Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Lorenzo van Riet en Dennis de Borst nemen revanche in Supercar Challenge! Pim van Riet krijgt nieuwe Mazda

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 september 2020 01:29

ASSEN – Lorenzo van Riet en Dennis de Borst denderden op het TT-circuit Assen met de mooie Huyndai i30N TCR naar de overwinning op zaterdag tijdens de tweede ronde van de Supercar Challenge. Op zondag reden de twee teamgenoten spectaculair naar de tweede plek. Zo kregen Van Riet en De Borst in Assen de bevestiging dat het zowel qua rijders als qua techniek wel snor zit. Dat bied volop perspectief voor de rest van het seizoen. Pim van Riet hoopt op hetzelfde. Hij had in de Mazda MX-5 Cup wat problemen met zijn auto, maar heeft goede hoop dat die bij de volgende ronde van het kampioenschap zijn verholpen.

Lorenzo van Riet en Dennis de Borst Huyndai i30N TCR op weg naar zege

“Het ging een stuk beter dan tijdens het eerste raceweekend in Zandvoort. We hadden iets ontdekt dat in Zandvoort heel erg tegen ons had gewerkt”, zei Lorenzo, die met Dennis de Borst in de Supersport 1-klasse uitkomt. “We hebben dat aangepast en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We wisten van tevoren al dat het zou gaan werken. In de werkplaats heeft Ferry (Monster, teameigenaar van Ferry Monster Autosport, red.) wat dingen nagekeken en kwam erachter dat iets niet goed stond.”

“We zijn met een stuk beter gevoel het weekend in gegaan. Hongerig dat we zouden kunnen winnen en veel punten konden meenemen.” Met dat enthousiasme nam Lorenzo de kwalificatie voor mijn rekening, met een supergoede afstelling, zoals hij zelf zei. De sessie begon op een natte baan. “We waren gestart met regenbanden achter en slicks voor. Dat gebeurt wel vaker met voorwiel aangedreven auto’s.”

Omdat het weldra stopte met regenen en de baan steeds droger werd, besloten Lorenzo en zijn team om over te stappen op vier slicks. Dat bleek de juiste beslissing. “Ik heb toen op vier slicks polepostion gepakt”, zie hij. “Ik zat goed in mijn vel, de snelheid op het droge was gewoon heel goed.”

Zijn teamgenoot Dennis nam zaterdag vervolgens vanaf poleposition de start voor zijn rekening in race één. Lorenzo: “Hij bracht hem op P3 naar binnen. Toen moest ik het afmaken. We hadden nul strafseconden omdat we vorig weekend niet goed gescoord hadden. Iemand voor ons wel strafseconden, dus die waren we al voorbij. Ik kwam op P2 weer de baan op en pakte snel de nummer één.”

Race twee begon opnieuw Dennis de race, ditmaal vanaf P2. “René Steenmetz was in de kwalificatie net wat sneller geweest dan mijn tweede beste tijd in de kwalificatie”, legde Lorenzo uit. “Het begon volle bak te regen. Dennis bracht de auto op P3 of P4 binnen voor de rijderswissel. Daarna hebben we heel veel safety cars gehad doordat mensen van de baan waren gevlogen.”

Lorenzo kwam als vijfde de baan op en kon meteen de druk goed opvoeren bij de rijder voor hem. “Die spinde daardoor en dus kon ik hem voorbij. Maar door die spin kwam er weer een safety car. Ik lag vierde en na de safety car ben ik aangesloten bij de nummer drie. Maar even later hadden we weer een safety car. Bij de herstart pakte ik meteen de nummer drie.”

podium

Omdat één van de rijders vooraan een drive through penalty kreeg omdat hij te kort had stilgestaan bij de pitstop schoof Lorenzo nog een plaats op. “Het was toen nog een best lange weg naar de leider. Die lag zeker een seconde of zes voor en we hadden nog maar tweeënhalve ronde te gaan. In de laatste ronde kon ik op de een of andere manier toch de aansluiting vinden. In de Timmerbocht probeerde ik hem nog buitenom in te halen. Ik kwam daardoor in het grind, maar dat bleef zonder tranen. Zo zijn we tweede geworden. Na de race was ik teleurgesteld in mezelf dat ik niet de eerste plek had gepakt, maar dat was snel weer goed. Het was al met al een uitstekend weekend!”

Pim van Riet

Lorenzo’ vader Pim had net zoals zijn zoon een uitstekende snelheid te pakken op het circuit van Assen. In de Mazda MX-5 Cup kon hij als een van de meest ervaren rijders eenvoudig de aansluiting houden met de snelle jonge rijders. Helaas kreeg hij te kampen met storingen in zijn auto. Dezelfde als waar hij in Zandvoort ook al last van had gehad.

“We dachten dat we het na Zandvoort gevonden hadden en daarna de auto opnieuw gekalibreerd”, aldus Pim. In de kwalificatie reed hij de zevende tijd op negen tienden van een seconde van de snelste auto. “Daar was ik redelijk tevreden mee. Race één ging goed. Ik zat in de kopgroep met vijf, zes man. Maar voor me verloor een rijder snelheid. Degene die daarachter zat, ging daarom van het gas. Ik wilde er links voorbij, maar op dat moment ging de achterste rijder van de twee ook naar links. Voor mij was er geen ontkomen meer aan. Ik ging de grindbak in en dat was het einde van de race.”

Race twee startte Pim als zesde. In de eerste ronde kon hij goed mee met de kop van het veld, maar in de tweede ronde kwam zijn auto in een zogenaamde noodloop terecht (door een storing in het elektronische systeem). “Dan mis je 20 tot 25 pk. De auto ging moeizaam naar de 6800 toeren, waar die normaal 7500 draait. Het was opnieuw einde race. Vervelend.” Voor de volgende race krijgt Pim een nieuwe Mazda. Dan hoopt hij allicht dat het beter zal gaan. Hij weet dat hij zelf snel genoeg is. “Op momenten dat de auto goed is, doe ik mee.”

Lorenzo van Riet wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Febo, Team Ferry Monster Autosport, Oldenburg Auto’s, Aan Zee Slapen en Van Riet Auto’s. Pim van Riet wordt gesteund door FEBO en www.vanvlotencar.nl.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS