Audi geeft tekst en uitleg over intrede Formule 1 vanaf 2026
Uitgegeven door Frank Korsel • 26 augustus 2022 07:59
Audi betreedt de koningsklasse van de autosport. Vanaf 2026 zal het merk met een speciaal ontwikkelde krachtbron deelnemen aan het Wereldkampioenschap Formule 1. Het project zal plaatsvinden in de fabriek van Audi Sport in Neuberg. Audi maakte zijn intrede bekend op een persconferentie tijdens de Grand Prix van België in de Formule 1 op Spa-Francorchamps. Tijdens het evenement beantwoordden Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van Audi, en Oliver Hoffmann, lid van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling, vragen in het gezelschap van Formule 1-president en CEO Stefano Domenicali en Mohammed ben Sulayem, president van de FIA.
Wereldwijd podium
"Motorsport is een integraal onderdeel van Audi's DNA", zegt Markus Duesmann. “Formule 1 is zowel een wereldwijd podium voor ons merk als een zeer uitdagend ontwikkelingslaboratorium. De combinatie van hoge prestaties en concurrentie is altijd een motor van innovatie en technologieoverdracht in onze branche. Met de nieuwe regels is dit het juiste moment voor ons om mee te doen. De Formule 1 en Audi streven immers allebei duidelijke duurzaamheidsdoelen na.”
De sleutel tot deelnemen is dat de meest populaire raceserie het duidelijke plan is om duurzamer en kostenefficiënter te worden. De nieuwe technische regels, die vanaf 2026 gelden, richten zich op meer elektrificatie en geavanceerde duurzame brandstof. Naast het bestaande kostenplafond voor teams, wordt in 2023 een kostenplafond voor power unit-fabrikanten ingevoerd. Daarnaast heeft de Formule 1 zichzelf het ambitieuze doel gesteld om in 2030 een CO2-neutrale raceklasse te zijn.
Actief vormgeven aan de transformatie van Formule 1
Oliver Hoffmann, lid van de Board for Technical Development: “Gezien de grote technologische sprongen die de serie maakt richting duurzaamheid in 2026, kunnen we spreken van een nieuwe Formule 1. De Formule 1 transformeert en Audi wil actief steun deze reis. Een nauwe band tussen ons Formule 1-project en de afdeling Technische Ontwikkeling van Audi zal synergiën mogelijk maken.”
Vanaf 2026 zal het elektrisch vermogen voor de krachtbronnen, bestaande uit een elektromotor, batterij, besturingselektronica en een verbrandingsmotor, fors toenemen ten opzichte van de huidige Formule 1-aandrijfsystemen. De elektromotor zal dan bijna net zo krachtig zijn als de verbrandingsmotor, die een vermogen heeft van zo'n 400 kW (544 pk). De uiterst efficiënte 1,6-liter turbomotoren draaien op geavanceerde duurzame brandstof – ook een voorwaarde voor Audi’s instap in de serie.
Hoge populariteit in belangrijke markten en bij jonge doelgroepen
Wereldwijd erkend, zeer emotioneel en technologisch geavanceerd - zo heeft de Formule 1 exact aan de eisen van Audi voldaan. De serie houdt races in alle relevante markten van het merk. Als spectaculair platform voor de meest veeleisende geëlektrificeerde raceauto's ter wereld is het van bijzonder belang voor autofabrikanten. Audi gaat de uitdaging aan om zijn “Vorsprung durch Technik” te bewijzen in deze competitieve omgeving.
De grote belangstelling voor de Formule 1 is wereldwijd en de raceserie is een van de sportevenementen met het hoogste bereik ter wereld. In 2021 keken ruim 1,5 miljard tv-kijkers naar de races. De Formule 1 is populair in belangrijke markten zoals China en de VS, en de trend blijft stijgen, zelfs onder jonge doelgroepen. Op sociale media beleeft de Formule 1 nu de hoogste groeicijfers van de populairste sporten ter wereld. Audi maakt eind dit jaar bekend met welk team ze in 2026 in de rij zullen staan.
Formule 1-beslissing bepaalt de focus van de autosport
Audi Sport bundelt zijn krachten voor het Formule 1-project en als gevolg daarvan stopt met het LMDh-project. De motorsportdivisie had onlangs de ontwikkeling van de sportwagen voor endurance-races opgeschort. Naast de klantenraces zet Audi Sport zijn innovatieproject met de RS-Q e-tron voort in de Dakar Rally. Volgend jaar is het doel van Audi de eindoverwinning in de woestijn.
Of het nu gaat om het World Rally Championship, het World Sportscar Championship, de Amerikaanse motorsport, DTM, Le Mans of de Formule E – Audi Sport heeft met talrijke titels de norm gezet in vele categorieën. "Formule 1 is de volgende grote mijlpaal in de autosportgeschiedenis van Audi", zegt Julius Seebach.
Rolf Michl volgt Julius Seebach op
De intrede van Audi in de Formule 1 markeert de afronding van de herstructurering van de autosport, maar ook het einde van een vormende periode bij Audi Sport GmbH. Managing Director Julius Seebach treedt op 1 september 2022 in dienst bij Audi en zal een nieuwe strategische business area in Technical Development op zich nemen, waarbij hij rechtstreeks rapporteert aan de Executive Board.
Hoffmann, die in zijn rol als lid van de Raad van Bestuur ook voorzitter is van de Raad van Advies van Audi Sport GmbH, wil Seebach bedanken voor zijn prestaties: “Julius staat voor strategische vooruitziendheid, consistente actie en duurzame resultaten in uitdagende tijden .” Onder zijn leiding heeft Audi Sport GmbH herhaaldelijk recordomzet- en winstcijfers behaald. De verkoop verdubbelde met het RS-modellenoffensief en de volledig elektrische RS e-tron GT werd met succes op de markt gebracht.
In 2020 nam Seebach ook de verantwoordelijkheid voor de autosport bij Audi op zich en maakte het resoluut klaar voor de toekomst. Onder zijn leiding werd in recordtijd de meest complexe raceauto uit de geschiedenis van Audi ontwikkeld: de RS Q e-tron voor de Dakar Rally. Na zijn succesvolle debuut met vier etappezeges tijdens de Dakar Rally in januari, behaalde de Audi RS Q e-tron in maart zijn eerste algemene overwinning in Abu Dhabi – de eerste overwinning van een auto met een elektrische aandrijflijn in een woestijnrally. Het invoeren van de Formule 1 is de succesvolle afsluiting van zijn werk.
Vanaf 1 september wordt Seebach opgevolgd door Rolf Michl, die sinds februari Chief Operating Officer Racing bij Audi Sport. Samen met Dr. Sebastian Grams zal hij de Raad van Bestuur van Audi Sport GmbH vormen. Michl heeft een graad in bedrijfskunde en is al lang lid van de Audi Sport-familie. Na verschillende marketingfuncties bij AUDI AG en Audi Sport te hebben bekleed, werd hij in 2016 hoofd Product Marketing RS Models. Na de overstap naar Abt Sportsline als Director Vehicle Customization, keerde hij in 2019 terug naar Audi Sport GmbH als Head of Sales/Marketing. Michl heeft in de loop van de tijd een sleutelrol gespeeld bij het vormgeven van het portfolio en de verkoopsuccessen van het bedrijf. Hoffmann merkt op: "Rolf is een authentieke leider en brengt de ervaring met zich mee die hij nodig heeft in de autosport en serieproductie." Naast zijn functies in marketing was Michl in 2014 verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van de Audi Sport TT Cup.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!