Formule 1

IJzersterk debuut Tijmen van der Helm in 24 uur van Daytona: zelfs even de leiding in LMP2

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 februari 2022 17:15

DAYTONA – Zijn imponerende debuut in de enduranceracerij bezorgde autocoureur Tijmen van der Helm gemengde gevoelens. Tijdens de 24 uur van Daytona deed zijn team G-Drive afgelopen weekeinde vele urenlang mee om de podiumplaatsen van de LMP2-klasse, maar haalde het de finish niet door pech met de auto. Tegelijkertijd kon de net achttien jaar geworden talent uit Den Hoorn trots melden dat hij een aantal ronden aan de leiding van de wedstrijd had gereden, waarbij hij vóór de mannen van Racing Team Nederland reed.

24 Hours of Daytona Tijmen van der Helm

“Ik reed niet verkeerd”, reageerde Tijmen bescheiden. “Ik heb de auto naar de koppositie gereden in het begin en we lagen op podiumkoers. Wel erg jammer dat we de auto uiteindelijk moesten parkeren door alle problemen. Ik heb toch mijn meters kunnen maken. Ik heb tien stints gedaan en een kleine zeven uur gereden.”

Daarmee kon Tijmen voor zichzelf terugblikken op een uitstekend debuut. De snelle Zuid-Hollander, die vorig jaar uitkwam in het prestigieuze Europees kampioenschap Formule 3, had voorafgaand aan de race op het roemruchte circuit in Florida nauwelijks meer dan twintig rondes gereden, waarvan zeker de helft op een natte baan.

Dat hij zich dan tijdens een prestigieuze race als de 24 uur van Daytona, waar de internationale top in de enduranceracerij aan de start staat, zo manifesteerde, was een compliment waard. “Ik vond het hartstikke gaaf, een goede ervaring. Het is een hartstikke leuke auto, gaaf om in te rijden. Hij heeft lekker veel downforce, heel veel power. En ik heb veel kunnen rijden, dat zochten we ook, want daar leer je van.”

Tijmen van der Helm

Tijmen reed uiteindelijk een kleine zeven uur in de LMP2. Een respectabele racetijd, zeker voor een debutant in een 24uursrace. Veel aanpassingsproblemen heeft hij bovendien niet gehad. “Het was even wennen met het verkeer en ook herstarten op ijskoude banden na twintig minuten achter de safety car was even wennen. Voor de rest gingen de stints goed. De pace zat er goed in. Ook bij mijn teamgenoten (John Faulp, James Allen, Luca Ghiotto, red.). Je moet alleen een beetje het geluk aan je kant hebben.”

En dat geluk bleek na zo’n dertien uur op. Een lekkende versnellingsbak, een lekke band, een gebroken achterwielophanging, een kapotte koppeling en uiteindelijk dus het onvermijdelijke parkeren van de auto. “Dat was echt jammer. We hadden net de amateurstints gehad en de concurrenten niet, dus we konden de laatste twaalf uur gaan trappen”, doelde Tijmen op de racebeurten voor de amateurrijder in het team (elk team heeft verplicht één amateurrijder in de line-up). “Maar toen begon de pech al.”

Tot dat moment had Tijmen inmiddels twee nachtstints achter de rug, een onderdeel dat elke 24 uursrace zwaar maakt. Van slapen komt tijdens zo’n wedstrijd nu eenmaal weinig. Bovendien moet je elke stint op en top geconcentreerd blijven, naast de fysieke uitdaging die het besturen van een dergelijke topauto sowieso al is.

“Ik moest bij mijn eerste nachtstint wel even inkomen”, bekende Tijmen, “want ik had op dat moment al een paar uur niet meer gereden, maar op een gegeven moment had ik een goed tempo. Van nacht naar dag was nog wel even wennen, maar ook dat kwam goed.” Hoe lang hij in totaal geslapen had? “Drie kwartier. Na de race was ik behoorlijk gesloopt.”

Tijmen van der Helm wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Charlie Works, Trofipack, BICT Groep, Van der Helm Logistics en Van Beelen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS