Autosport NL • Autosport NL Diversen

Marathon-exercitie voor coureur Bastiaan van Loenen in Zandvoort: twee podiumplaatsen!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 augustus 2020 12:59

ZANDVOORT – Niemand die afgelopen weekeinde op het circuit van Zandvoort zoveel races reed als Bastiaan van Loenen. De zestienjarige coureur uit Bronckhorst reed er maar liefst zes op één dag, en dat in twee totaal verschillende raceklassen. Een heuse marathon-exercitie die hij met goed gevolg volbracht. In de Mazda MaX5 Cup van de DNRT werd hij achtereenvolgens negende, zesde en zevende. In de Westfield/Vrije Formule-klasse pakte hij heel knap twee podiumplaatsen en een vierde plek.

Bastiaan van Loenen

“Ik ben zeer tevreden”, zei een opvallend monter ogende Bastiaan na zijn zesde en laatste race van de dag. “Zoveel races op een dag is heel zwaar, dat wel, maar het was vol te houden.” Getuige zijn afgetrainde lijf heeft hij in ieder geval genoeg uurtjes in de sportschool doorgebracht. “Je moet er wel iets voor doen om het te kunnen volhouden. Vooral in een Formule-auto. Die sloopt je echt.”

Niet alleen het feit dat de getalenteerde Gelderlander in twee raceklassen in één weekeinde meedeed was opvallend, maar vooral ook dat Van Loenen in de twee klassen in twee totaal verschillende auto’s reed. De Mazda MX5 is een Cup-auto, de Renault een Formule-single seater, met veel meer downforce, meer pk’s en veel hogere snelheden.

“Ik rijd sinds vorig jaar al in de Mazda MaX5 Cup en dit jaar willen we gaan meedoen om het kampioenschap. De Formule Renault is puur bedoeld om meters te maken en ervaring in op te doen. Die wedstrijden vallen toevallig allemaal binnen dezelfde organisatie en nu dus ook in hetzelfde raceweekend.”

Bastiaan van Loenen Mazda MaX5

Kiezen tussen één van beide klassen was geen optie, zei Bastiaan, die dit jaar uitkomt voor topteam NXT Racing. “In de Formule Renault kunnen we niet zo veel en zo vaak rijden, dus daarin moeten we alles rijden wat we kunnen rijden. Toen ik hoorde dat die raceweekeindes waren samengevoegd, schrok ik niet. Ik heb het één keer eerder gedaan. Ook zes races in een weekend, waarvan drie races per dag: op beide dagen twee races met de Mazda en één race met de Formule Renault.”

Hoewel die races dan nog over twee dagen verspreid waren, was dat ook niet bepaald eenvoudig. De races in de Mazda MaX5 Cup en de Formule Renault waren namelijk meteen achter elkaar gepland. Bastiaan: “Toen moest ik in de pitstraat overspringen van de ene auto naar de andere. Had ik eigenlijk een sessie van dertig minuten in plaats van vijftien.”

Zo kort was de tijd tussen twee races afgelopen weekeinde niet, maar de auto’s bleven natuurlijk wel enorm verschillend van elkaar. Hoe kun je dan competitief zijn? “Je moet je mindset veranderen en je rempunten verleggen, dat soort dingen”, legde Bastiaan uit. “Gelukkig moest ik overstappen van de Mazda naar de Renault en niet andersom. Dat is echt een stuk lastiger aangezien de rempunten bij een formule-auto veel later liggen en de bochtensnelheid veel hoger. Om daarna dan te moeten wennen aan een lagere bochtensnelheid is heel erg lastig.”

Formule auto Bastiaan van Loenen

Dat hij nu behalve in de Mazda MaX5 Cup ook in een formule-auto racet, komt door zijn vader, vertelde Bastiaan. “Hij heeft zelf in formule-auto’s geracet. Door hem heb ik de interesse erin gekregen. Op een gegeven moment had hij een formule-auto gekocht en zijn we voor de eerste keer gaan rijden. Dat ging meteen heel goed. Sindsdien ben ik wedstrijden in twee auto’s gaan rijden.”

Bastiaan zegt van beide klassen evenveel te genieten, toch is het de bedoeling dat hij zich volgend jaar uitsluitend op het racen in formule-auto’s gaat focussen. “We hebben de plannen voor volgend seizoen nog niet helder, maar ik hoop wel op Formule 4, Formule 3. En anders misschien de sportscars in. De Radicals en dat soort auto’s. Het kan nog alle kanten op. Ik zit nu eenmaal met mijn lengte. Ik ben nu 1.94 meter en ben dus eigenlijk net iets te groot. Je kunt dan net niet comfortabel in de auto zitten. Maar we gaan zeker kijken of racen in een formule-klasse mogelijk is!”

Bastiaan is op zoek naar mensen die hem willen steunen op zijn weg naar de top. Geïnteresseerden kunnen meer informatie krijgen via 06-52491988.

Bastiaan van Loenen wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
E&R Rijscholen
De Covik Grondverzet, Asbestsanering en Loonwerk
Holtslag Straal- en Poedercoattechniek
The Gallery Brummen
MAPD Advies BV

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS