Formule 1

Aston Martin technisch directeur Dan Fallows ontkent dat er in 2023 een inhaalprobleem is

Uitgegeven door Peter Vader • 18 mei 2023 14:01

Er gaan nogal wat stemmen op dat het inhalen in de Formule 1 dit seizoen een stuk moeilijker is geworden. Niet iedereen is het daarmee eens. Dan Fallows, technisch directeur van Aston Martin, is niet overtuigd ondanks protesten van meerdere coureurs dat inhalen in 2023 moeilijker is geworden. Het seizoen werd tot nu toe gekenmerkt door verschillende Grands Prix waarbij gedurende een lange tijd van de race er geen actie op de baan te zien was. Hoewel de dominantie van Red Bull Racing vooraan het veld zeker een rol heeft gespeeld bij de geringe baanactie, hebben de coureurs hun bezorgdheid geuit dat er dit jaar moeilijker te racen is met de huidige auto's.

Dan_Fallows_F1_Aston_Martin
Dan Fallows: "Ik heb de verhalen gehoord, maar ik heb tot nu toe geen feitelijke gegevens gezien"

Verbeterde aerodynamica
De herziening van de regelgeving in 2022 moest ‘close racing’ met veel inhaalpogingen bevorderen door middel van de verbetering van de de aerodynamica. Een betere aerodynamica creëerde dat achtervolgende auto's beter kunnen volgen zonder dat hun aerodynamische prestaties worden verstoord. Maar er wordt veel getheoretiseerd dat doordat er dit jaar meer downforce aan de auto's is toegevoegd, een deel van de winst van vorig jaar nu niet verzilverd wordt. Althans, dat is de mening van een aantal coureurs, met name de directeur van de Grand Prix Drivers Association, George Russell, roept het al enige tijd.

Geen bewijs gezien
Maar Fallows, op wiens naam de baanbrekende auto van Aston Martin in 2023 staat, zegt dat hij nog geen bewijs heeft gezien van de beweringen van de coureurs. "Ik heb de verhalen gehoord, maar ik heb tot nu toe geen feitelijke gegevens gezien die zeggen dat het moeilijker is om in te halen", zei hij tegen RacingNews365. “De coureurs hebben hun eigen mening en ik denk dat we mensen met auto's hebben zien rijden met net iets andere specificaties dan voorheen, wat duidelijk een verschil maakt. We zijn nu een paar races verder, maar het is misschien zelfs wat vroeg om dit te beweren."

Beter begrijpen
Fallows suggereerde in een bericht van FoxSports, dat de perceptie van een slechtere racebaarheid te wijten zou kunnen zijn aan het feit dat de teams beter begrijpen hoe ze het maximale uit hun nieuwe auto's kunnen halen op bepaalde circuits. "Er zijn zeker circuitafhankelijke kenmerken," zei hij. “Monaco is een extreem voorbeeld, maar we weten dat er circuits zijn waar we in de kwalificatie het maximale uit de auto moeten halen, omdat er in de race een beperkte mogelijkheid is om in te halen. Dat gaat dit jaar zo door voor alle circuits, er zullen er altijd zijn waar het gemakkelijker inhalen is dan op andere circuits."

Aston_Martin_Alonso_Stroll_actie_front_GP2303



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS