Mick Nolten de snelste in Zweden! Dagzege en koppositie in EK: "Die herinnering neemt niemand me meer af"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 juni 2018 14:08
KRISTIANSTAD - Karter Mick Nolten heeft in het Zweedse Kristianstad uitstekende zaken gedaan tijdens de tweede ronde van de Rotax Max Euro Trophy. De 23-jarige inwoner van Stein werd eerste en tweede in de achtereenvolgende finales in de Rotax Max Senioren-klasse. Hierdoor greep de snelle Limburger de dagzege en kon hij plaatsnemen op de hoogste treden van het podium. Het bezorgde hem ook nog eens de koppositie in de tussenstand van het kampioenschap.
Na zijn winst in de eerste finale, won hij aanvankelijk ook de tweede finale. Jammer genoeg werd hem die plaats ontnomen door een tijdstraf voor een loszittende bumper. Daardoor werd hij als tweede geklasseerd. Niettemin was duidelijk dat hij de snelste was in Kristianstad. “In Zweden winnen, dat is vet hè”, zei Mick opgetogen. “Vooral in dit Europees veld. Een mooie podiumplaats en een mooie beker. Die herinnering neemt niemand me meer af.”
Wat zijn prestatie extra cachet gaf, was dat hij de snelste was op een voor hem nieuwe baan. “Het was de kart uitpakken en maar zien.” Dat was Mick zeker niet tegengevallen. “Het is een technische baan, dat ligt mij wel. Een Mick Nolten-baantje”, zei hij met een knipoog. “Dat het voor mij een nieuwe baan was, motiveerde me bovendien heel erg. Het is er bergop, bergaf en het circuit heeft echt moeilijke bochten. Het is één van de leukste banen die ik ken."
Na woensdag een lange reis te hebben ondernomen naar Zweden, trainde hij donderdag de hele dag op de kart om de baan te leren. Maar de vrije trainingen op vrijdag verliepen moeizaam en vooral wisselvallig. Mick: “Na goed analyseren van de data hebben we op zaterdag net voor de kwalificatie alsnog de set-up omgegooid en dat was de juiste beslissing. Daarna lag de kart goed en functioneerde de motor fenomenaal.”
Door beide heats afgetekend te winnen, werd de poleposition binnengehaald voor de eerste finale op zondag. In de eerste finale kon Mick zich na twee ronden losmaken van de rest en reed hij onbedreigd en uiteindelijk met 4,5 seconden voorsprong naar de finish. “Het was appeltje eitje. Ik heb veel zelfvertrouwen, alles zat goed, eigenlijk het hele seizoen al.” Daar doet Mick dan ook het nodige voor. Om fit te blijven sport de razendsnelle Limburger zes dagen per week. “Ik ben fit. Dat helpt me om het in een race af te maken.”
Omdat hij tijdens de eerste finale eenzaam aan kop reed, legde het Limburgse karttalent zichzelf een doel op: een nog snellere ronde. “Daarna reed ik steeds harder weg van de rest. In de laatste ronde reed ik de beste tijd.”
Door de gewonnen eerste finale had hij ook voor de tweede finale een uitstekende uitgangspositie. Maar de race bleek al gauw een pittige. Na de goede start moest toch de koppositie worden afgegeven. “Er werd agressief gereden, vooral in de eerste vier ronden waardoor ik uiteindelijk terugviel naar de zevende plaats. Een aantal rijders voor me lag met elkaar in de clinch. Door een grove actie van een Engelse collega kwam ik in de problemen. Bij het niet meer te voorkomen contact kwam mijn bumper los. Ik wist dat ik daarom een tijdstraf van vijf seconden zou krijgen. Dus dacht ik: nu moet ik pushen als een gek om zoveel mogelijk voorsprong te hebben om toch nog een podiumplaats te pakken.”
Met strak stuurwerk kwam Mick uiteindelijk met bijna twee seconden voorsprong als eerste over de finish, maar met de tijdstraf van vijf seconden werd hij als tweede geklasseerd. Dat was natuurlijk een fikse teleurstelling voor de pijpfitter en fotolasser van beroep. Maar het besef dat hij toch de dagzege had gepakt en in het kampioenschap nu bovendien aan de leiding gaat, maakte veel goed. “Dat is echt top. Daardoor heb ik geen stress. Het geeft een goed gevoel.”
De Europese cyclus bestaat uit vier rondes. Daarvan zijn er nu twee verreden. De derde ronde van de Euro Challenge wordt in augustus gehouden in het Oostenrijkse Bruck. “Ondanks dat we leider zijn in dit Europese avontuur is het nog niet zeker dat we deelnemen aan ronde drie. We zoeken nog wat sponsoring om het gat te dichten. Als het ons lukt om te gaan, heb ik in ieder geval grote kans om me te plaatsen voor de Rotax Max Grand Finals in Brazilië", want dat staat er voor de top drie in het EK te wachten. Een felbegeerd ticket voor de Rotax Max Challenge Grand Finals in Brazilië, waar de beste Rotax Max-karters ter wereld uit bijna zestig verschillende landen tegen elkaar uitkomen.”
Mick benadrukt dat de huidige grote succes niet alleen aan zijn racen ligt, maar dat vooral het totaalplaatje met de GKS Lemmens Power-motoren en het Exprit-chassis klopt. De onophoudelijke drive van het hele team om de snelste te zijn komt vanuit de diepste genen van de familie Lemmens, Fred, Damien, Sjaak en iedereen van het home office.
Natuurlijk bedank ik mijn fans en familie, mijn ouders (mijn vader als monteur) en de sponsors die het mogelijk maken dat ik dit allemaal mag meemaken.
Mick Nolten wordt gesponsord door:
· Autodemontage Zelissen te Sittard
· ZIMEA Zekerheid in mens en arbeid
· 4 Safety Nation Geleen
· A1 Werkplan
· Pepels bv aanneming en transport
· Intertec Consultancy Stein