Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S - Nyck de Vries: "Het is gewoon bitterzoet om de overwinning te missen toen die in de pocket zat�

Nyck de Vries kreeg een bittere pil te slikken toen afgelopen zondag zijn #7-Toyota GR010 Hybrid tijdens de 'Lone Star Le Mans' een zware straf werd opgelegd, die het #7-team de overwinning ontzegde in de zesde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2024 op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Het #7-Toyota team herstelde zich van een uiterst moeizaam verlopen kwalificatie. In de race gingen ze met hun GR010 Hybrid tot het uiterste en door er een slimme bandenstrategie op na te houden gecombineerd met voluit rijden, snelle pitstops en een effectieve, gezamenlijke teaminspanning konden ze vechten om de overwinning. Maar toch was het allemaal net niet genoeg daarvoor.



Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries vochten zich verbeten door het veld heen naar voren. Ze leverden een perfecte prestatie en leken klaar om te winnen. Echter, een late straf voor een geel vlagincident - waarvan de data van het team aangeven dat hetzelfde werd herhaald door zijn directe concurrenten die ongestraft bleven - veranderde het raceresultaat en liet de #7 GR010 HYBRID-crew op de tweede plaats achter.

Het #7-Toyota team kon vooraan vechten dankzij een aanvallende strategie, die de strijd aanging met concurrenten die eerder in de week een sneller tempo hadden laten zien. Mike Conway startte als negende in de #7 en overleefde een contact in de openingsronde om vervolgens in het veld naar voren op te schuiven. Dit was inclusief een spectaculaire inhaalactie in de achtste ronde toen hij twee auto's in één manoeuvre passeerde om de zesde plaats te bemachtigen. Conway's tempo bracht hem na een uur in de podiumstrijd op weg naar de eerste pitstops, slechts een paar seconden verwijderd van de derde plaats. Nyck de Vries bleef daarna hard pushen om de #7-positie te verbeteren.

De hete omstandigheden eisten hun tol bij sommige Hypercar-rivalen en toen Mike Conway vroeg in het derde uur weer achter het stuur zat, lag de #7 op de tweede plaats dankzij een stormachtige stint van Nyck de Vries. Halverwege de totale raceafstand verhoogde Conway het tempo en zette een nieuwe snelste ronde neer toen hij de leidende #83-Ferrari naderde. Nyck de Vries nam het stuur weer over en sloot halverwege het vierde uur definitief aan bij de raceleider.



Aan het einde van het vierde uur bracht een agressieve strategie de #7-Toyota iets eerder in de pits, waardoor Kamui Kobayashi vrij spel kreeg en de kans kreeg om de leiding te nemen. Kobayashi's inzet wierp inderdaad zijn vruchten af toen de leidende #83-Ferrari een ronde later na zijn eigen pitstop weer de baan op kwam, twee seconden achter Kamui Kobayashi

Na een laatste pitstop reed Kobasyashi comfortabel voorop totdat, met nog 40 minuten te gaan, een allesbeslissende drive-through penalty - toen de stewards oordeelden dat hij niet adequaat had gereageerd op een gele vlag - hem terug deed vallen naar de tweede plaats, negen seconden achter de #83 Ferrari. Kobayashi zette alles op alles om de verloren tijd in te halen, veroorzaakt door de full course yellow, maar kwam toch een paar meter tekort. Hij passeerde de finishlijn als tweede, slechts 1.780 seconden achter de winnende #83 Ferrari.

De tweede Toyota GR010 Hybrid met startnummer 8 reed voor het oog van meer dan 65.000 toeschouwers naar een onbeduidende 15e plek. Sebastien Buemi deelde de auto met Brendon Hartley en Ryo Hirakawa en had een ongelukkige aanrijding met een Porsche. Hij reed op dat moment in de Top-6, terwijl hij op P12 gestart was. Het was dezelfde frustratie als voor de #7-Toyota, ze reden echt goed en hadden de race zelfs kunnen winnen. Ondanks deze frustratie neemt Toyota Gazoo Racing toch de leiding in het FIA WEC-wereldkampioenschap voor fabrikanten, met een voorsprong van 11 punten op Porsche. Alle focus is nu op de Toyota-thuisrace, de 6 uur van Fuji, op 15 september.



Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): "Het team heeft perfect werk geleverd en heeft zich enorm ingespannen. We hebben alles gedaan wat we konden op het gebied van rijden, strategie en pitstops, waardoor we in een positie waren om te winnen. Maar de straf was ongelukkig en een grote verrassing voor mij om eerlijk te zijn. Dat ik daarvoor een drive-through penalty kreeg, is een beetje een verrassing, maar zo is het nu eenmaal. De race was erg leuk en ik vond het leuk om hier in Austin te racen; het is een geweldig circuit. Nu kijk ik ernaar uit om de zeer spannende strijd dit seizoen voort te zetten op onze thuisrace."

Nyck de Vries (coureur, auto #7): "Ik wil het team bedanken voor hun geweldige werk gedurende het hele weekend, vooral in de race. Ze hebben alle calls, alle pitstops goed uitgevoerd en een foutloze race gereden. Ik denk dat we het allemaal geweldig hebben gedaan, maar helaas heeft de drive-through ons onze overwinning ontnomen. We moeten het nog onderzoeken, want het is nog niet helemaal duidelijk. Desalniettemin is het een sterk resultaat voor het team en het wereldkampioenschap, het is gewoon bitterzoet om de overwinning te missen toen die in de pocket zat."

Uitslag FIA WEC Lone Star Le Mans, COTA, Texas:
1e #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) 183 ronden
2e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1.780secs
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +26.282secs
4e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) +46.924secs
5e #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Milesi) +1min 10.513secs
6e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1min 36.873secs
15e #8 TOYOTA GAZOO Racing +2 ronden

Klik HIER voor de volledige uitslag van de FIA WEC Lone Star Le Mans 2024, COTA, Texas








De #7-Toyota GR010 Hybrid van Nyck de Vries op weg naar de startgrid gevolgd door een aantal Porsches en een gele Cadillac













Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!