Formule 1

Een geschenk uit de hemel of een trap na? Het controversiële Rich Energy en het noodlijdende Williams F1-team

Uitgegeven door Peter Vader • 1 juni 2020 13:19

Het zijn moeilijke tijden voor het historische Williams Formule 1-team. Alsof de slechte prestaties in de afgelopen drie seizoenen nog niet genoeg waren, staat het in Grove gevestigde team nu in de openbare verkoop om het zinkende schip overeind te houden. Williams beëindigde ook zijn overeenkomst met hoofdsponsor ROKiT, waardoor het team openstaat voor een nieuwe deal dat als een geschenk uit de hemel moet komen. Tragisch genoeg lijkt het erop dat het beruchte Britse energiedrankbedrijf Rich Energy één van de geïnteresseerde kopers van het historische Williams is.


"Geen samenwerking met een slecht presterend racing team"
Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen rondom Rich Energy, neem dan even contact op met Haas F1. Het Amerikaanse team werkte al eerder samen met het weliswaar niet echt groots op de markt ingevoerde merk en raakte daardoor in een lange juridische strijd gewikkeld over vermeende gemiste betalingen. Er volgden een heleboel vervelende tweets, met Rich Energy dat Haas belaagde en erin uitlegde hoe het niet langer wilde samenwerken met een "slecht presterend" racing team.

Aanbod?
Rich Energy verzond afgelopen zondag een tweet en toonde een versie van de Williams F1-auto uit 2018, de FW41 genaamd, met het logo van Rich Energy geplakt op de motorkap en op het bargeboard. Blijkbaar ligt er een aanbod op tafel om de negenvoudig constructeurskampioen financieel te ondersteunen.

William Storey Rich Energy
William Storey

De grootste spenders
De ruimte onder het bericht werd gevuld met een reeks van commentaren. De controversiële CEO van Rich Energy, William Storey, volgde met een eigen tweet en legde uit wat er nodig zou zijn om de Williams-ploeg te redden. Blijkbaar denkt hij dat er meer dan een investering van negen cijfers voor nodig is om Williams terug te brengen naar het F1-podium, dat bijna uitsluitend wordt ingenomen door de 'big spenders' van de sport: Mercedes-AMG, Ferrari en Red Bull. Volgens Storey heeft Williams ook een nieuw businessmodel nodig, naast een nieuwe leiding. Momenteel staat de organisatie onder leiding van de dochter van oprichter Frank Williams, Claire. Storey reageerde ook snel op critici en herhaalde de vermeende redenen waarom Rich Energy vorig jaar Haas halverwege het seizoen liet vallen. En nu wil Rich Energy het noodlijdende Williams F1-team sponsoren?! Of is het gewoon een trap na...

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS