Formule 1

FIA president Jean Todt propageert samenwerking na Covid-19 periode: "Geen vrees voor veto van Ferrari"

Uitgegeven door Peter Vader • 20 mei 2020 09:03 • Print artikel

FIA-president Jean Todt heeft verklaard dat hij zich geen zorgen maakt over de mogelijkheid dat Ferrari zijn veto zal gebruiken, om de plannen te stoppen van de Formule 1 voor een verdere verlaging van de budgetlimiet voor 2021. Dit suggereert dat ze in het belang van de sport zullen handelen. Het plan met het budgetplafond in de F1, dat volgend jaar zal worden geïntroduceerd voor een bedrag van $ 145 miljoen, vraagt om een verlaging van het jaarlijkse budget naar $ 140 miljoen in 2022, voordat het wordt verlaagd naar $ 135 miljoen voor 2023 en daarna. Tegen het laatste budgetplafond verzette de Scuderia zich mondeling. Er wordt gespeculeerd over de mogelijkheid van de Scuderia om haar unieke vetorecht te gebruiken, om het voorstel te schrappen. Vooral omdat de introductie van een 'vrijwaringsclausule' door de FIA betekent dat de kans groot is dat het met een gewone meerderheid wordt goedgekeurd.

Jean Todt FIA President 2020

Gezond verstand gebruiken
Jean Todt denkt echter dat het team waarvoor hij het grootste deel van twee decennia heeft gewerkt, uiteindelijk de juiste beslissing zal nemen. "Daar ben ik niet bang voor", zei hij tegen Sky Sports F1 over het vetorecht van Ferrari. “Ik hoop dat iedereen in de huidige situatie een goed verantwoordelijkheidsgevoel heeft, om ons te helpen bereiken wat nodig is om het beste voor de Formule 1 te realiseren, voor de deelnemers, voor de promotors, voor het bestuur en vooral voor de fans. Dat is wat we proberen te bereiken. Ik respecteer Ferrari vanwege hun lange geschiedenis en hun bijdrage aan de F1 en ik weet zeker dat ze bereid zijn om hun bijdrage aan wat we bouwen op een hoog niveau te houden.”

Extra vergoeding
Onder verwijzing naar het potentiële verlies van banen onder de beperking van de limieten, zou Ferrari het budget zo hoog mogelijk willen houden. Hun huidige jaarlijkse budget is zelfs meer dan het dubbele van het oorspronkelijke, pre-coronavirusbedrag van $ 175 miljoen. Of Ferrari wil op zijn minst een extra vergoeding krijgen voor hun rol als toeleverancier aan andere teams.

Andere denkwijze
Tegelijkertijd benadrukt Todt dat de huidige situatie voor iedereen een verandering in denken heeft veroorzaakt. “Wat we voor de toekomst gaan presenteren, gaat in de goede richting”, zo meldt Todt in een bericht van GrandPrix247.com. “Het is duidelijk dat we door een ongekende economische situatie gaan en dat het daarom nu de kans is om een richting te kiezen die we anders niet hadden gekozen. Ik hoop echt dat iedereen aan boord kan blijven en in die zin is het doel van de nieuwe wereldwijde regelgeving erop gericht om alle deelnemers in de toekomst zoveel mogelijk kans te geven om in de sport te blijven. Het zal de situatie na Covid-19 zijn, een moment waarop veel fabrikanten, concurrenten, privéteams, sportfederaties, sponsors en media zijn beschadigd. We zullen moeten zien hoe we allemaal kunnen samenwerken om zo ondersteunend mogelijk te zijn naar elkaar toe. Dat is de volgende stap: samenwerking!”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS