Formule 1

Jerome d'Ambrosio vervangt Toto Wolff, nieuwe band Pirelli en de laatste updates van de teams in Japan

Binnen vijf dagen na de Grand Prix van Singapore rijdt het F1-circus alweer rond op het volgende circuit in het Verre Oosten. Dit keer is het circuit van Suzuka in Japan 'the place to be'. Een baan die ooit is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz, die er een markante lus in de vorm van een acht in verwerkte. Vrijdagochtend was het dan zo ver, de vrije training begon onder bewolkte omstandigheden, met een omgevingstemperatuur van 28 graden, terwijl de baantemperaturen rond de 37 graden lagen. De nieuwste ontwikkeling kwam van bandenfabrikant Pirelli, die zijn Pirelli C2-prototypes naar Suzuka meebracht, zodat de teams deze kunnen testen en die banden kunnen worden geïdentificeerd als volledig zwart zonder gekleurde zijwanden.



Vanwege het korte tijdsbestek tussen Singapore en Japan viel er op het gebied van teamupdates niet zo heel veel te melden. De teams brengen dit weekend niet veel mee, waarbij Red Bull nu wèl zijn nieuwste update toepaste, die ze ook naar Singapore hadden meegebracht, maar er daarvoor kozen om deze niet te gebruiken. Met alle desastreuze gevolgen vandien.

Toto Wolff was afwezig in de Mercedes-pitbox omdat hij een operatie onderging. Hij werd vervangen door voormalig F1-coureur en Mercedes-directeur coureurontwikkeling Jerome d'Ambrosio.

AlphaTauri bracht een herziene achtervleugel en achteruitkijkspiegel, terwijl Williams aangepaste vloerdelen op hun FW45 monteerde.

Ferrari bracht een geheel nieuwe vloerconstructie mee, waarbij Mercedes een herziene achtervleugel kreeg, terwijl McLaren een herziene vleugel en sidepod-inlaat meebracht, terwijl Oscar Piastri dit weekend de volledige upgrade van Singapore kreeg.

Aston Martin voorzag hun AMR23 van een herzien koelkanaal voor de voorrem.

Met twee extra sets banden gingen de teams druk aan de slag tijdens de eerste training en al snel klaagde Verstappen over George Russell, hij zei: "Die Mercedes reed zo gevaarlijk in de weg daarheen."

Ook Esteban Ocon en Leclerc klaagden over het verkeer, terwijl Yuki Tsunoda klaagde over onderstuur in zijn AlphaTauri. Logan Sargeant had een paar wankele momenten tijdens de sessie, in bocht 17 en daarna in bocht 9. Gelukkig crashte hij echter niet.

Max Verstappen was al vroeg onderweg om zijn missie in te vullen om te laten zien dat zijn vreselijke weekend in Singapore een uitschieter was, en inderdaad leidde hij vanaf het begin van de tijdwaarneming. Halverwege de sessie werden de testritten op de Pirelli-prototypes uitgevoerd en begonnen de teams met het rijden op de Soft- en Medium-compounds.

Max Verstappen was de snelste tijdens deze eerste, nog niets over het potentieel zeggende eerste vrije training. Maar genoegdoening voor Singapore had hij voorlopig wèl. Hij werd gevolgd door Carlos Sainz, die er alles zaan zal doen om zijn derde pole position op een rij te realiseren. Een moeilijke opgave! Lando Norris reed op enige afstand naar de derde snelste tijd. Op naar de tweede vrije training.





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!