Renault alle aandacht nodig voor de Formule 1: Nissan LMP1-project kind van de rekening?
Uitgegeven door Wim Boekel • 8 september 2015 16:12
In 2014 kondigde Nissan tijdens de Super Bowl aan dat men met een revolutionaire auto naar de 24 uur van Le Mans ging. De Japanners gingen geen poging doen om de wedstrijd op het Circuit de la Sarthe winnen, maar het was zo goed als zeker dat men de beroemde wedstrijd ging winnen. Hoogmoed?

Hiervoor bouwde Nissan een revolutionaire auto met een motor voor in de auto en met voorwielaandrijving. Maar de 24 uur van Le Mans werd een groot debacle. Het hybride systeem van de Nissan GT-R LM Nismo werkte niet naar behoren en men kwam snelheid tekort op de gevestigde orde van Audi, Porsche en Toyota. Na de wedstrijd trok het team zich terug uit het FIA World Endurance Championship en werd het behoorlijk stil rondom het Japanse team.
Hoe staat het er voor met het LMP1-project van Nissan. Er zijn vele signalen dat het project met de Nissan GT-R LM Nismo nog op halve kracht draait. Coureurs als Jann Mardenborough, Michael Krumm, Max Chilton lijken zich op andere klassen te richten en Marc Gene lijkt helemaal uit ht project gestapt te zijn.
Darren Cox en technisch directeur Ben Bowlby praten nog over het potentieel van de revolutionaire bolide, maar het lijkt er op dat de leiding van het concern Nissan/Renault zich tegen het project gekeerd heeft en zich op de Formule 1 richten. Renault lijkt daarbij het team van Lotus te gaan overnemen. Hiervoor is het nodige budget nodig en Carlos Ghosn lijkt deze op de Formule 1 in te willen zetten, waardoor de LMP1 minder prioriteit krijgt.
Wanneer het Duitse Motorsport-Total bij de projectleiding van het LMP1-project om een officiële statusupdate vraagt, stelt men de volgende vragen: “Komen er verdere tests met de GT-R LM Nismo? Wat zijn de plannen voor de toekomst? Is het project afhankelijk van de instap van Renault/Nissan als F1-fabrieksteam, In het geval van een LMP1-instap van Alpine, zijn er dan twee merken van het concern in de grote prototypeklasse van het WEC?” De reactie van Nissan is echter kort: “Onze volgende LMP1-test vindt plaats op 22 en 23 september op het Circuit of the Americas.”
De data staan niet als officiële testdag op de kalender van de ACO en FIA en komt precies na de wedstrijd van het WEC in Austin. Waarmee het team richting het WEC lijkt te zeggen: “Zie je, we leven nog.” Over een terugkeer in 2015 of 2016 spreekt echter niemand meer. Het Duitse blad zegt zelfs dat Nissan sporadisch nog aanwezig is bij de technische bijeenkomsten van de FIA/ACO. Uit de kringen van Nismo in Japan krijgt het Duitse Motorsport-Total zelfs door dat men overlegt om de Cosworth turbomotor, die in de Nissan GT-R LM Nismo ligt, te verkopen of te leasen aan privateer LMP1-teams.