Fabelachtige zege Porsche in Le Mans, Ho-Pin Tung eerste Nederlander op podium in 20 jaar
Uitgegeven door Miguel Bosch • 18 juni 2017 13:24
Ondanks de pech op zaterdag, ondanks alle drama in de LMP1-klasse, is Porsche er toch in geslaagd om de 24 Uur van Le Mans op hun naam te schrijven. Met een simpele inhaalactie een uur voor het einde op Ho-Pin Tung in de Jackie Chan DC Racing LMP2-bolide na een wedstrijd lang knokken om weer naar voren te komen, reed er voor het eerst in uren weer een LMP1 op kop. Brendon Hartley, Earl Bamber en Timo Bernhard gaven het daarna niet meer uit hun handen en wonnen na 367 ronden op fabelachtige wijze de 24 Uur van Le Mans. Tung reed de wedstrijd als tweede algemeen en winnaar in LMP2 uit. Er was ook Vlaams succes te vieren: Dries Vanthoor reed met de JMW Motorsport Ferrari 488 GTE naar de winst in GTE-Am.
Een kapotte vooras vroeg op zaterdagavond dwong de nummer 2 Porsche lange tijd in de garage door te brengen. Een uur, of 20 ronden, was het verlies en de race om de schade te beperken kon beginnen. In de kopgroep liep de ene na de andere fabrieksauto tegen problemen aan, met hartverscheurende uitvalbeurten vanuit leidende positie voor Toyota en de Porsche-zusterauto. Plotseling waren Bernhard, Bamber en Hartley de mannen die het voor Porsche moesten doen. Zonder oponthoud sinds de reparatie op zaterdagavond kwam Bernhard iets voor 14 uur lokale tijd bij Tung, die in de Jackie Chan DC Racing LMP2 de leiding had geërfd, aan. Zonder protest van de Nederlander greep Bernhard de leiding op weg naar zijn en Bamber’s tweede en Hartley’s eerste 24 Uur van Le Mans-titel.
Toyota ging voor het zesde jaar op rij met lege handen naar huis. Voorafgaand was de in Keulen gevestigde renstal nog de torenhoge favoriet, maar het door de Nederlander Rob Leupen geleidde team wist ook dat als favoriet gelden in Le Mans geen waarde heeft. Dat werd eens te meer benadrukt toen na zonsondergang de leidende Toyota’s uitvielen. De nummer 1-Porsche van Neel Jani, Nick Tandy en André Lotterer nam daarna tot het middaguur de leiding over en leek af te stevenen op een gemakkelijke overwinning, maar kwam zonder oliedruk achterop het Circuit de la Sarthe tot stilstand.
Het uitvallen van de leider en de pech die LMP2-topper Rebellion Racing met beide auto’s in de nacht kende, betekende dat Jackie Chan DC Racing met onder anderen de Nederlander Ho-Pin Tung, de eerste plaats over nam. De Velpenaar en teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent zagen echter dat het tempo van de nummer 2 Porsche onhoudbaar was voor de langzamere LMP2-bolide van Jackie Chan DC Racing. Tung maakte zich geen illusies toen de Porsche na enkele uren in zijn spiegels opdook en stond de leiding aan Bernhard af.
Hierna konden zowel Bernhard in de Porsche als Tung in de de Jackie Chan DC Racing Oreca-Gibson rustig de wedstrijd uitrijden en hun prijzen – eerste plaats algemeen voor Porsche, tweede algemeen en LMP2-winst voor Jackie Chan DC Racing – op het podium in ontvangst nemen. Met Tung op het podium stond er voor het eerst sinds Peter Kox in 1997 weer een Nederlander op het overall-podium, en is hij de eerste Nederlandse LMP2-winnaar sinds Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn in 2008.
Racing Team Nederland eindigde de Franse klassieker als twaalfde. Na een lastig begin van de race liep de gele Dallara-Gibson na de eerste stints van Rubens Barrichello steeds lekkerder. Jan Lammers, Frits van Eerd en Barrichello konden het restant van de race vrijwel probleemloos uitrijden.
Voor Rik Breukers en Jeroen Bleekemolen was het een allesbehalve probleemloos avontuur. De ARC Bratislava Ligier LMP2-Gibson van debutant Breukers kende het hele weekend al problemen met de dynamo en die gaven de bolide op zaterdagmiddag zoveel problemen dat het team uiteindelijk als voorlaatste en op 52 ronden van de LMP2-winnaar over de eindstreep kwam. Het enige wat Bleekemolen kon vieren was het halen van de finish na alle pech en tegenslag die het Keating Motorsports-team in de afgelopen 24 uur kende. De snelle Nederlander en teamgenoten Ben Keating en Ricky Taylor kwamen als 48ste algemeen en als laatste in LMP2 binnen.
GTE-Pro-glorie ging naar Aston Martin. Hoewel de Britten veel ronden van de 24 uur op kop reed, moest Jonny Adam in de laatste tien minuten nog wel even langs de Corvette van Ricky Taylor. Dat liet de Amerikaan echter niet zomaar gebeuren en dwong de jagende Jonny Adam in een fout bij Arnage. Het gat dat Taylor daardoor kon slaan leek genoeg te zijn voor de winst, maar ondertussen was de band van de Corvette lekgeraakt. Bij het ingaan van de laatste ronde zette Adam zijn Vantage wederom naast Taylor, die worstelde om de Corvette door de bochten te sturen, en ging nu wel naar de leiding en de winst. Het werd nog erger voor Corvette: Ford GT-piloot Harry Tincknell hoorde dat er nog wat te halen viel en zette in de laatste kilometers aan om succesvol de tweede plaats van Corvette af te pakken.
Dries Vanthoor greep de winst in de GTE-Am-klasse. De Vlaming en teamgenoten Will Stevens en Robert Smith gingen in de nacht aan de leiding met de JMW Motorsport Ferrari 488 GTE en bleven daarna onbedreigd.