DTM

Data, feiten, meningen, de eerste testdag van de DTM op de Nürburgring zit erop

Uitgegeven door Peter Vader • 9 juni 2020 08:40

De DTM is weer aarzelend van start gegaan met de vier dagen durende testritten op de Nürburgring, als opening van hun raceprogramma 2020. De fabrikanten van de DTM kwamen zoals gewoonlijk naar de vierdaagse test met een vast plan: configuraties die voorheen door simulatie werden bepaald, worden tot in het kleinste detail vergeleken met het gedrag van de auto's op de baan. Daarbij moeten de ingenieurs zich een weg banen door een enorme hoeveelheid parameters.

DTM testdag maandag Nurburgring Audi

Die parameters betreffen onder andere de dempingskarakteristieken, veerbewegingen en stabilisatorsnelheden, bandenspanning, chassisbewegingen, veren van voertuigen, versnellingsbakinstellingen en differentiële instellingen die de belasting, wrijving en hellingshoeken behelzen. Verder gaat het om het motormanagement (motorelektronica) in termen van rijeigenschappen en prestaties, aerodynamica, zoals de hoogte van het voertuig, of de instelling van de achtervleugelhoek. Elke instelling heeft een effect op de andere instellingen. Al met al vereist ieder circuit een ideale interactie tussen ingenieurs, monteurs en coureurs om de simulatiegegevens nauwkeurig te testen en toe te passen op de baan. Om dit te bereiken, komen de fabrikanten naar de testritten met van tevoren uitgewerkte schema's. Alleen wanneer zich ongelukken of onvoorziene weersomstandigheden voordoen, wordt er van deze schema’s afgeweken. Kortom, na een lange pauze vanwege de Coronacrisis, was het afgelopen maandag DTM-testdag op de Nürburgring en kwamen al deze parameters weer voorbij bij de teams.

DTM testdag maandag Nurbugring BMW

Een noviteit in 2020 is het Hylo-systeem, dat het effect vermindert van een auto die op hoge snelheid ‘de bocht uitzeilt’ vanwege de G-krachten. Dit voorkomt ongevallen. Nieuwe achtervleugelbeugels met een groter oppervlak en een sterker profiel moeten een groter reset-effect hebben wanneer het voertuig uitbreekt. Een andere ontwikkeling is het gebruik van natuurlijke materialen in plaats van koolstofvezel.

DTM testdag maandag Nurburgring Audi

In 2020 worden zo veel mogelijk onderdelen van de auto’s in de DTM gemaakt van natuurlijke materialen, waaronder de zogenaamde Shoe-Box aan de achterzijde van de voertuigen. Deze is gemaakt van dit nieuwe, natuurlijke composietmateriaal. Dit geeft verschillende positieve effecten: door de lagere temperatuur die in het productieproces wordt gebruikt, worden de CO2-emissies van de grondstof drastisch verminderd, neemt de stijfheid van de componenten zelfs toe en verbeteren de splintereigenschappen (het uiteenspatten in kleine, scherpe deeltjes na een aanrijding, red.), om zodoende het achterblijven van gevaarlijke onderdelen op de baan te voorkomen, bijvoorbeeld in geval van een aanrijding. De nieuwe ontwikkelingen zorgden na afloop van de eerste testdag voor vele, positieve reacties:

DTM testdag maandag Nurbugring BMW

Philipp Eng, BMW: "In principe veel lof voor degenen die zo'n beveiligingsconcept hebben ingevoerd en dat we hier officieel kunnen testen. Geweldig om terug te gaan naar de garage, benzine te ruiken. Een goede dag, ik kwam aan het einde van het. We hebben ons huiswerk gedaan."

Robin Frijns, Audi: "Vanaf het eerste moment voelde de auto goed aan. Dat verbaasde me een beetje. De baan was in topconditie. We hebben veel geprobeerd en hebben ons programma goed doorstaan."

Ferdinand Habsburg, Audi: "Het was een spannende dag toen ik niet alleen de Audi RS 5 DTM voor het eerst leerde kennen, maar ook voor het eerst met Team WRT werkte. Ik was een beetje nerveus, maar het ging goed."

Mike Rockenfeller, Audi: "Niemand laat direct tijdens de test alles zien. Het is goed dat het opnieuw begint. Ik heb me goed kunnen voorbereiden op een fitness-wise manier. Toch merk je na zo'n dag wat je hebt gedaan. We hadden ook geluk met het weer en konden veel ronden terugspoelen."

Rene Rast, Audi: "Om na een half jaar weer in de DTM te zitten is natuurlijk heel bijzonder. Maar ik voelde me meteen weer thuis. Het is net als fietsen - dat vergeet je niet."

Sheldon van der Linde, BMW: "Het team om iedereen bij BMW weer te zien was gewoon goed. Het is al een tijdje geleden en we hebben veel tijd doorgebracht in de simulator in de tussentijd. Het tempo in de realiteit opnieuw ervaren is een goed gevoel."

Marco Wittmann, BMW: "Natuurlijk is het superleuk om weer in de auto te zitten. De winterstop was immers voor ons allemaal best lang. Het is gewoon geweldig dat het opnieuw begint."

Fabio Scherer, Audi: "Een mooie dag nadat je zo lang niet in een racewagen hebt gezeten. We hebben zeker nog veel om aan te werken en waar we ons kunnen verbeteren. Maar voor een eerste dag was het goed."

Robert Kubica, BMW: "Terug op de baan, zijn passie na de afsluiting weer kunnen beleven, is iets bijzonders. Het wordt mijn eerste seizoen in de DTM en ik moet veel leren: de auto, de processen."

Uitslag - Testritten Nürburgring, maandag
(gecombineerd resultaat - ochtend en middag)
1. Philipp Eng (AUT), BMW M4 DTM, 1.19.203 Min.
2. Robin Frijns (NED), Audi RS 5 DTM, 1.19.214 Min.
3. Ferdinand von Habsburg (AUT), Audi RS 5 DTM, 1.19,311 Min.
4. Mike Rockenfeller (GER), Audi RS 5 DTM, 1.19.359 min.
5. René Rast (GER), Audi RS 5 DTM, 1.19.406 Min.
6. Sheldon van der Linde (RSA), BMW M4 DTM, 1.19.511 min.
7. Marco Wittmann (GER), BMW M4 DTM, 1.19.890 min.
8. Fabio Scherer (SUI), Audi RS 5 DTM, 1.20,117 min.
9. Robert Kubica (POL), BMW M4 DTM, 1.20,519 min.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS