Formule 1

BMW maakt aandrijving van haar LMDh bekend: "De DTM-motor werd in 2012 ontwikkeld..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 juni 2022 14:00

BMW heeft bekend gemaakt dat de LMDh van het automerk gaat aangedreven worden door een turbo aangedreven 4 liter, V8-motor. Volgens het hoofd van BMW M Motorsport, Andreas Roos betreft het de motor die voorheen in de DTM werd gebruikt. De motor gaat naast een elektrische motor geplaatst worden, zoals deze door alle fabrikanten wordt gebruikt.

BMW DTM

“Het is gebaseerd op de voormalige DTM-motor, de acht cilinder”, aldus Roos tegenover Sportscar365. “Vanuit de regels en hoe de vermogenscurve ligt, hebben we onderzoek gedaan naar wat de beste motor kon zijn. Het onderzoek toonde aan dat we het konden baseren op de V8 vanuit de DTM en hebben die turbo aangedreven gemaakt. Het is het beste compromis voor een motor als deze.”

BMW M Motorsport keek ook naar andere motoren, waaronder de 2 liter turbomotor van de Class One DTM-auto’s, zoals deze tussen 2019 en 2020 werd gebruikt. Toch kwam de V8 als de beste motor naar voren en werd de P66 als basis gekozen.

“Er zijn verschillende motoren, we hebben motoren van de M8, de laatste viercilinder uit de DT en de V8 uit de DTM”, vervolgt Roos. “Je kunt wat dingen aanpassen aan de motor, omdat zij turbo aangedreven is. De DTM-motor werd in 2012, al even geleden, ontwikkeld, dus er zijn wat dingen die we veranderen en doen. De eerste runs zijn met de basis motor uitgevoerd en nu komen er wat updates. Het ziet er goed en ik denk dat het voldoet aan de regelementen voor wat betreft de vermogenscurve.”

De dynamometer test wordt door BMW in fases uitgevoerd, zo heeft men in eerste instantie zelfstandig de basis V8 getest en daarna wat aanpassingen aan de interim motor doorgevoerd. Daarmee heeft men de haalbaarheid van het prestatiewindow van de LMDh bevestigd. Inmiddels zou de motor al veel meer vermogen leveren dat dan de 500 pk uit de DTM-periode. Volgens de BMW M Motorsport-directeur zijn er inmiddels al tests uitgevoerd die het geheel bevat van de motor, versnellingsbak en elektrische motor. Het lijkt er dus op dat het automerk uit Beieren snel een shakedown gaat uitvoeren.

“We zijn begonnen met endurance runs op de testbank”, aldus Roos. “Je moet onderzoeken of je motor er toe in staat is en betrouwbaar, voordat je met de auto gaat rijden. We hebben al veel ontwikkelingswerk, met de complete aandrijving, op de testbank gedaan. Daarna gaan we pas naar de auto. Wanneer je endurance testen doet, moet je het met het complete systeem doen. Daarna gaan we zien hoe het in de complete auto past.”

Volgens de directeur gaat de BMW M LMDh tijdens haar eerste rollout dan ook de volledige motor meekrijgen. “We willen het zo doen”, vertelt Roos daarover. “Ons tijdschema is behoorlijk krap, dus is er geen tijd om met een interim versie te rijden. Dit is waarom we veel inspanning steken in de ontwikkeling op de werkbank, zodat we zo goed mogelijk voorbereid als we met de raceauto starten. De motor is het meest belangrijke onderdeel van het geheel. Je moet elke moer en bout op de auto hebben, maar de aandrijving is een belangrijk onderwerp. Alles moet bij elkaar passen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS