Formule 1

Een goede Mercedes-kopie door de financiële middelen van Lawrence Stroll: "We hadden het geld nooit"

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 juli 2020 14:14 • Print artikel

De investeringen van Lawrence Stroll hebben er voor gezorgd dat de ‘Pink Mercedes’ van Racing Point dit jaar zo snel is. Het F1-team stapte op een andere ontwerpfilosofie over en dat was het nauwkeurig kopiëren van de succesvolle Mercedes. Het team uit Silverstone had al jaren dit idee, maar met de middelen van de Canadees kon het tot uitvoer gebracht worden.

Pink Mercedes Racing Point

“We hebben altijd een getalenteerde groep van mensen, die hun potentieel niet kon tonen door een gebrek aan middelen”, reageert teambaas Otmar Szafnauer tegenover Auto Motor und Sport. “We wilden deze stap al een lange tijd nemen, maar we hadden het geld nooit. We kochten onze versnellingsbak van Mercedes. Het is vooral ontworpen voor je ontwikkelingsfilosofie. We waren altijd beperkt in ons ontwerp. We wilden altijd weg van de compromissen. En nu zijn we financieel in staat om deze stap voor de eerste keer te nemen. Ik verwachtte eigenlijk dat we een halve stap terug gingen doen, voordat we vooruit zouden gaan. Maar dat gebeurde niet.”

Overigens zegt de teambaas dat het niet de eerste keer is dat het team ontwerpen kopieert. Ze waren de eerste die de dubbel diffusor van Brawn kopieerden. “In 2009 waren we het eerste team dat de dubbele diffusor kon herontwerpen”, vertelt Szafnauer. “Zelfs nog voor Red Bull. Ook McLaren met de F-duct, wij waren de eerste die de truc na hen kon implementeren. Sommige doen beter kopieerwerk of het integreren van kennis van de foto’s in hun eigen auto’s.”

Renault is van mening dat de auto van Racing Point illegaal is en diende al verschillende keren een protest in. Racing Point is er zelf heilig van overtuigd dat de auto legaal is. “We wisten nooit dat het zo goed kon werken als je nu ziet”, vertelt de teambaas. “Er was altijd de angst dat we een stap achteruit zouden nemen. Toen we de auto met het nieuwe idee, voor de eerste keer de windtunnel induwde, was het slechter dan voorheen. Dus zouden we een aantal seconden langzamer per ronde zijn. Alleen met de hulp van de CFD, windtunnel en wat veranderingen van het ontwerp, leerden we hoe het nieuwe aero-concept werkt.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS