Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot flirt met terugkeer naar 24U van Le Mans en WEC: "Als je er een X-miljoen in stopt, dan.."

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 september 2016 07:38

Peugeot flirt wederom met een terugkeer naar de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship en de 24 Hours of Le Mans. De voorzitter van de PSA-groep heeft bekend gemaakt dat er drie voorwaarden zijn voor een terugkeer naar de LMP1-klasse.

Peugeot LMP1

“Ik heb drie voorwaarden gegeven voor Peugeot’s mogelijke terugkeer naar het endurance racen", gaf PSA-directeur Carlos Tavares wel toe tegenover het Franse Endurance-info dat de stijgende kosten in de LMP1-klasse een grote obstructie zijn om groen licht te geven voor een fabrieksinspanning. “De eerste was om PSA recht te trekken en dat doel is bereikt. In de eerste helft van 2016 was de rate-of-return van PSA de vierde in de wereldwijde industrie. Twee jaar geleden was de groep bijna failliet. De tweede voorwaarde was om Dakar te winnen, hetgeen gelukt is. De derde is het stoppen van de kosteninflatie in de LMP1.”

De PSA-directeur geeft wel toe in gesprek te zijn met de FIA en ACO over de kostenbeheersing in de LMP1: “Als je er x-miljoen in stopt, moet je zeker zijn dat de return goed is. Dit doet de vraag rijzen of het WEC meer brengt dan Dakar. Het voordeel van het WEC is dat er vrijheid in innovatie wordt gegeven, maar de kosten zijn significant. We hebben de FIA en ACO gevraagd hoe we de inflatie kunnen stoppen en of het mogelijk is om de komst van nieuwe fabrikanten te managen. De derde voorwaarde ligt niet in mijn handen. Maar er zijn vele manieren om de kosten te limiteren, waaronder de aero-ontwikkeling.”

Peugeot vertrok in 2012 uit de LMP1. Toentertijd lagen de kosten rond de 50 miljoen euro op jaarbasis. De huidige budgetten van de teams gaan daar ruimschoots overheen, zeker wat Audi en Porsche betreft. Er is dan ook nog geen tijdschema voor het Franse merk om terug te keren. Op dit moment schijnt de ACO toekomstige LMP1-fabrikanten via de Garage 56 te verleiden om naar het FIA WEC te komen. Carlos Tavares sluit een stap via de experimentele inschrijving voor de 24 uur van Le Mans niet uit. “Garage 56 is niet totaal uitgesloten, maar het is te vroeg.”, zo vertelt de PSA-directeur, “Het hart van de PSA-competitie bestaat uit 250 tot 300 mensen met DS Performance, Peugeot Sport en Citroën Racing. Voor een nieuw programma is het compleet normaal dat de algemeen directeur de vragen stelt. Formule E zit in de tijdgeest, WEC met nieuwe technologieën neemt ook deel in de auto’s van morgen. De WEC is een succes en de FIA en ACO doen fantastisch werk. De technologieën zijn een goede accelerator voor een serie auto’s.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS