De contractvertraging van Lewis Hamilton toont de sterkte - niet de zwakte - van de Mercedes-relatie aan
Uitgegeven door Peter Vader • 20 december 2020 05:10
Mercedes-baas en mede-eigenaar Toto Wolff gaat nergens anders heen en Lewis Hamilton ook niet. Slechts één team in de paddock moet zijn rijderskeuze voor 2021 nog bekendmaken. Slechts één coureur is niet bevestigd voor 2021. Aangezien zij respectievelijk Mercedes en Lewis Hamilton zijn, de kampioensauto en zijn kampioenscoureur, komt er ofwel een wereldschokkende aankondiging of een formele bekendmaking van Hamilton’s contract met nieuwe voorwaarden. De herconfiguratie van het eigendom van het F1-team met Mercedes, waarbij de betrokkenheid van de Duitse autofabrikant afneemt en zowel teambaas Toto Wolff als sponsor Ineos hun belang vergroot zien worden tot wat nu een gelijkwaardig trio is, maakt de weg vrij voor Lewis Hamilton.
Het is veilig om aan te nemen dat Hamilton’s contractverlenging steeds is uitgesteld om Ineos-eigenaar Sir Jim Ratcliffe voldoende ruimte in de media te geven en daarmee waar voor zijn geld te krijgen. Het is een behoorlijk intensieve maand geweest voor Sir Jim, met de aankondiging dat hij voor 33 procent mede-eigenaar in Brackley is geworden, na de minder smakelijke verklaring dat zijn nieuwe auto-onderneming, Grenadier, in Frankrijk zal worden gebouwd in plaats van in Zuid-Wales, waar het oorspronkelijk gepland was. En nog even over Lewis en Toto? Misschien staat er in Lewis zijn contract geschreven dat hij niet zal rijden voor een Mercedes-team dat ergens anders is gehuisvest dan in Blighty. En het Mercedes-management bevestigt Wolff in zijn functie voor drie jaar, wat uiteindelijk de overgangsperiode is van de oude F1 naar de nieuwe. De radicale vernieuwing die aanvankelijk was beloofd voor 2021, zal nu in 2022 van start gaan. Teams zullen racen met strengere budgetbeperkingen en onder nieuwe technische voorschriften, die in ieder geval in theorie het voordeel dat Mercedes jaar na jaar heeft, stap-voor-stap uitwist, aldus een bericht van inews.co.uk.
BOSS 👊 Here's to three more years, Toto!
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 18, 2020
De benoeming van Sergio Perez in plaats van Alex Albon tot teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull, was weer een positief nieuws voor de sport. Hoewel Perez een breuk met de traditie vertegenwoordigt door afstand te nemen van de aanname van door Red Bull intern opgeleide coureurs, is het absoluut logisch dat het team Mercedes op twee fronten aanvalt in plaats van op één. Het onvermogen om een coureur te vinden die de last met Verstappen kan delen, heeft niet alleen Red Bull gekwetst, maar ook het algehele spektakel. Het leven werd alleen maar makkelijker in plaats van moeilijker, voor de zilveren pijlen.
Het zal ook leuk zijn voor onpartijdige toeschouwers om het ongemak te zien bij Aston Martin, geboren als Racing Point, die door opportuniteit werden gedwongen om de zoon van de eigenaar Lance Stroll te bevoordelen - naast de nieuwe aanwinst Sebastian Vettel – in plaats van de meer voor de hand liggende keuze voor Sergio Perez, aangetoond door zijn vele goede prestaties en zijn overwinning tijdens de Grand Prix van Sakhir.
Verstappen's slaapverwekkende overwinning voor Red Bull, hoewel welkom in de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi, werd behaald met teruggeschroefde Mercedes-motoren. Hamilton's quasi bevestiging voor volgend jaar garandeert alles behalve dat de hegemonie van Mercedes voortduurt onder de huidige regelgeving.
Hoewel de budgetlimiet van 175 miljoen euro volgend jaar van kracht wordt, geldt deze alleen voor het ontwerp van de auto uit 2021. Hamilton mag opnieuw onderweg gaan met een auto die de absolute topper van het veld was in het hybride tijdperk. Zoals de ervaring bij Red Bull aantoont, is de kwaliteit van de auto een noodzakelijk element, maar niet voldoende. Het is uiteindelijk de coureur die het verschil maakt. Net zoals Max Verstappen de Red Bull doet bruisen, optimaliseert Hamilton de prestaties van de Mercedes.
Nadat hij zijn aandeel in het team had verhoogd van 30 naar 33 procent, zei Toto Wolff dat de herbenoeming van Hamilton een "no-brainer" was. Natuurlijk is het dat. Zelfs bij het voorgestelde salaris van £ 40 miljoen per jaar, is de overeenkomst met Hamilton maar een schijntje voor de garantie op succes die de Engelsman aan het team biedt. Hamilton’s contractverlenging zou al aangekondigd zijn, ware het niet dat Covid-19 voor ruis op de lijn zorgt en ook de toekomst van Toto Wolff met betrekking tot de nieuwe eigendomsconfiguratie eerst geregeld moest worden. Hamilton is het laatste stukje van de puzzel. Dat het zo laat is om af te tekenen, wijst niet op een breuk in de relatie, maar weerspiegelt juist de kracht ervan. Vertrouwen is absoluut. Volgend seizoen wordt het business-as-usual, maar wel tegen een iets hogere prijs.




