Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24 uur van Le Mans: de laatste loodjes...

Uitgegeven door Peter Vader • 16 juni 2024 11:15

Kort na 08.00 uur, toen de regen afnam, werd de safety car teruggestuurd naar zijn basis, na ruim vier uur op de baan te hebben gereden. Het racen kan worden hervat! De safety car-procedure heeft tot gevolg dat auto's in dezelfde ronde worden samengevoegd. In het geval van de Hypercars waren het er na 16 uur elf die in dezelfde ronde zaten. Vooraan reden de #6 Porsche 963, beide Toyota GR010-Hybrids, de #50 Ferrari 499P en de AF Corse #83 Ferrari met heel weinig ertussen. Het team van AF Corse voerde ook het LMP2-veld aan met hun Pro/Am-rijderscombinatie, bestaande uit Ben Barnicoat, Nico Varrone en François Perrodo, voorbijgestoken door de #37 COOL Racing Oreca 07-Gibson nadat Malthe Jakobsen de #22 United Autosports Oreca had ingehaald, met het Vector Sport #10-prototype.

24 Uur Le Mans 2024 De laatste loodjes foto 1

Meerdere Hypercars in dezelfde ronde
Een grote groep van negen LMGT3’s deed ook aanspraak op de leiding in de klasse, met een gezonde mix van vertegenwoordigde fabrikanten, aangevoerd door twee Manthey Porsche 911's. De LMGT3-leidende #92 Porsche 911 van Manthey PureRxcing werd de pitbox ingeduwd met vermoedelijke versnellingsbakproblemen, terwijl Ryo Hirakawa onderstuur meldde bij de #8 Toyota Hypercar.

Net na 09.00 uur besloot de pitcrew van Toyota Gazoo Racing om slicks te plaatsen op de #7 GR010-Hybrid – de eerste in de klasse die op slicks gokte. Omdat er heel weinig te kiezen is uit zoveel auto's, zal het winnen van de race neerkomen op een goede bandenstrategie, racemanagement en een zekere mate van geluk.

Terwijl een gele vlag het verkeer op het rechte stuk van Mulsanne kalmeerde nadat Charlie Eastwood tot stilstand was gekomen in de TF Sport #81 Corvette, raakte Felipe Nasr van de baan belandde hij in de bandenbarrière in Indianapolis. De Braziliaanse coureur stapte ongedeerd uit de Porsche Penske Motorsport #4 Porsche 963. Ondertussen stonden de leidende Hypercars allemaal weer op slicks op een inmiddels snel opdrogende baan.



Safety car voor derde keer in de baan
Om 09:35 uur liep het bij de Heart of Racing #27 Aston Martin Vantage AMR LMGT3 uit de hand, hij belandde op zijn dak bij het terugkaatsen op de baan na zijn botsing met de bandenstapels. Coureur Daniel Mancinelli kon zichzelf bevrijden, maar het ongeval resulteerde uiteraard in een derde safety car-periode.

Tijdens de Safety Car-procedure slaagde Eastwood erin de #81 Corvette van het rechte stuk van Mulsanne naar de Porsche Curves te laten rijden, waar hij opnieuw stopte met een duidelijk versnellingsbakprobleem. Ondertussen schoot Nico Müller ook van de baan Indianapolis. De Zwitserse coureur kon weer op pad nadat de #93 Peugeot 9X8 uit het grind was geholpen.

Een andere Hypercar in de problemen was de #3 Cadillac V-Series.R met Scott Dixon aan het stuur. Na een stop op het rechte stuk van Mulsanne kon de Kiwi de auto langzaam terugbrengen naar de Cadillac Racing-pits, omdat hij olie verloor.

24 Uur Le Mans 2024 De laatste loodjes foto 2

De spanning stijgt
Het racen werd na bijna een uur hervat onder de safety car-procedure. Door ervoor te kiezen buiten de pits te blijven, nam Earl Bamber in de #2 Cadillac de leiding in de race over, aan het hoofd van een trein van zeven Hypercars met een interval van drie seconden! Patrick Pilet in de Vector Sport #10 Oreca voerde de LMP2-klasse aan, met Jack Hawksworth van Akkodis ASP aan het stuur van de #87 Lexus als kopman van het LMGT3-peloton.

Er volgde een hevig gevecht aan de kop van het veld, waarbij Shwartzman, Fuoco en Kobayashi elkaar voortdurend aanvielen.



De #311 Cadillac V-Series.R van Whelen Cadillac Racing verdween uit de kopgroep en eindigde op de 15e plaats. In zijn pogingen om terrein in te halen, kwam Luis Felipe Derani een achterligger tegen in Indianapolis. Hij spinde van de baan, slaagde erin weer terug op het asfalt te klauteren, maar zijn auto had wèl grote schade opgelopen.

Terwijl Bamber de #2 Cadillac in de pits zette, nam Antonio Fuoco de leiding in de #50 Ferrari 499P over dankzij een voortreffelijke manoeuvre om daarmee Frédéric Makowiecki in de #5 Porsche 963 in te halen.

De Fransman zette vervolgens de Porsche 963 in de pits, voordat hij hoorde dat hij een drive-through penalty had gekregen vanwege een overtreding in de langzame zone. De Hertz Team Jota #38 Porsche kreeg dezelfde sanctie opgelegd. Bamber herwon de leiding voor Cadillac Racing, met een stel rivaliserende Hypercars die op dat moment in de pits stonden. Fuoco kwam opnieuw op de tweede plaats terecht in de #50 Ferrari, terwijl Shwartzman de #83 Ferrari voor Buemi's #8 Toyota liet glijden terwijl de Zwitser de pitlane afdaalde. De hoop van het Amerikaanse fabrieksteam was nu gevestigd op de #2 V-Series.R met de aankondiging dat de #3 zusterauto moest opgeven. Einde dus voor de kansen op een overwinning voor Renger van der Zande. Het mag hem maar niet lukken in Le Mans.

24 Uur Le Mans 2024 De laatste loodjes foto 3

Het veld werd een paar minuten vertraagd tot 80 km/u, omdat om 11:45 uur weer een Full Course Yellow van kracht werd. De United Autosports #59 McLaren, die in de eerste ronde op de zevende plaats lag in de LMGT3-klasse, was tussen Arnage en de Porsche Curves tot stilstand gekomen.

Het winnende LMP2-team van vorig jaar, Inter Europol Competition, pakte de LMP2-leiding van de Vector Sport #10-auto toen de middag naderde. Er zitten nog zes Oreca 07-Gibsons in dezelfde ronde.

De #91 Porsche 911 van Manthey EMA met Morris Schuring aan boord, blijft snel aan de kop van het LMGT3-veld staan, met Team WRT #31 Lexus op de hielen.

Toen de klok twaalf uur sloeg, kwam er rook uit de remmen van de AF Corse #83 Ferrari 499P. De kansen op de klasseoverwinning zijn ongetwijfeld voor hem vervlogen.

Top-5 na 20 uur:
#50Ferrari 499P | Ferrari AF Corse | Fuoco/Molina/Nielsen | 248 ronden
#83Ferrari 99P | AF Corse | Kubica/Shwartzmann/Gij | +4.685
#6 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport | Estre/Lotterer/Vanthoor | +6.011
#2 Cadillac V-serie.R | Cadillac Racing | Bamber/Lynn/Palou | +1:02.681
#8 Toyota GR010-Hybride | Toyota Gazoo Racing | Buemi/Hartley/Hirakawa | +1:04.463

Andere klassenleiders
#34 Oreca 07-Gibson | Inter Europol-wedstrijd | Śmiechowski/Lomko/Novalak | 237 ronden
#91 Porsche 911 GT3 RLMGT3 | Manthey EMA | Shahin/Schuring/Lietz | 225 ronden
Pensioen na 20 uur
#54 Ferrari 296LMGT3 | Vista AF Corsica | Flohr/ Castellacci/Rigon – Schade door ongevallen
#35 Alpine A424 | Alpine Endurance-team | Chatin/Habsburg-Lothringen/Milesi – Motorstoring
#9 Oreca 07-Gibson | Protoncompetitie | Ried/Capietto/Viscaal – nader te bepalen
#36 Alpine A424 | Alpine Endurance-team | Lapierre/Schumacher/Vaxivière – Motorstoring
#15 BMW M Hybride V8 | BMW M-team WRT | Vanthoor/Marciello/Wittmann –

Opgave vanwege ongeval:
#30 Oreca 07-Gibson | Duqueine-team | Falb/Allen/Simmenauer (LMP2 Pro/Am) – Motorstoring
#46 BMW M4 LMGT3 | Team WRT | Al Harthy/Rossi/Martin – Schade door ongevallen
#45 Oreca 07-Gibson | Crowdstrike Racing door APR | Kurtz/Braun/Catsburg (LMP2 Pro/Am) – nader te bepalen
#66 Ferrari 296LMGT3 | JMW Motorsport | Petrobelli/ten Voorde/Yoluc
#27 Aston Martin Vantage AMR LMGT3 | Hart van Racing Team | James/Mancinelli/Riberas
#4 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport | Jaminet/Nasr/Tandy
#59 McLaren 720S LMGT3 Evo | Verenigde Autosport | Cottingham/Costa/Saucy
#3 Cadillac V-serie.R | Cadillac Racing | Bourdais/van der Zande/Dixon

Snelste ronde:
Antonio Fuoco, #50 Ferrari 499P – 3:29.208 (ronde 46)

Volg de Nederlanders en Belgen op de voet in Le Mans! Zie in real-time hoe jouw favoriete teams en coureurs presteren in Le Mans. Bekijk via deze link de livetiming van Le Mans.

24 Uur Le Mans 2024 event logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS