De plannen van Alpine: "Niet iedereen is fan van de Formule 1, de historie van Alpine is diep geworteld in de endurance en rally"
Uitgegeven door Wim Boekel • 16 juni 2022 08:30
Alpine reed vorig jaar, maar ook dit jaar met het oude type LMP1-auto, waarmee in het verleden Rebellion Racing uitkwam in het FIA WEC en de 24U van Le Mans. Met de komst van de LMH’s en LMDh’s in 2023 is de oude LMP1 niet meer toegestaan. In 2024 wil het Franse merk met een eigen LMDh komen, maar dat betekent dat Alpine de tussenliggende periode moet overbruggen. Dat betekent dat de autofabrikant in 2023 mogelijk terugkeert met twee auto’s in de LMP2-klasse. Een LMP2-programma met Signatech zou de periode tussen de Alpine A480 LMP1 en de toekomstige LMDh kunnen overbruggen, waarmee men tussen 2016 en 2018/19 zo succesvol was.
“We gaan waarschijnlijk door met hetzelfde type overeenkomst dat we met Philippe Sinault en Signatech hebben”, aldus Alpine CEO, Laurent Rossi tegen Sportscar365. “Het is wat vroeg om er over te praten, maar we bespreken het. Het idee is dat we doorgaan met hetzelfde team, misschien met twee auto’s, zodat we klaar kunnen zijn voor een tweede team van coureurs en engineers die samenwerken en klaar zijn voor 2024 als de LMDh komt. Het idee is dat we geen verstoring hebben en kunnen uitbreiden.”
De Fransman geeft aan dat het plan is om volgend jaar met twee auto’s te gaan rijden. “We willen geen verstoring”, vervolgt Rossi. “Het zou lastig zijn om te herstarten en competitief te zijn in 2024. We willen het team verenigd houden. Het is goed om in de endurance te zitten. We spreken over een ander deel van onze fanbase en klanten. Niet iedereen is fan van de F1 en we moeten ons daarvan bewust zijn. Ook de historie van Alpine is diep geworteld in de endurance en rally. Dus voor ons is het logisch om hier te zijn. Als het niet LMP1 of LMDh is, dan doen we LMP2.”
Rossi bevestigde dat Alpine gevraagd heeft om nog een jaar langer met de door Oreca gebouwde LMP1 te rijden, dit is alleen geweigerd volgens de WEC-organisatoren.