DTM

BMW zet vraagtekens bij vertrek Audi: "Ik viel echt om van verbazing"

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 mei 2020 12:04

Audi maakte recent bekend dat zij na dit jaar uit de Deutsche Tourenwagen Masters vertrekt. BMW blijft daarmee de enige fabrikant in het DTM-kampioenschap. Het bericht dat Audi vertrekt, is slecht gevallen in Bayern. Met name het feit de autofabrikant het zo lang stil hield, tot zij de officiële aankondiging maakte.

BMW DTM

“Het verraste mij en het stelde mij teleur”, zegt BMW lid van de raad van bestuur Klaus Frohlich tegenover de Suddeutsche. “En ik vind het ongelofelijk, maar ook onsportief om er uit te stappen en niet met ons te praten als een tweede partner zoals voorheen. Ik viel echt om van verbazing. Toen Mercedes uitstapte, belde Ola Kallenius [tegenwoordig CEO van Daimler] me en legde persoonlijk uit waarom. Het was professioneel en te waarderen, dat miste ik hier bij Audi.”

“Direct na de publieke aankondiging op 27 april heeft DTM-directeur Gerhard Berger mij geïnformeerd over de exit-plannen. Ik sta in nauw contact met hem. En hij was ook niet geïnformeerd door de raad van bestuur van Audi. Net zoals andere partners. Ongeacht wat je beslist, een bedrijf kan het op elke manier doen die zij willen, maar met de DTM communiceer je anders voor wat betreft eerlijkheid en sportiviteit en niet op deze manier.”

In het perscommuniqué zegt Audi dat het de DTM verlaat om zich volledig met de fabriek te richten op de Formule E, waar het als sinds 2014/15 aan deelneemt. Frohlich zet daar zijn vraagtekens bij, omdat DTM haar eigen pad richting groenere brandstoffen voor de toekomst heeft uitgezet. “Voor mij is dat geen argument”, aldus Frohlich als reden voor het vertrek. “We wilden vanaf het eerste moment de DTM transformeren van V8 atmosferische motoren naar vier cilinder turbo verbrandingsmotoren en vanaf 2022 de wissel naar hybride en vanaf 2025 een volledig elektrische toerwagenklasse. Het perspectief van de DTM is dat het volledig elektrisch gaat worden.”

"Dat is wat ons tot een zekere hoogte gedreven heeft. Het feit dat Audi dat op het spel zet, terwijl we er zoveel werk ingestoken hebben, verrast me. En ik kan het statement niet begrijpen: ‘We gaan in de Formule E voor de elektrische auto’s in plaats van in DTM blijven, omdat de DTM vanaf 2025 elektrisch wil worden.”

“Het is niet aan mij om een ander bedrijf te evalueren. Maar vanuit mijn oogpunt ondergaat Audi een verregaand herstructeringsproces door. Of dat duurzaam is door de pilaren met de DTM af te snijden en of de Formule E voor de lange termijn levensvatbaarder is om de elektrische mobiliteit te communiceren. Daar zet ik mijn vraagtekens bij.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS