Formule 1

FOTO'S de nieuwe Porsche 963 LMDh prototype vanuit alle hoeken

Uitgegeven door Deni Volkers • 25 juni 2022 08:27

Porsche Penske Motorsport gaat met de nieuwe Porsche 963 jacht maken op overall zeges in de mooiste lange-afstandsraces ter wereld. Vanaf 2023 zet het team twee hybride LMDh-spec prototypen in in zowel het FIA World Endurance Championship (WEC) als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IMSA). De nieuwe raceauto werd vandaag gepresenteerd tijdens het Goodwood Festival of Speed in Engeland, getooid in de herkenbare autosportkleuren van Porsche: wit, rood en zwart. Ervaren prototypecoureurs en -kampioenen plus specialisten uit de fabrieks-line-up van Porsche gaan plaatsnemen achter het stuur van de 500 kW (680 pk) sterke racers. Porsche Penske Motorsport runt de inzet van de auto’s in de twee kampioenschappen vanuit twee locaties: de vestiging in Mannheim (Duitsland) is verantwoordelijk voor de auto’s in het FIA WEC, terwijl de deelname aan IMSA wordt gecoördineerd vanuit Mooresville in de VS.

“Na 7.889 testkilometers in de eerste helft van 2022 zijn we op de goede weg, maar er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel voorafgaand aan de start van volgend seizoen”, verklaart Thomas Laudenbach, Vice President Motorsport. “Onze nieuwe Porsche 963 moet een passend vervolg gaan geven aan legendarische modellen als de 917, 935, 956, 962 en de 919.”

Porsche 963 lmdh

Het officiële racedebuut van de Porsche 963 staat gepland voor januari 2023 tijdens de 24 Uur van Daytona in de VS. Ondertussen heeft het FIA WEC de deur al geopend voor tests, als voorbereiding op de naderende wereldkampioenschapsraces dit jaar. Porsche Penske Motorsport gaat voor een niet-competitieve generale repetitie tijdens de laatste ronde van het seizoen in Bahrein, in november.

Porsche 963 lmdh

Sterke line-up

“De afgelopen maanden hebben onze mensen bij Porsche Motorsport en Team Penske een efficiënt en toegewijd team gevormd: het Porsche Penske Motorsport Team”, aldus Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “We krijgen sterke coureurs in de vier fabrieksauto's. De samenwerking met onze jarenlange bandenpartner Michelin en chassisfabrikant Multimatic werkt feilloos. De Porsche 963 zou dit najaar gehomologeerd moeten worden. Tot die tijd willen we de auto tijdens tests verder doorontwikkelen en extra ervaring opdoen.”

De coureurs voor de races in het FIA World Endurance Championship en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship zijn onder meer de ervaren fabriekscoureurs Kévin Estre, Michael Christensen, André Lotterer, Laurens Vanthoor, Matt Campbell, Mathieu Jaminet en de ervaren sportscars-coureurs Dane Cameron en Felipe Nasr. Andere ervaren rijders uit het team van Porsche zullen worden toegevoegd tijdens de lange-afstandsraces op Le Mans, Sebring, Daytona en Road Atlanta (Petit Le Mans).

Porsche 963 lmdh

Teams in Duitsland en de VS

Porsche Penske Motorsport prepareert in totaal vier 963’s in Mooresville en Mannheim. De WEC-workshop in het Duitse Baden-Württemberg is een voormalig Porsche Centrum van Penske Automotive, gebouwd volgens de allernieuwste maatstaven. De uitwisseling van data tussen de drie hightech centra van Porsche Penske Motorsport geschiedt bijna in realtime. Het WEC-team neemt deze herfst zijn intrek in het pand in Mannheim.

Jonathan Diuguid is de Managing Director van Porsche Penske Motorsport: “De verwachtingen zijn extreem hoog”, erkent de Amerikaan. “Niet alleen van de fans, maar ook van Porsche en Team Penske, die in het verleden samen prachtige autosporthoofdstukken hebben geschreven.” Diuguid en Travis Law (Competition Director) gaan leiding geven aan het wereldwijde Porsche Penske Motorsport Team, zowel voor het FIA WEC- als IMSA-kampioenschap. Op dagelijkse basis wordt het FIA WEC-team aangevoerd door Bernhard Demmer (General Manager) en Francis Schammo (Team Manager). Joel Svensson (Team Manager) is verantwoordelijk voor de invulling van deze rollen in het IMSA-kampioenschap in Noord-Amerika.

Porsche 963 lmdh

Herkenbaar DNA

In lijn met de LMDh-reglementen is de Porsche 963 gebaseerd op een LMP2-categorie chassis. Dit nieuw ontwikkelde chassis wordt geleverd door het Canadese Multimatic. Bosch, Williams Advanced Engineering en Xtrac leveren de standaard hybridecomponenten. Het hart van de aandrijflijn is een 4,6-liter V8 biturbo. Deze krachtbron is gebaseerd op de motor uit de 918 Spyder. Zijn DNA gaat terug tot de RS Spyder racewagen waarmee Porsche en Team Penske tussen 2005 en 2008 vele overwinningen boekten. Het design van de nieuwe Porsche 963 is geïnspireerd op dat van de 956 en 962 klassiekers uit de jaren ‘80. Een doorlopende verlichtingsstrip aan de achterzijde verwijst naar het onderscheidende designkenmerk van de nieuwste 992-generatie 911. De wit-rood-zwarte livery is een eerbetoon aan de succesvolle raceauto's van Porsche. En ook een andere traditie krijgt een vervolg: de nieuwe Porsche 963 wordt vanaf het eerste jaar van inzet ook beschikbaar voor klanten. De eerste Porsche-klantenteams maken de komende dagen al hun programma bekend.

Voor de geplande inzet in het FIA WEC en IMSA – inclusief beroemde lange-afstandsklassiekers als de 24 Uur van Le Mans, de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring – bundelt Porsche Penske Motorsport de krachten met sterke en bewezen partners. Voorbeelden zijn Michelin, ExxonMobil (met Mobil1), softwarespecialist Ansys, Penske Corporation met een aantal dochterondernemingen en merken, Multimatic, TAG Heuer, Hugo Boss en Puma.

Porsche 963 lmdh

Porsche 963 lmdh

Porsche 963 lmdh

Porsche 963 lmdh

Porsche 963 lmdh

Porsche 963 lmdh

Hoe vinden jullie de nieuwe Porsche 963 LMDh prototype?



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS