Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S nieuwe GLC Coupé: lifestyle model in de succesvolle Mercedes-Benz SUV familie

Uitgegeven door Deni Volkers • 25 maart 2023 09:01

Stijlvol design en dynamisch rijplezier: hier komt de nieuwe GLC Coupé tot zijn recht. Als sportief broertje van de GLC SUV rondt hij de best verkochte Mercedes-Benz-reeks af. De eerste indruk, nog voor de GLC Coupé begint: elegantie, dynamiek en offroad-avontuur. Opvallende proporties, dramatische oppervlakken en nauwkeurig gevormde randen bepalen het onmiskenbare uiterlijk, aangevuld met een overzichtelijk, hoogwaardig interieur.

GLC Coupé Mercedes Benz

De GLC Coupé combineert sportieve prestaties met hoge efficiëntie. Alle modellen zijn uitgerust met elektrische aandrijftechnologie, hetzij als plug-in hybride met een volledig elektrische actieradius geschikt voor dagelijkse behoeften, hetzij als milde hybride met 48-volt technologie en een geïntegreerde starter-generator voor een extra boost en energieterugwinning. En de nieuwe GLC Coupé is thuis op bijna elk terrein. Zowel op als naast de weg maakt hij indruk met zijn comfort en wendbaarheid. Het sportonderstel is standaard. De optionele 4,5° achterasbesturing maakt de auto nog wendbaarder. Het wordt aangeboden in het Technology-pakket, samen met AIRMATIC luchtvering. Op de weg scoort de Coupé met tal van voorzieningen zoals 4MATIC vierwielaandrijving en zuiver elektrisch terreinrijden in de plug-in modellen. Het offroadscherm en de "transparante motorkap" als element van de 360°-camera verhogen het comfort van de rijervaring.

De hoge standaarden van de nieuwe GLC Coupé zijn duidelijk zichtbaar in elk detail. De hardware en software van de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem bieden een nog betere gebruiksvriendelijkheid. Briljante beelden in het bestuurders- en centrale display maken de bediening van voertuig- en comfortfuncties eenvoudig. De twee LCD-schermen presenteren duidelijke en gestructureerde informatie. De schermvullende navigatie geeft de bestuurder de best mogelijke routebegeleiding. MBUX Augmented Reality voor navigatie is als optie leverbaar. Een camera registreert de omgeving voor de auto. Het centrale display toont de bewegende beelden en plaatst ook virtuele objecten, informatie en markeringen. Dat zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingspijlen, aanbevelingen voor afslagen en huisnummers. Dit maakt de navigatie veel gemakkelijker, vooral in stedelijke gebieden.

De Hey Mercedes intuïtieve stemassistent reageert steeds beter op natuurlijke taal en gebruikersvoorkeuren. Muziekstreamingdiensten kunnen naadloos worden geïntegreerd in MBUX, inclusief persoonlijke instellingen1, zodat klanten kunnen genieten van een gepersonaliseerde muziekervaring in de auto. Aanvullende informatie wordt verstrekt door de audio Tourguide, die deel uitmaakt van de "MBUX Voice Assistant" van Mercedes me. In antwoord op het spraakcommando "Hey Mercedes, start Tourguide" leest het MBUX-infotainmentsysteem informatie voor over interessante punten langs de route. Het systeem reageert op de ongeveer 3.400 bruine borden langs de Duitse snelwegen. Met de MBUX Smart Home-functie hebben klanten onderweg in de nieuwe #glccoupe toegang tot smart home-systemen, bijvoorbeeld om temperaturen, verlichting, jaloezieën of elektrische apparaten te controleren en aan te passen.


Het design: Sensuele puurheid, intelligentie en emotie

Het bepalende kenmerk van de nieuwe GLC Coupé is zijn sportieve silhouet. Hij is direct herkenbaar als lid van de Mercedes-Benz SUV-familie. Tot de standaarduitrusting behoren het AVANTGARDE exterieur met 18-inch lichtmetalen velgen en het chroompakket. Hybride modellen rollen van de lijn op banden met gemengd profiel met verschillende breedtes op de voor- en achteras. De breedte van de auto wordt geaccentueerd door de naadloze overgang van de koplampen naar het radiatorrooster. Het Mercedes-Benz-patroon is standaard op het radiatorrooster.

De dramatische oppervlakken blijven het exterieurdesign bepalen. Het wordt versterkt door nauwkeurig gevormde randen die de proporties en de gespierde wielkasten accentueren. Bovendien zorgen ze voor een evenwicht tussen elegantie en kracht. De AMG Line is leverbaar met 19-inch of 20-inch banden met gemengd profiel en wielkastbeschermers in de kleur van de auto. Als optie zijn ook treeplanken met gemakkelijke instap en vanaf de AMG Line een Night-pakket verkrijgbaar. Andere kenmerken van de sportieve, zelfbewuste uitstraling zijn de brede spoorbreedte en de vlakke wielen in de maten 18 tot 20 inch. Verschillende af fabriek leverbare velgen zijn voorzien van een hoogglanslak met tweekleurige oppervlakken. Ook hun aerodynamica is geoptimaliseerd door hun speciale vorm. De breedte van het voertuig wordt geaccentueerd door de tweedelige achterlichten met zwartgekleurde en donkerrode verbindingselementen, onderaan afgesloten door de gesimuleerde chromen onderkap.

GLC Coupé Mercedes Benz

Het interieur: Modern en sportief

Het interieur van de nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van de moderne AVANTGARDE-lijn. Het dashboard is duidelijk gestructureerd. Het bovenste gedeelte heeft een vleugelachtig profiel met nieuwe, afgeplatte ventilatieopeningen. Het onderste deel heeft een royale sierzone die naadloos overgaat in de gebogen middenconsole. Het 12,3-inch (31,2 cm) LCD-scherm met hoge resolutie voor de bestuurder lijkt vrij boven het vleugelprofiel en de bekleding te zweven. Het 11,9-inch (30,2 cm) centrale display rijst op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven de bekleding te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak lichtjes naar de bestuurder gericht.

Het moderne, terughoudende design van de deurpanelen omlijst beide uiteinden van het dashboard. Het middenpaneel van de portieren met geïntegreerde armsteun gaat over van een verticaal naar een horizontaal oppervlak. In navolging van het design van de middenconsole heeft het voorste gedeelte de vorm van een metalen hightech element. Het kan worden gebruikt als grijp- of sluitgreep en herbergt de bedieningselementen voor de elektrische ramen. Nieuw is het zwevende bedieningspaneel, waarin de bediening van de deuropener en de stoelverstelling zijn geïntegreerd.

Het ontwerp van de zetels speelt met lagen en geronde oppervlakken, waardoor ze visueel licht zijn. De hoofdsteunen en hun verbinding met de rugleuning met een gesloten bekleding zijn opnieuw ontworpen. Een met leder bekleed dashboard met nappalook beklede riemen wordt nu als specialiteit aangeboden (standaard voor de AMG Line). Sommige sierelementen zijn voorzien van innovatieve oppervlakken. Zo zijn er interpretaties van houtfineer met open poriën in bruin, antraciet en zwart, met aluminium inlegwerk.

GLC Coupé Mercedes Benz

Dimensionaal concept en praktische details voor dagelijks gebruiksgemak

De afmetingen onderstrepen de dynamische en gespierde uitstraling van de nieuwe GLC Coupé. Met een lengte van 4.763 mm is hij 31 mm langer en 5 mm hoger dan zijn voorganger. De spoorbreedte is groter, met 6 mm vooraan (nu 1.627 mm) en 23 mm achteraan (nu 1.640 mm). De langere voertuiglengte komt de wielbasis en de overhangen voor en achter ten goede. De breedte is met 1.890 mm gelijk gebleven.

Met nog meer bagageruimte dan voorheen is de GLC Coupé klaar voor grote roadtrips: 545 liter (45 liter meer dan het vorige model) tot 1.490 liter (een plus van 90 liter) in de mild hybridemodellen en 390-1.335 liter in de plug-in hybrides. De EASY-PACK achterklep is standaard. Deze opent of sluit gemakkelijk met één druk op de knop via de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.

GLC Coupé Mercedes Benz

Aanzienlijk verbeterde aerodynamica

In zijn aerodynamisch gunstigste configuratie bedraagt de minimale luchtweerstandscoëfficiënt van de GLC Coupé slechts Cd = 0,27. Daarmee is hij drie honderdsten beter dan zijn voorganger (Cd = 0,30). De ontwikkelaars optimaliseerden het voertuig op het gebied van luchtweerstand en windgeruis met behulp van uitgebreide digitale stromingssimulaties (CFD - computational fluid dynamics) en tests in de aeroakoestische windtunnel.

De nieuwe GLC Coupé is een aangenaam stille auto met een serene geluidssignatuur en weinig rol- en windgeruis. Dit wordt bereikt door akoestische optimalisatie van de carrosserie en geavanceerde geluidsisolatie. Een akoestisch membraan in de voorruit behoort tot de standaarduitrusting. Het optioneel verkrijgbare, akoestisch effectieve isolatieglas voldoet aan nog hogere comfortverwachtingen. Een nieuwe optie voor de #glccoupe is een panoramisch schuifdak. Het biedt een aanzienlijk groter openingsoppervlak: 6 cm langer dan bij de nieuwe GLC SUV. Bij felle zon kan het zonnedak worden afgedekt met een rolgordijn (standaard).

GLC Coupé Mercedes Benz

Comfortvoorzieningen: Verbeteringen in vele details

ENERGIZING is de naam van het Mercedes-Benz-concept voor genetwerkte comfortsystemen. Het optionele ENERGIZING Plus-pakket brengt ze met een druk op de knop of via spraakcommando tot leven en bundelt ze in maximaal zeven comfortprogramma's. Tegelijkertijd creëert het systeem een bijpassende sfeer in het interieur - bijvoorbeeld verkwikkend bij vermoeidheid of ontspannend bij een verhoogd stressniveau. De ENERGIZING COACH stelt op basis van voertuig- en ritgegevens een passend fitness- of wellnessprogramma voor. Het intelligente algoritme houdt ook rekening met informatie over vitale functies en het huidige welzijn als de bestuurder een geschikte smartwatch draagt.

Het AIR-BALANCE-pakket maakt deel uit van het ENERGIZING Plus-pakket. Het biedt een individuele, subtiele geurbeleving in het interieur - volgens persoonlijke voorkeur en stemming. Tegelijkertijd wordt de buiten- en binnenlucht geïoniseerd en gefilterd. De ENERGIZING AIR CONTROL functie controleert continu de luchtkwaliteit in het interieur met behulp van luchtkwaliteits- en fijnstofsensoren. Als de drempelwaarden worden overschreden, schakelt de airconditioning over op luchtrecirculatie. Een tweetraps filterconcept kan bovendien fijnstof en een groot deel van de verontreinigende stoffen uit de lucht filteren.

GLC Coupé Mercedes Benz

Belangrijke upgrades van de standaarduitrusting

De standaarduitrusting van de nieuwe GLC Coupé omvat onder meer al de AVANTGARDE Line. Deze omvat grote displays, smartphone-integratie, draadloos opladen van telefoons en verwarmde stoelen voor bestuurders en passagiers. Daarnaast is de pakketlogica aanzienlijk vereenvoudigd. Functies die in het verleden vaak door klanten werden gecombineerd, worden nu als pakket aangeboden. Wat betreft designopties zoals lak, bekleding, afwerking en wielen, kunnen onze klanten hun voertuigen individueel configureren zoals voorheen.

GLC Coupé Mercedes Benz

Motoren: Elektrische viercilinders

De nieuwe GLC Coupé is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijvingen. De mild-hybride eenheden omvatten een geïntegreerde starter-generator (ISG) van de tweede generatie en een 48-volt boordnet. De geïntegreerde starter-generator in de mild-hybride varianten ondersteunt de verbrandingsmotor vooral bij lage toerentallen. Aangevuld met de turbo levert dit een uitstekend vermogen. Het 48-volt boordnet ondersteunt hybride functies zoals uitrollen, boosting en energieterugwinning en verhoogt zo de efficiëntie. De motoren starten ook snel en comfortabel met behulp van de ISG, waarbij de start-/stopfunctie nauwelijks voelbaar is voor de bestuurder.

Drie andere motorvarianten zijn plug-in hybrides, die voldoende elektrische actieradius hebben om aan de praktische behoeften te voldoen. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Het geeft bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden op ritten in stedelijke gebieden. Ongeacht of het om een benzine- of dieselmodel gaat: Als plug-in hybride zijn alle varianten uiterst efficiënt en dynamisch op de weg.

GLC Coupé Mercedes Benz

De actieradius simulator: Een indicator voor de individuele elektrische actieradius

Voor veel klanten is de elektrische actieradius een belangrijke factor bij de keuze voor een geëlektrificeerd voertuig. De actieradiussimulator van de nieuwe GLC Coupé houdt rekening met externe factoren zoals de omgevingstemperatuur, het rijprofiel en de behoefte aan verwarming of koeling. Zo wordt duidelijk onder welke omstandigheden de werkelijke elektrische actieradius kan afwijken van het gecertificeerde cijfer.

GLC Coupé Mercedes Benz

Een merkbaar betere elektrische rijervaring

De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijving is te danken aan een permanent bekrachtigde synchrone binnenrotormotor. Het piekkoppel van de elektromotor is van meet af aan beschikbaar, wat resulteert in een hoge wendbaarheid bij het wegrijden en dynamische rijprestaties. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/u. In de nieuwe GLC Coupé gebruikt Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger. Deze regelt automatisch de flexibele overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie, afhankelijk van de rijsituatie, om te allen tijde een optimale energieterugwinning en remprestatie te garanderen. Daardoor wordt het maximale recuperatievermogen van maximaal 100 kW vaker bereikt.

De hoogspanningsaccu is een eigen ontwikkeling van Mercedes-Benz. Hij heeft een geïnstalleerde capaciteit van 31,2 kWh. Vanaf een lege accu is een volledige oplaadbeurt met de optionele 60 kW DC-lader in ongeveer 30 minuten voltooid. De GLC Coupé is standaard uitgerust met een 11 kW draaistroomlader.

GLC Coupé Mercedes Benz

Ophanging: Wendbaarheid en veiligheid

Het dynamisch ontworpen veersysteem van de nieuwe GLC Coupé is gebaseerd op een nieuwe vier-link voorwielophanging en een multi-link onafhankelijke achterwielophanging gemonteerd op een subframe. De hybrides beschikken standaard over luchtvering en niveauregeling op de achteras. Alle andere varianten zijn uitgerust met een sportonderstel. Ook de variabele stuurverhouding is over de hele linie standaard. Op verzoek is de nieuwe GLC Coupé leverbaar met het Tech Package. Dit omvat het luchtveersysteem AIRMATIC en actieve achterasbesturing met een stuurhoek van 4,5°. AIRMATIC biedt een traploos instelbare demping voor de compressie- en reboundfase van de schokdempers.

De nieuwe GLC Ccoupé is bijzonder wendbaar en stabiel met de optionele achteras (inbegrepen bij het Tech-pakket). Bij snelheden lager dan 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen - en tot 4,5° bij het parkeren. De wielbasis wordt dan korter, waardoor het voertuig wendbaarder en wendbaarder wordt, en de draaicirkel wordt met 90 cm verkleind tot 10,9 meter. Wanneer de snelheid 60 km/h of meer bedraagt, sturen de achterwielen tot 4,5° in dezelfde richting als de voorwielen. De vrijwel verlengde wielbasis heeft merkbare voordelen in de vorm van een betere rijstabiliteit en veiligheid bij hoge snelheden, bij snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres. Bovendien reageert het voertuig tijdens dynamische manoeuvres beter op stuurcommando's. De besturing van de achteras wordt gecombineerd met een directere stuurverhouding op de vooras, zodat het aantal stuurwielomwentelingen van aanslag tot aanslag wordt verminderd.

GLC Coupé Mercedes Benz

Hulpsystemen: Comfort en veiligheid

De nieuwste generatie van het Driving Assistance Plus2-pakket bevat extra en verbeterde functies. Deze verminderen de werklast van de bestuurder in dagelijkse situaties voor comfortabeler en veiliger rijden. Wanneer er gevaar dreigt, kunnen de systemen reageren op dreigende aanrijdingen zoals de situatie vereist. De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan bijvoorbeeld een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aanhouden op alle soorten wegen: op autosnelwegen, landwegen of in de stad. Met een druk op de knop kan de geldende snelheidslimiet als snelheidsinstelling worden gekozen. De actieve remhulp gebruikt de in het voertuig geïnstalleerde sensoren om dreigende aanrijdingen met kruisend of tegemoetkomend verkeer of kop-staartbotsingen te detecteren. In geval van gevaar kan het systeem een akoestische en visuele waarschuwing geven. Als de bestuurder niet hard genoeg remt, kan het ook assisteren door de remkracht adequaat te verhogen of een noodstop te initiëren. Een van de nieuwe functies van Active Steering Assist is rijstrookdetectie met een extra 360-gradencamera, die vooral bij lage snelheden voordelen biedt, bijvoorbeeld bij het vormen van een vluchtstrook. Nieuw zijn de stopbord- en roodlichtwaarschuwingsfuncties van de Traffic Sign Assistant.

GLC Coupé Mercedes Benz

Geavanceerde parkeersystemen voor ondersteuning bij langzame manoeuvres

Dankzij krachtigere omgevingssensoren kunnen de parkeersystemen bestuurders beter ondersteunen bij het manoeuvreren. De integratie van de sensoren in MBUX maakt de bediening intuïtiever en biedt ondersteuning via het visuele display. De optionele achterasbesturing is geïntegreerd in de parkeerassistent en paden worden dienovereenkomstig berekend. Noodremfuncties dienen ook om andere weggebruikers te beschermen voor een betere verkeersveiligheid.

Het nieuwe parkeerpakket met 360°-camera is als optie verkrijgbaar. Het omvat ook de "transparante motorkap" en de actieve parkeerhulpfuncties met PARKTRONIC. Het zicht rondom en de parkeerhulp vergemakkelijken het manoeuvreren: Het centrale display toont duidelijk de directe omgeving. Vier camera's (voor, achter, beide zijden) leveren de beelden, die in een virtueel 360° vogelvluchtperspectief worden gecombineerd. Bovendien toont het display verschillende kijkhoeken zoals voor-, achter- of aanhangwagenstand. Bestuurders beslissen of ze de displays gebruiken om zelf te parkeren of dat ze de parkeerassistent de controle laten overnemen. De Memory Parking Assistant is verkrijgbaar als operationele extra: Hij onthoudt parkeerlocaties zoals het in- en uitrijden van de garage thuis. Nadat het trainingsproces is voltooid, laat het systeem de bestuurder aan het stuur kiezen of hij het automatische parkeerproces wil uitvoeren. Als er obstakels worden gedetecteerd, stopt het systeem totdat deze zijn verwijderd.

DIGITAAL LICHT: extreem helder met optionele projectiefuncties
De nieuwe GLC Coupé heeft standaard LED High Performance-koplampen. DIGITAL LIGHT is als optie verkrijgbaar. Het licht wordt gecreëerd door een matrix van individueel regelbare LED's in de koplampunit. Dit maakt een gerichte en dynamische verdeling en regeling van het licht mogelijk, afhankelijk van de omstandigheden. Het resultaat is een uitstekend zicht voor de bestuurder zonder dat dit ten koste gaat van andere weggebruikers. DIGITAL LIGHT met projectiefunctie is als optie verkrijgbaar. Dit biedt extra veiligheid voor de bestuurder en maakt communicatie met andere weggebruikers mogelijk. Het kan bijvoorbeeld het rijden veiliger maken door geleidelijnen, symbolen en animaties te projecteren. De intelligente technologie markeert voetgangers in de gevarenzone met een schijnwerperfunctie en verduidelijkt hun positie met geprojecteerde richtingspunten. Een waarschuwingssymbool verschijnt wanneer bestuurders de verkeerde kant oprijden op opritten van snelwegen of eenrichtingsstraten. Hetzelfde symbool verschijnt voordat het voertuig door rood licht of een stopbord rijdt.

GLC Coupé Mercedes Benz

Over heuvel en dal: Off-road met de GLC Coupé

Zoals voorheen is de nieuwe GLC Coupé ook geschikt voor offroad-rijden en beschikt hij over diverse nieuwe voorzieningen en systemen die daarop zijn afgestemd. Tot de standaarduitrusting behoren een offroad-rijmodus en DSR (Downhill Speed Regulation). De plug-in modellen bieden volledig elektrisch rijden in het terrein. Doordat het volledige koppel van de elektrische motor van 440 Nm beschikbaar is vanaf de eerste omwenteling van de motor, is het vermogen te allen tijde gemakkelijk te controleren. Dit maakt zeer nauwkeurig en gecontroleerd rijden mogelijk, zelfs in moeilijk terrein. Omdat de elektromotor alleen energie verbruikt wanneer hij het voertuig daadwerkelijk in beweging brengt, is de vermogensbehoefte bovendien laag bij normale snelheden in het terrein. Daardoor is een lange volledig elektrische rijtijd mogelijk, zelfs op veeleisend terrein.

In offroad-modus biedt de GLC Coupé met de 360°-camera een "transparante motorkap". Het centrale display toont een virtueel zicht onder de voorkant van het voertuig, inclusief de voorwielen en hun stuurpositie. Zo kan de bestuurder obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen eerder en gemakkelijker herkennen.

De offroadschermmodus gebruikt de twee displays voor een duidelijke presentatie van informatie, bedieningselementen en belangrijke functies voor offroad-omstandigheden. Het bestuurdersdisplay toont onder meer helling, helling, topografische hoogte, geocoördinaten en een kompas, evenals de wegsnelheid en het motortoerental bij gebruik van een verbrandingsmotor. Het centrale display toont de huidige positie op het terrein en de stuurhoek van de voorwielen. Als het voertuig achterwielbesturing heeft, toont het ook de stuurrichting van de achterwielen. Alle voor terreinrijden relevante rijfuncties kunnen eenvoudig op één scherm worden bediend.

Het technologiepakket (optie) met AIRMATIC-luchtvering inclusief niveauregeling en achterasbesturing brengt zijn comfortvoordelen ook in het terrein tot uiting, waar het extra voordelen biedt. Zo maakt AIRMATIC een grote bodemvrijheid in het terrein mogelijk, ongeacht de belading, en een lange veerweg voor optimale tractie. De achterasbesturing verhoogt de wendbaarheid in het terrein nog verder.

Nieuw bij de GLC Coupé: Aanhangermenu en trekrouteplanner voor de navigatie: In het centrale display kunnen routes worden gepland die geschikt zijn voor het rijden met de vooraf gedefinieerde aanhanger. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met toegestane breedtes en hoogtes langs de route. Zodra het balhoofd is ingeschakeld en de elektrische verbinding tot stand is gebracht, vraagt de trekrouteplanner de bestuurder om input via MBUX. Zit er een kleine aanhanger aan het voertuig vast? Of een grotere zoals een caravan of paardenbak? Of een fietsendrager? Het doel van deze en andere innovaties en functies voor het gebruik als trekauto is om het slepen zo veilig en aangenaam mogelijk te maken. De 4MATIC vierwielaandrijving zorgt voor een uitstekende tractie op elke ondergrond. Bij het trekken van een aanhangwagen wordt het stabilisatieprogramma ESP® geactiveerd. Het kan dynamische onevenwichtigheden tijdens het rijden compenseren.

De verbeterde Trailer Manoeuvring Assist (optie) in de nieuwe GLC Coupé maakt het manoeuvreren met een aanhangwagen gemakkelijker, veiliger en comfortabeler. Het systeem regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/u en een helling tot 15 procent. Het is ook geïntegreerd in MBUX en kan intuïtief worden bediend. Naast het stabiliseren van de combinatie bij het achteruitrijden, kan het systeem deze voor het eerst ook begeleiden in door de bestuurder gedefinieerde bochten tot 90°. Het stuurt het trekkende voertuig automatisch en houdt de gekozen hoek aan. Dit maakt een nauwkeurigere positionering van de aanhangwagen mogelijk. De bestuurder kan ook de functie "rechtuit trekken" selecteren wanneer de aanhangwagen de gewenste richting heeft bereikt en rechtuit moet rijden. Het hele manoeuvreerproces kan worden gevolgd vanuit verschillende cameraperspectieven op het centrale display. Dynamische lijnen tonen het traject en de voertuigbreedte.

GLC Coupé Mercedes Benz

Hoge mate van passieve veiligheid

Rechts- of linksgestuurd, met benzinemotor, dieselmotor of als plug-in hybride: als het om botsveiligheid gaat, voldoen alle modellen aan de strenge veiligheidsnormen van Mercedes.

Samen met de bekende PRE-SAFE® beschermingsconcepten voor aanrijdingen van voren en achteren vormt de PRE-SAFE® Impulse Side functie een virtuele kreukelzone rond de auto. Deze functie is optioneel verkrijgbaar met het Driver Assistance Package Plus. Omdat bij een aanrijding van opzij slechts een beperkte kreukelzone beschikbaar is, duwt het de getroffen bestuurder of voorpassagier naar het midden van het voertuig en weg van de acute gevarenzone wanneer het systeem een dreigende aanrijding van opzij detecteert. Daartoe blaast het systeem in een fractie van een seconde luchtkamers in de zijsteunen van de rugleuningen van de voorstoelen op.

Al met al is het veiligheidsconcept van de GLC Coupé gebaseerd op een intelligent ontworpen carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel, selectief vervormbare crashstructuren en een situationele interactie tussen de veiligheidsgordels, gordelspanners en airbagsystemen. Naast de wettelijke eisen voldoet het voertuig ook aan de interne Mercedes-Benz testvereisten en testcriteria die zijn afgeleid van echte ongevallen.

De inzittenden worden bij een botsing bijzonder goed beschermd door de voertuigconstructie. Het carrosserieconcept omvat alle gebieden - frontconstructie, passagierscel, zijwanden en vloerconstructie. Alle structurele elementen en carrosseriedelen zijn door de materiaalmix en de juiste wanddikte bestand tegen spanningen. Het totaalconcept leidt tot een homogene belastingverdeling en een hoge energieabsorptie bij een gematigde vertraging die op de inzittenden inwerkt. Bovendien wordt hun voldoende beschermende ruimte geboden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS