijn droom: autocoureur worden. De dertienjarige karter uit Almere testte op het circuit van zijn Zandvoort een Formule-auto van de nieuwe Nederlandse klasse Formule RP1 en zette na twee sessies met een grote glimlach op zijn gezicht zijn helm af.
“De test heeft bevestigd wat ik had gehoopt. Het is een goede opstapklasse vanuit het karten”, zei Rick Bouthoorn. “Ik voelde veel meer downforce dan wat ik in de kart gewend ben. De snelheid lag ook veel hoger en ik kon veel harder door de bochten.” Hij begon zijn eerste sessie op een nog natte baan. Toen die eenmaal was opgedroogd, kon hij er eens echt voor gaan zitten. “Op de natte baan was het vooral voelen hoe de auto reageert, maar toen de baan droog was, kon ik vol gas gaan. Dat gaf echt een kick.”
Eind december hoorde Rick van de test, iets meer dan twee weken later zat hij al aan het stuur van de Formule 1 RP1. Dat is een 1.6 liter formule-auto van het gelijknamige kampioenschap dat dit seizoen door de Nederlandse autosportfederatie KNAF en Raceplanet/Team Bleekemolen uit Zandvoort wordt geďntroduceerd. De klasse beoogt kartcoureurs op een betaalbare manier de overstap te laten maken naar de autosport.
Voor Rick was de test vooral een eerste kennismaking. Omdat een coureur in Nederland pas mag beginnen met autosport op competitieniveau in het jaar dat hij of zij vijftien wordt, moet Rick nog een jaar wachten. Hij wordt dit jaar veertien. Niettemin kon hij toch al aan de test meedoen. “Dat kon omdat ik lang ben en daardoor ook zwaar genoeg. Ook ben ik fysiek sterk genoeg”, legde hij uit. “Het was erg leuk om te doen, maar het was vooral heel goed voor de ervaring.”
In twee sessies van twintig minuten kon de snelle coureur uit Flevoland ervaren hoe het is om in een heuse formule-auto te rijden. Daar hoorde behalve het belangrijke stoeltje passen ook de grondbeginselen bij van het rijden met een formule-auto bij. “We kregen uitgelegd dat je de koppeling langzaam moet laten opkomen en dan gas moet geven. Dat viel me best mee. En ook het schakelen was niet echt moeilijk. Het voelde heel gaaf.”
Daarna was het rijden op de baan voor hem min of meer bekend terrein. Als karter met jarenlange ervaring wist Rick snel de ideale lijn te vinden, de rempunten te vinden, hoe de bochten aan te snijden, hoe genoeg snelheid mee te nemen in de bocht en wanneer in een bocht weer op het gas te gaan. Na twee rondes achter de safety car werd hij losgelaten op het beroemde duinencircuit en kon hij de potentie van de 140 pk sterke auto ervaren. “Rijden in een formule-auto geeft echt een kick”, zei hij nog maar eens.
Omdat hij nog te jong is om aankomend seizoen al te debuteren in de autosport blijft Rick dit jaar nog karten bij zijn vertrouwde team Montfoort Motorsports. Voor de top-equipe uit De Meern rijdt hij komend seizoen het BNL-kampioenschap tweetakt in de Rotax Max Senioren-klasse en de Euro Trophy, het Europees kampioenschap. Ook zal hij waarschijnlijk enkele losse wedstrijden in het Belgische BMC-kampioenschap rijden. Zijn doelen zijn helder: “Tijdens de EK-wedstrijden ga ik proberen elke race de finale te halen en in de BNL en het BMC hoop ik een aantal podiumplaatsen te kunnen scoren.”
En stiekem droomt hij van de Formule RP1...
Rick Bouthoorn wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door: BLOKES, Lek Import Cars, HRX Bespoke Motorsport, Pietersen US Cars, Global Dealer Supply, Global Dealer Exchange en Partscenter Holland.