Karttalent Sacha van 't Pad Bosch knap tweede na zinderende inhaalrace in International IAME Games: "Supertrots"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 december 2020 02:15
PORTIMAO – Het was nét niet de grootste beker die hij ooit won, maar wél de mooiste. En dat vooral omdat hij die kreeg voor zijn beste en meest aansprekende prestatie in zijn carrière. Karter Sacha van ’t Pad Bosch werd zondag in Portimão vice-kampioen. In de Mini Parilla-klasse was het pas tienjarige toptalent uit Nijkerk de hele week al snel op de Portugese baan. En dat resulteerde in de finale in een terechte en zeer knappe tweede plaats.
Voor Sacha was het WK voor IAME-rijders in Portimão - de International IAME Games - zijn laatste race van het seizoen. En wát voor een seizoen. Want hoewel Sacha op zijn prille leeftijd al het nodige heeft gewonnen, scoorde hij de afgelopen weken zijn twee belangrijkste resultaten tot nu toe. In oktober won hij op Mariembourg de laatste EK-ronde en werd Sacha al vice-kampioen in de Euro Series, het EK voor IAME-rijders, en zondag werd hij dus vice-kampioen op het WK.
“Ik ben echt superblij met de tweede plek”, was de logische reactie van Sacha. “Ik heb een superseizoen gehad. Het resultaat in de Euro Series was al gaaf, maar mijn tweede plek in Portimao was natuurlijk het mooist. Tweede van de wereld is geweldig.”
De WK-week was lastig vanwege de wisselende weersomstandigheden. Sacha, die uitkwam voor het Britse topteam Fusion Motorsport, bewees dat hij er prima mee kon omgaan. Zowel op een droge, halfnatte als natte baan hoorde hij bij de snelste rijders van het veld. “Nee, de omstandigheden maakten me niet uit. Tijdens de trainingen zat ik er meteen vooraan erbij. Ik reed de snelste tijd.”
Door de wisselende weersomstandigheden moest de afstelling van de kart continu worden aangepast. Sacha: “Mijn monteur heeft superhard gewerkt. We hebben niet één stint met dezelfde afstelling kunnen rijden. Dat was erg intensief. Ik moest steeds omschakelen. Dat ging eigenlijk wel heel goed.”
Bovendien kende hij de baan in Portimão nog niet. Een listige, uitdagende baan bovendien, vond de jonge snelheidsduivel. “Hij is best wel technisch. Maar dat vind ik juist leuk. De eerste dag was het wel even oefenen, daarna ging het steeds beter.” En dan te bedenken dat hij vanaf de eerste training vooraan te vinden was.
Dat zorgde natuurlijk voor het nodige zelfvertrouwen. Dat Sacha vervolgens in de kwalificatie doodleuk naar de poleposition snelde, verbaasde dus niet. Al had hij zichzelf er toch wel een beetje mee verrast. “Ik had het niet zien aankomen; er doen zoveel goede rijders mee… Ik was er natuurlijk superblij mee.”
Daarna denderde de pijlsnelle Gelderlander in de heats naar de respectievelijke tweede, derde en vierde plaats. Dat betekende dat hij in de prefinale als derde mocht starten, mooi aan de binnenkant, op het schone, en dus snelle stuk van de baan. “De start ging supergoed. Ik pakte meteen één plekje.” Aan het einde van de race werd Sacha jammer genoeg van de baan gereden. Daardoor viel hij terug naar de achtste plek. Op die plek kwam hij even later ook over de finish. “Ik was best boos, maar ja, er was niks aan te doen”, hield hij het hoofd koel.
In de finale moest hij van de achtste plaats starten. Niet ideaal, maar Sacha wanhoopte niet. “Ik zei tegen mijn monteur: dit gaat wel lukken.” Daar had het karttalent niets te veel mee gezegd. Na de start lag hij al zesde en kon hij met een groepje rijders wegrijden van de rest. “Ik moest wel nog een klein gaatje dichtrijden naar de kop. Dat lukte en toen lag ik derde. Daarna maakte de jongen voor me een fout en pakte lag ik P2. En toen haalde ik ook de nummer één in.”
Daarna bleef Sacha op kop, maar in de laatste ronde haalde zijn teamgenootje hem jammer genoeg nog in. Daardoor moest hij genoegen nemen met de tweede plaats. Eerst was Sacha even teleurgesteld, bekende hij. Maar dat duurde niet lang. “Toen ik de beker kreeg voor mijn tweede plaats was ik supertrots”, zei hij. “Ik was er echt blij mee. Het is de mooiste beker die ik tot nu toe heb gewonnen, want het is mijn beste resultaat ooit.”
Volgens Sacha heeft zijn team Fusion Motorsport daar een belangrijk aandeel in. “Ik heb er nog beter de juiste racelijnen leren rijden, ik heb er geleerd hoe ik overzicht op de baan heb en hoe ik mijn zelfvertrouwen opbouw. We doen ook veel met data. We zijn echt heel blij met het team. Fijn dat we met elkaar kunnen werken.”
Het seizoen zit er nu op. Wat Sacha komend jaar gaat doen, is nog niet duidelijk. De komende maanden moeten duidelijkheid brengen. Ondertussen is hij op zoek naar sponsoren die hem willen helpen op zijn weg naar de top en die het leuk vinden om een jong talent te ondersteunen. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Yvette Boerman via [email protected].
Sacha bedankt Fusion Motorsport, zijn personal coach Ronald Kraaijenbrink, trainer Bas Harting, zijn familie en iedereen die hem steunt in zijn kartcarrière.