Ean Eyckmans verzilvert topvorm: derde in eindstand FIA Europees kampioenschap in de OK Junior-klasse
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 augustus 2021 09:39
ZUERA – Met zijn beste prestatie van het seizoen in het Europees kampioenschap OK Junior verzekerde karter Ean Eyckmans zich vorige week van een podiumplaats in de eindstand van het EK. Dat was een flinke prestatie. Formule 1-coureurs als Max Verstappen, Charles Leclerc, Carlos Sainz stonden in het verleden al op het podium van het CIK FIA Europees kampioenschap. Nu was het dus de beurt aan Ean Eyckmans, die uitkomt voor het topteam van Kosmic Racing Department. De dertienjarige piloot uit Herentals werd op het circuit van Zuera in Spanje erg knap tweede in de vierde en laatste ronde en werd daarmee ijzersterk derde in de titelstrijd. Tijd voor een interview. RaceXpress toog naar Herenthals in België, naar de nieuwe zaak van Speedwear: specialist in racekleding met een groot assortiment aan overalls, handschoenen, helmen en veel meer accessoires. Een waar walhalla voor de piloten uit de karting, autosport en rally.
In de gigantisch grote shop van Speedwear stond Ean Eyckmans en zijn zojuist gewonnen beker van het aansprekende CIK FIA-kampioenschap in het middelpunt. “Ik ben wel heel tevreden met de derde plaats in het kampioenschap en de tweede plek in de laatste race”, zei Ean, die terugblikte op zijn sterke prestaties in het prestigieuze kampioenschap van de FIA. “Het gaat nou weer lekker. In Genk tijdens de eerste ronde van het kampioenschap was het ook al goed. Daarna sukkelden we met de banden. Nu ging het weer goed.”
In Spanje snelde Ean naar de respectievelijk vierde, vierde, zesde en tweede plaats in de heats. Dat was beter dan verwacht, zei de beloftevolle Belg. “In de trainingen zaten we er wel vooraan bij, maar ik had wel moeite om aan te haken. De chrono was niet slecht, maar ook niet goed. Ik had de vijfde tijd in de groep en negentiende in het totaal, dat was minder dan verwacht.”
Maar goed, getuige zijn tweede plaats in de vierde heat had Ean, die alle heats van de zesde plek was begonnen, de snelheid inmiddels aardig te pakken. “Die heat had ik zelfs kunnen winnen. Ik was bij de start meteen naar de vierde plek gegaan, maar daarna werd ik van de baan gereden. Ik ging rechtdoor en viel terug naar zes. Daarna had ik een klein gat voor me. Dat heb ik nog dichtgereden en daarna ben ik naar twee gereden. Het verraste me wel een beetje dat ik zo snel was.”
In de finale had Ean een mindere start. Hij begon op P6, maar na de tweede bocht was hij teruggezakt naar de tiende plaats. “Ze begonnen vooraan te vechten en toen kwam ik er weer bij. Na acht ronden lag ik eerste. Dat heb ik volgehouden tot de veertiende ronde, de laatste ronde.”
“Een paar jongens zaten toen in mijn slipstream. Ik moest verdedigen in één van de traagste bochten van het circuit. Dan weet je dat je of als eerste of als laatste uit het groepje door de bocht komt. Ik was helaas laatste en lag daarmee vierde. Maar twee jongens voor me crashten daarna en toen lag ik terug tweede.”
Het was precies de plek die Ean nodig had om de derde plek in de eindstand van het EK veilig te stellen. “En als ik had gewonnen, was ik zelfs nog tweede geworden in het kampioenschap. Maar ik ben echt wel blij met de derde plaats in de eindstand, want ik had niet verwacht dat ik in het kampioenschap op het podium ging finishen. Het seizoen kan niet meer stuk eigenlijk.”
Zijn eindresultaat betekende een enorme stap ten opzichte van vorig jaar toen hij in zijn debuutjaar in de OK Junior-klasse als 21ste was geëindigd. “Vorig jaar heb ik door corona en gebroken ribben zitten sukkelen en heb ik maar een paar races kunnen meerijden.”
Dit jaar leek het even dezelfde kant op te gaan. Aan het begin van het jaar had hij opnieuw te kampen met gebroken ribben. “Ik heb daardoor drie races gemist. Daarna ben ik heel veel gaan sporten bij Lieven Maesschalck om te herstellen en dat heeft me heel goed geholpen om een fittere rijder te zijn.”
Nu het EK erop zit, rest hem nog de WSK Open Cup en het wereldkampioenschap karting. Daar hoopt hij opnieuw top te kunnen presteren. “In het WSK moet de top drie kunnen, maar het gaat wel moeilijk worden. Ook al doen daar eigenlijk dezelfde piloten mee die aan het EK meedoen, de circuits van het WSK zijn allemaal in Italië en iedereen kent die heel goed. Dat maakt het meestal ietsje moeilijker.”
Ean Eyckmans bedankt Kosmic, familie Robazzi, Olivier Marechal, zijn ouders Wim en Wendy en zus Engy, zijn mechanieker Nelson, alle medewerkers van Speedwear en EGP, Move to Cure, alle supporters en zijn sponsoren. Ean wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Speedwear, Arai, Kosmic, Tillett en Bengio en Move to Cure.