DTM

DTM staat op een kruispunt, welke weg gaat de DTM inslaan? Worden het GT3- of LMDh-auto's?

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 juni 2020 09:00

De DTM staat op een kruispunt. Welke kant wil de ITR op zodra ook Audi is vertrokken uit het kampioenschap en alleen BMW overblijft. Er zijn twee opties voor de DTM, dat zijn GT3- of de nieuwe LMDh-auto’s. Beiden brengen echter problemen met zich mee. “Met een Class One-auto heb je maar twee raceklassen”, aldus Stuck tegen het Engelse Autosport. “Terwijl de nieuwe IMSA/WEC-categorie de hele wereld afdekt, er zijn bovendien geen sprintraces gepland voor de IMSA/WEC. Dus waarom geen nationale sprint klasse?”

LMDh ACO en IMSA

De verhalen gaan dat Audi zo’n 80 miljoen euro heeft te besteden voor het eerste jaar van de Class One-regels. Een LMDh-programma zou voor een bedrag van 60 miljoen verreden kunnen worden. Het grootste probleem is dat deze regels pas in 2022 in werking treden. Dat betekent dat men in 2021 met een gat zit. Een andere optie is dan de GT3-regels. Een klasse waar Berger overigens nooit zo gek op was, ook omdat er hierin veel gentleman coureurs rijden.

DTM Dream Race

“In de DTM zitten alleen professionele coureurs, die betaald worden voor hun diensten”, aldus Berger. “Het hele ding wordt ondersteund door fabrikanten die op wekelijkse basis echte technische ontwikkelingen willen brengen en dat biedt de vele fans sportieve en technische competitie. En dit concept werkt al 30 jaar goed, wat op indrukwekkende wijze wordt bevestigd door het hoge aantal bezoekers bij de DTM. In geval van de GT Masters hebben gentleman coureurs deze serie in hun hart gesloten. De serie heeft vaak veel talent op de baan en brengt ook de nodige financiële bijdragen voor fantastische GT3-auto’s met zich mee. En dan wordt het veld in de GT Masters ook nog aangevuld door een aantal professionele coureurs, die zorgen voor gave wedstrijden.”

24H Nurburgring start
Start 24H Nurburgring 2019 (foto: Gruppe C Photography)

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS