Karting • Chrono

Karttopper Kasper Schormans pakt nu al ticket voor Grand Finals 2023 door winst in Maleisië!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 december 2022 19:09

MUKAI – Karttalent Kasper Schormans won op het tropische eiland Langkawi in Maleisië het Rotax Max Challenge Asia Festival dankzij meerdere klinkende raceoverwinningen in de Junioren-klasse. En het mooiste van alles is dat de dertienjarige coureur uit het Limburgse Born nu al een ticket op zak heeft voor de Rotax Max Grand Finals in Bahrein voor 2023!

Rotax Max Challenge Asia Festival Morac Adventure Park in Langkawi


“Ik ben echt heel blij met het ticket. Dan hoef ik het komende seizoen niet het hele jaar erom te vechten”, zei een opgetogen Kasper na zijn geweldige overwinning op het Morac Adventure Park in Langkawi. “Ik kan zo een stuk relaxter het nieuwe seizoen in. Want normaal gesproken kunnen coureurs in diverse Rotax Max-kampioenschappen een ticket winnen voor de Grand Finals, een jaarlijks evenement dat geldt als het officieuze WK voor Rotax Max-rijders.

En dan te bedenken dat hij op 26 november nog de Grand Finals van dit jaar had afgesloten. In Portimão in Portugal was Kasper knap derde geworden. Zijn deelname in Maleisië was daarna vooral een bijzonder toetje van een heel lang en succesvol seizoen. “Ik zag het als een test om te kijken hoe ik kan presteren op andere banen die heel anders zijn in heel andere temperaturen. Wat je daar aantreft, is het tegenovergestelde van wat we in Europa hebben.”

Rotax Max Challenge Asia Festival Kasper Schormans

Dat hij uiteindelijk met de hoofdprijs ervandoor ging, had hij niet durven dromen. “Je zou denken dat je niet zomaar kunt winnen van mensen die daar altijd rijden. Ik kende er, op de Europese deelnemers na, niemand. Ik kende de baan niet en de omstandigheden waren nieuw voor me. Ik had te maken met een groot tijdverschil, het was er bijna 40 graden en de luchtvochtigheid was er 98 procent. Dat maakte het fysiek heel zwaar. Het voelde alsof ik door een rietje ademde.

Qua prestaties was daar niks van te merken. Kasper: “Op de eerste dag kreeg ik al het gevoel dat ik snel zou kunnen zijn. Ik reed bijna ieder rondje een nieuw baanrecord. Toen wist ik wel dat ik zeker in de buurt van de voorste posities zou kunnen komen.”

De snelheid die hij tijdens de trainingssessies toonde, liet hij ook zien in de kwalificatie. Hoewel die in de stromende regen werd verreden, denderde de snelle Limburger ‘gewoon’ naar de eerste tijd. “Ik was zeven of acht tienden van een seconde sneller dan de nummer twee. Aan het eind van de sessie was ik de baan wel nog steeds aan het leren kennen in die omstandigheden, want ik ging nog elk rondje sneller.”

Dat hij ook in de regen snel zou zijn, was geen verrassing voor Kasper. “Tijdens een eerdere trainingssessie in de regen had ik de eerste tijd. Daardoor had ik tijdens de kwalificatie wel zelfvertrouwen.”

Later op de zaterdag moest hij ook twee heats en de prefinale rijden. “Tijdens de eerste heat kon ik op nieuwe banden starten en eindigde ik als eerste. In de tweede heat werd ik geraakt bij de start. Daardoor kwam de nummer twee net iets voor me en kneep hij me af. Ik ging door het zand en vloog rechtdoor. Op P7 kwam ik terug de baan op en werd nog derde.”

Door de gecombineerde resultaten in de heats mocht Kasper in de prefinale van poleposition starten. “Je mag dan zelf een kant kiezen. Twee minuten voor we moesten rijden, begon het te stortregenen. We mochten niet meer sleutelen, dus moesten we starten op slicks. Ik koos voor de droogste kant. De baan had een overdekt stuk en daarbij zat een deel van het startgedeelte.”

“Daar lag wel het meeste vuil, maar de baan was er ook het droogst. De regen stopte net na de start en na het eerste rondje had ik al een gat van twee seconden.” Dat groeide naar zeven seconden, maar toen kreeg Kasper te kampen met een te hoge bandenspanning voor droge omstandigheden. “Het gat werd steeds kleiner. Ik reed elke ronde precies dezelfde tijd, maar ik kon niet sneller. Op het einde was het gat nog twee seconden en won ik weer.”

Daardoor mocht Nederlands kampioen Rotax Max junioren de finale ook op poleposition starten. Deze keer op nieuwe banden. “De start was gewoon goed. Ik kwam als eerste door. De nummer twee en drie zaten wel dicht achter me. In het midden van de race kon ik een gat slaan. Mijn tijden werden sneller en sneller. Anderen waren alleen in het begin snel. Op de finish had ik een gat van 1,5 seconden op de nummer twee.”

Morac Adventure Park in Langkawi Maleisië


En dus was de overwinning de zijne en daarmee ook het ticket voor de Grand Finals van 2023. “Ongelooflijk dat ik al een ticket heb!” En, zoals gezegd, was het hem daar in eerste instantie niet om te doen. Hij wilde er als een betere coureur vertrekken.

Dat is gelukt, zei Kasper. “Ik ben fysiek sterker geworden. Ik heb moeten rijden op een minder goed onderhouden, veel hobbeligere baan. Dat vraagt veel van je. Ook ben ik flexibeler geworden in het omgaan met de omstandigheden.”

Nu zijn seizoen dan echt voorbij is, kan hij zich zachtjesaan gaan richten op 2023. Welke kampioenschappen hij dan bij de Junioren gaat rijden, is nog niet definitief. “We gaan de komende weken de planning voor komend jaar maken”, zegt de talentvolle rijder van JJ Racing.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS