Geen wereldtitel voor fabrikanten meer in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship
Uitgegeven door Wim Boekel • 17 november 2017 09:37
Met de wijziging van de sportieve regels van de LMP1 voor het superseizoen 2018/2019 van het FIA WEC, wordt er geen titel meer gegeven voor de beste fabrikant, maar een team wereldtitel gewonnen. Dat meldt de Amerikaanse website Sportscar365. Aangezien er tenminste twee fabrikanten in het FIA WEC kampioenschap aanwezig dienen te zijn om een fabrikantentitel te verstrekken. De verwachting is dat volgend jaar alleen Toyota in de LMP1-klasse als fabrikant uitkomt, waardoor de wijziging noodzakelijk is.
De LMP1-teams moeten bij de inschrijving voor het kampioenschap een bedrag van 200.000 euro betalen om deel te mogen nemen. De hoogstgeplaatste auto van het team krijgt punten. In het rijderskampioenschap blijft de puntentoedeling ongewijzigd. Eerder deze maand waren de teams al op de hoogte gebracht door de FIA en ACO.
Daarnaast hebben de FIA en ACO verduidelijkt dat toeleveranciers van de teams niet toegestaan wordt om een complete auto in de LMP1 non-hybride in te zetten, maar wel motoren kan leveren. De fabrikantennaam mag wel gegeven worden aan een volledige LMP1 non-hybride, zolang het chassis en motor is geproduceerd is door een 'privé' fabrikant van raceauto's en in overeenstemming is met de homologatie van privéteams.