Autosport Internationaal Toerwagens • LMS

Geen beloning voor Bent Viscaal en Sophia Flörsch

Uitgegeven door Aliza Kaligis • 8 juli 2022 11:45

Hij startte als veertiende en kwam na anderhalf uur racen als eerste door, maar toch moest Bent Viscaal samen met Sophia Flörsch na de 4 uur van Monza genoegen nemen met een tiende plaats. De rijders van Algarve Pro Racing werden ook in de derde wedstrijd van het European Le Mans Series-seizoen 2022 gegrepen door de neutralisatieval en bleven daardoor onbeloond.

Viscaal blijft onbeloond na heroïsche inhaalrace

Na een korte onderbreking werd het ELMS-seizoen 2022 hervat op het legendarische Autodromo Nazionale Monza, voor de derde wedstrijd van het zes races tellende seizoen. Viscaal, die dit jaar zijn entree maakt in de enduranceracerij, had tussen de tweede wedstrijd (op het circuit van Imola) en het treffen op Monza zijn debuut in het wereldkampioenschap enduranceracen mogen maken. Dat deed de talentvolle twintiger op indrukwekkende wijze. Viscaal kroonde zich tijdens de fameuze 24 uur van Le Mans tot beste debutant in een 24-uursrace.

Met een tweede (Paul Ricard) en een achtste (Imola) plaats op zak toog Viscaal richting Monza in de hoop om een tweede podiumplaats aan zijn endurance-erelijst toe te voegen. Samen met vaste teammate Sophia Floersch moest de hogesnelheidstempel van Monza worden bedwongen – en met het circuit ook de ruim dertig tegenstanders. Voor Viscaal is het circuit van Monza gewijde grond. De Nederlander boekte er vorig jaar immers zijn eerste Formule 2-podiumplaats.

De goede intenties van Viscaal en Floersch kregen een stevige tik tijdens de kwalificatie. De Duitse dame had als taak gekregen de wagen te plaatsen voor de wedstrijd van zondag, maar bleef steken op een ietwat tegenvallende veertiende tijd. Zodoende moest de Algarve Pro Racing-bolide met startnummer 19 vanuit het achterveld van de LMP2-klasse vertrekken.

Dat bleek, andermaal, geen probleem voor Viscaal. De jonge Nederlander leek tijdens de eerste ronden van de vieruursrace over een raketmotor te beschikken. Viscaal haalde zijn tegenstanders linksom en rechtsom in, binnendoor en buitenlangs, om na vijf racerondjes als vijfde door te komen. Een onwaarschijnlijke inhaalslag, die de endurancerookie binnen schootsafstand van de koplopers bracht.

Bij plaats vijf hield het niet op: Viscaal wist helemaal door te stoten tot P1. Daar was echter wel een stukje strategie voor nodig. Na de eerste serie pitstops vond Viscaal zichzelf terug op de vierde plaats, maar voor de tweede serie werd besloten om langer buiten te blijven. Vele tegenstanders waren namelijk naar binnen gegaan voor banden en brandstof tijdens een neutralisatie, die vlák voor de geplande pitstopronde viel. Door langer door te rijden, probeerde Algarve Pro Racing te gokken op een volgende neutralisatie en zodoende plaatsen winst en een mogelijke overwinning.

Viscaal blijft onbeloond na heroïsche inhaalrace

Viscaal deed wat hij moest doen: razendsnelle rondetijden noteren en de wagen onder alle omstandigheden heel houden. Een ongekend pechgeval deed zijn winstkansen echter de das om. Vlak nadat Viscaal, die op zijn laatste brandstofdruppels rondrijdend naar binnen werd gesommeerd, alsnog zijn pitstop had gemaakt, werd er een neutralisatie uitgeroepen. Had deze neutralisatie dertig seconden eerder plaatsgevonden, dan had Viscaal geen plaatsen verloren. Doordat de Nederlander onder groenevlagomstandigheden binnen kwam, viel hij echter ver terug.

Daarna reed de APR-bolide met startnummer 19 achter de feiten aan. Aan teammate Floersch de taak om de schade te beperken – wat de Duitse keurig deed – en Viscaal om in de slotfase nog wat terrein goed te maken. Verder dan P10 kwam de eindsprint niet. Met het ene punt wat de Nederlands-Duitse combinatie zondag scoorde, geeft het seizoenstotaal momenteel 23 stuks aan.

“Toen ik uit de wagen stapte was ik eventjes behoorlijk teleurgesteld, want we hadden deze wedstrijd kunnen winnen”, laat Viscaal in een eerste reactie weten. “De eerste ronden waren geweldig. Ik wist me goed te positioneren en lag voor ik er erg in had, op de vijfde plaats. Toen ik eenmaal aan de leiding kwam en notie kreeg van het strategische plan, had ik goede hoop op de overwinning. Het mocht helaas niet zo zijn. Het is ontzettend zuur om een paar seconden nadat je plannetje mislukt, in een situatie te geraken waaronder je plan een ronde eerder wél zou zijn geslaagd.”

“We verloren zo veel tijd door de stop onder groen, dat het voor Sophia een gevecht om de middenmootplaatsen werd. Gelukkig wist ze kranig stand te houden. Toen ik het stuurtje voor de laatste stint mocht overnemen, heb ik geprobeerd dichterbij de subtop te komen, maar de achterstand bleek te groot en de koek was gewoonweg op. Een tiende plaats is ons deel, daar moeten we het mee doen. Wederom hebben we aangetoond met de besten mee te kunnen, maar wederom is de neutralisatieval onze grootste vijand gebleken.”

“Nu ik een kleine drie maanden in de endurancewereld rondloop, kan ik voorzichtig de balans opmaken. Ik merk dat het enduranceracen me op het lijf is geschreven. Ik heb ontzettend veel plezier met deze wagen en voel me thuis. Voor het afgelopen weekend heb ik aanbiedingen uit een andere klasse gehad, maar die kon ik gewoonweg niet aannemen. Ik ben begonnen aan iets nieuws en wil me goed in de endurancewereld nestelen. Voor mij is het nu zaak om door te bouwen op de pace van vandaag, want dan kan die eerste overwinning niet lang uitblijven.”

Het ELMS-seizoen wordt hervat in het laatste weekend van augustus, wanneer het Circuit de Barcelona-Catalunya het strijdtoneel voor de vierde wedstrijd van dit jaar vormt. De 4 uur van Barcelona staat gepland voor zondag 28 augustus aanstaande.

Viscaal blijft onbeloond na heroïsche inhaalrace

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS