Formule 1

Aston Martin mikt op jaarlijkse groei van 250 tot 300 miljoen pond, Mercedes-Benz verhoogt tot 2023 stapsgewijs aandeel in Britse autofabrikant

Uitgegeven door Peter Vader • 28 oktober 2020 11:05

Daimler-werkmaatschappij Mercedes-Benz gaat zijn belang in het Britse Aston Martin tegen 2023 verhogen tot 20 procent, waardoor het één van de grootste aandeelhouders van de Britse autofabrikant wordt, zei een woordvoerder van Aston Martin afgelopen dinsdag. Aston Martin, populair als favoriete autofabrikant van James Bond, heeft een verschrikkelijke tijd achter de rug sinds het twee jaar geleden op de aandelenmarkt verscheen, waarbij de aandelen dit jaar tweederde van hun waarde verloren. Het 107 jaar oude bedrijf huurde vanaf augustus Tobias Moers, voormalig CEO van Mercedes-AMG, in als nieuwe baas. Aston Martin verklaarde dat de verhoging van het aandeel van Mercedes-Benz, van 2,6 procent op dit moment, in verschillende fasen gaat plaatsvinden als onderdeel van een grotere uitgifte van 250 miljoen aandelen tegen elk 50 pence. De aandelen die door de Duitse groep worden uitgegeven, zullen een maximale waarde hebben van 286 miljoen pond ($ 372,7 miljoen).

Aston-Martin-Mercedes-neus-samenwerking

Toegang tot moderne technologie
Door de deal wordt een bestaande leveringsovereenkomst tussen de twee bedrijven uitgebreid, die sinds 2013 van kracht is, om Aston Martin toegang te geven tot de belangrijkste technologie van Mercedes, waaronder hybride en elektrische aandrijfsystemen. "We zetten weer een belangrijke stap voorwaarts nu ons lange termijn-partnerschap met Mercedes-Benz AG naar een ander niveau gaat, waarbij ze één van de grootste aandeelhouders van het bedrijf worden", zei Aston Martin's voorzitter en grootste aandeelhouder Lawrence Stroll volgens een bericht van grandprix247.com. Het Duitse bedrijf krijgt het recht om één niet-uitvoerend bestuurder voor te dragen in de raad van bestuur van Aston Martin na de eerste verhoging van het aandeelhouderschap, aldus een woordvoerder van het in Londen genoteerde bedrijf.

Aston-Martin-Mercedes-logo


10.000 stuks per jaar
Aston Martin, dat is begonnen met de levering van zijn eerste SUV, de DBX, zei dinsdag dat het in het derde kwartaal 2020 een verlies leed van 29 miljoen pond, tegenover een winst van 43 miljoen pond vorig jaar in dezelfde periode. De omzet in de laatste periode is bijna gehalveerd tot 124 miljoen pond. Aston Martin mikt op een jaarlijkse groei van 250 miljoen pond tot 300 miljoen pond per jaar tussen 2021 en 2025. Het streven is om ongeveer 10.000 eenheden per jaar te produceren, een omzet van ongeveer 2 miljard pond te boeken en daarbij een winst van 500 miljoen pond te realiseren voor de boekjaren 2024 of 2025.

Aston-Martin-DBS-Superleggera-vs-Mercedes-AMG-GT-R

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS