Autosport Internationaal Toerwagens • Porsche Supercup

Glenn Van Parijs verslaat in de kart veelvoudig kampioen Davide Fore, en richt zich daarnaast op de Porsche Benelux Cup

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 april 2021 00:31

GENK – Met drie raceoverwinningen en de zege in het totaalklassement is karter Glenn Van Parijs het Rotax Max BNL-kampioenschap op imponerende wijze begonnen. De 25-jarige racepiloot uit Hasselt was afgelopen weekeinde oppermachtig op het circuit van Genk. Dat hij en passant Davide Fore - één van de grootste karters ooit - versloeg, maakte zijn zege in de DD2-klasse extra fraai. Nu kan hij zich met een goed gevoel gaan opmaken voor zijn eerste race in de autosport dit seizoen. Glenn doet dit jaar voor de tweede keer mee aan de Porsche Benelux Cup.

Glenn Van Parijs

Het was niet voor het eerst dat Glenn bewees opgewassen te zijn tegen grote kartkampioenen. Vorig seizoen werd hij DD2-kampioen door onder anderen oud-wereldkampioen Bas Lammers te verslaan. Toch was de snelle Belg enigszins onder de indruk dat veelvoudig wereldkampioen Davide Fore op de deelnemerslijst stond.

“Ik dacht: oei. Ik ken hem als een supergoede piloot en ik wist dat hij met goed materiaal ging rijden”, zei Glenn. “Maar het maakte de competitie alleen maar mooier. Ook kun je veel leren van iemand met zoveel ervaring. Ik was er vrij zeker van dat hij van voren ging staan, zelfs al was het zijn eerste DD2-race.”

Na snelle trainingstijden kreeg Glenn tijdens de kwalificatie voor de twee races op zaterdag al de bevestiging dat hij uitstekend op weg was. Hij zette zijn kart op poleposition neer en wist zo dat hij de juiste snelheid had om voorin te kunnen meedoen. Dat bleek dan ook tijdens de prefinale, die hij won.

In de finale moest hij Fore weliswaar even voor zich dulden, maar een dag later bewees hij dat hij toch echt de snelste van het stel was. Glenn pakte in de kwalificatie opnieuw de poleposition en snelde daarna zowel in de prefinale als de finale naar de winst.

“Ik ben alleszins tevreden over het weekend. Het was natuurlijk pas de eerste ronde van het kampioenschap en er moet nog veel gereden geworden, maar het is een goed begin. Dit is goed voor het zelfvertrouwen. Al waak ik ervoor te gaan zweven. Het heeft geen nut om te blijven terugkijken, dat ik Fore heb verslagen. De volgende race komt er weer aan.”

Glenn Van Parijs

Glenn rijdt als titelverdediger dit jaar het volledige BNL-seizoen. Ook zal hij de International Trophy in Le Mans rijden. En tijdens de eerste ronde van de Rotax Max Challenge Euro Trophy, het EK voor Rotax Max-rijders, is hij er ook bij. In die laatste titelstrijd werd hij vorig jaar vicekampioen.

Helaas zal hij dit jaar niet aan alle rondes van dat kampioenschap kunnen meedoen. Dat heeft te maken met zijn autosportprogramma. Glenn gaat namelijk ook deelnemen aan de Porsche Benelux Cup. “We gaan deelname aan het EK DD2 ronde per ronde bekijken. We moeten zien hoe het past binnen de autosportkalender.”

Glenn Van Parijs foto HJ van Keulen

Glenn gaat in de Porsche de nieuwe Kambukka-auto van Stijn Lowette besturen. “Stijn zelf wil er ook nog test- en trackdays mee doen. Daarbij zal ik hem ondersteunen.” Na de roll-out in Zandvoort van een anderhalve week geleden heeft Glenn medio mei nog een testdag met de Porsche. Daarna begint voor hem het seizoen tegen het eind van die maand. Hij keek er al reikhalzend naar uit.

“Porsche heeft hard aan het nieuwe model gewerkt. Dat is zeker en vast op bepaalde punten verbeterd. Zoals hoe je in de auto zit, en het stuur. Ook de cockpit zelf heeft een upgrade gekregen. Het blijft wel gewoon een goede cupauto, dus met een goed vermogen, geen abs, geen traction control, gewoon puur.”

De eerste race van het kampioenschap wordt verreden in eigen land, op het circuit van Spa-Francorchamps. Daarna doet het kampioenschap de Red Bull Ring in Oostenrijk aan. Glenn kijkt in het bijzonder uit naar die race.

“We hebben daar eerder al eens een succesvolle race gereden in de Carrera Cup Duitsland (2018). Het is een korte baan, er zitten hoogteverschillen in en de baan ligt midden in de bergen. Sowieso vind ik elke Formule 1-baan wel leuk. Ik heb in Oostenrijk ook veel rondjes gedaan met de vorige generatie Cup-auto. Ik ben benieuwd wat de nieuwste auto daar kan.”

Voor Glenn wordt het voor het eerst in drie jaar dat hij weer in een Porsche gaat racen. Het zal even wennen zijn, denkt hij, maar op basis van de roll-out kan hij concluderen dat hij het racen in de Porsche niet verleerd heeft. “Het was een grote aanpassing, van een kart in een cupauto stappen. Ik moet gewoon mijn verstand gebruiken en dan proberen vooraan mee te doen. Het wordt moeilijk, maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden in de sim en op de kart, zodat ik wedstrijdritme heb en een goede fysiek.”

Glenn van Parijs wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door EBTS Pro-Assist, NGT Racing van Marc Maton en Kambukka.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS