Formule 1

Heeft Mercedes AMG F1 een nog grotere troef dan het DAS-systeem?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 juli 2020 05:11 • Print artikel

Hoewel het revolutionaire DAS (double axis steering)-systeem van Mercedes veel aandacht trok toen de W11 voor het eerst op de baan verscheen tijdens de wintertest, was de belangrijkste 'upgrade' van de auto in vergelijking met zijn voorganger waarschijnlijk te vinden aan de andere kant van de auto. Dat stellen Mark Hughes en Giorgio Piola op Formula1.com.

Mercedes Grand Prix F1 DAS


Bij de lancering van de auto werd de achterwielophanging door Mercedes' technisch directeur James Allison beschreven als 'extreem avontuurlijk'. "We hebben een nieuwe geometrie ingezet die ons meer aërodynamische mogelijkheden geeft, en ons in staat stelt om meer downforce op de auto te krijgen", zei hij.

Wat Mercedes in wezen heeft gedaan, is de onderste draagarm van de vering zo ver mogelijk terugtrekken om veel meer ruimte te creëren voor de luchtstroom om de prestaties te verbeteren. Hoe krachtiger die stroming, hoe groter het luchtdrukverschil tussen het bovenste en onderste deel van de auto - en hoe harder de lucht door dat rooster door de vloer wordt getrokken. De verbetering van de neerwaartse druk zou dus aanzienlijk moeten zijn.

Het DAS-systeem van de W11 heeft in de winter misschien wel alle aandacht gekregen, maar deze veel minder voor de hand liggende innovatie zou voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas eigenlijk meer waard kunnen zijn in de rondetijd.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS