Mark Jobst en Maxime Oosten op het podium in de BMW Racing Cup
Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 april 2022 01:20
Autocoureurs Mark Jobst en Maxime van Oosten reden onlangs vrij onverwacht mee in de BMW Racing Cup op het circuit van Assen. Ondanks een probleem in de kwalificatie waardoor het gelegenheidsduo achteraan de grid moest starten, eindigden ze de eerste race op een knappe derde positie.
Jobst is onder de indruk van de BMW Racing Cup en de BMW M240i: “De eerste race was echt een soort van oriëntatie. Ik weet ook niet of ik het hele seizoen ga rijden. Combineren met de Supercar Challenge is iets te veel van het goede.” Jobst was dus nieuw met de BMW M240i, toch kwam hij niet helemaal onbeslagen ten eis. “Een paar weken geleden belde Johan Kraan, van Johan Kraan Motorsport mij op met de vraag of ik een keertje voor hem wilde testen in de BMW M240i. Ik ben toen naar Assen gegaan en heb wat gereden in de auto. Toen kreeg ik te horen dat hij voor deze wedstrijd een auto over had, dus als ik dat wilde kon ik rijden. We hebben een teamgenoot gezocht en uiteindelijk kwamen we uit bij Maxime Oosten, het leek hem ook wel leuk. En gelukkig kende ik hem ook al een beetje. We hebben nauwelijks geoefend met het wisselen van plaatsen tijdens de race, maar toch ging dat best goed. Zodoende is het allemaal tot stand gekomen.”
Zo goed als de race ging, zo slecht ging de kwalificatie voor de twee coureurs. “Er was een probleem met de turbo. Het was pas de tweede keer dat we met de auto reden en we werden ingehaald door andere jongens op het rechte stuk. In de vrije training kon het niet meer worden opgelost en ook tijdens de kwalificatie konden we pas laat naar buiten. We moesten beide races starten vanaf de 23e plaats. Het was een slechte generale repetitie en we hadden flink wat te doen”, zo vertelt een lachende Jobst. Zijn teamgenoot Maxime Oosten reed net te laat naar buiten om nog een poging te doen om een tijd neer te zetten. “We reden net te laat naar buiten, in mijn outlap had ik wel een paarse sector twee en 3. De snelheid zat er wel al meteen in. Het is echt een snelle auto.”
Jobst en Oosten hadden een heel plan opgetuigd om zo efficiënt mogelijk de race uit te rijden. Jobst zou beginnen en halverwege de race het stuur overdragen aan Oosten. “De race ging verrassend goed, er schoten wat jongens de baan af en ik lag voor de pitstop op de tiende positie. Toen nam Maxime (Oosten, red.) het stuur over. Toen maakte hij het af. We zijn op de vierde plaats geëindigd nadat iemand in de laatste ronde uitviel. Bij het podium kwamen we erachter dat de nummer drie een tijdstraf had en dat we waren gepromoveerd naar de derde plek. Als je kijkt waar we vandaan kwamen is dat natuurlijk super tof.”
Maxime Oosten deelde de mening van zijn teamgenoot, net als Jobst was hij erg tevreden met het resultaat. “Het is best wel een mooi resultaat als je van plaats 23 naar plaats 3 rijdt”, zo liet Oosten na hun race weten.
Race twee verliep nagenoeg hetzelfde. De twee snelle rijders moesten wederom vanaf de 23e positie komen. Ze kozen er opnieuw voor om Jobst de eerste stint te laten rijden en het af te laten maken door Oosten. Het duo reed net als tijdens de eerste race als een warm mes door de boter tijdens hun inhaalslag. Bij de wisseling van de wacht reed Jobst op de twaalfde positie. Oosten nam het over en hij klom op naar de zesde positie. Helaas moest hij zijn inhaalslag vanwege een code 60 staken. De tijd liep door en Oosten kon niet meer plaatsen goed maken. “We hebben het maximale eruit gehaald”, zo vertelde Jobst. Oosten had het volgende te vertellen over race 2: “We moesten weer helemaal van achteren komen. Ik had hele gave gevechten en heb mensen ingehaald op plekken waar ik niet wist dat het kon”, zo vertelt een lachende Oosten.
Vorig seizoen kwam Jobst met succes uit in de Supercar Challenge en reed hij hier in de Zilhouette. Hij kwam onder andere in actie op het circuit van Zandvoort en won de race overtuigend. Hij is van plan om komend seizoen opnieuw uit te komen in de Supercar Challenge. “Ik ga de eerste race zeker meedoen op Zandvoort. Deze VRM Voorjaarsraces vinden plaats in het weekend van 8 tot 10 april, dan rij ik opnieuw met de Zilhouette. Ik ben erg benieuwd hoe de Zilhouette het zal gaan doen komend seizoen, we rijden dit jaar met een drie liter motor, dus met iets meer motorvermogen. We verwachten dus hele snelle rondetijden. Daarna moet ik nog even kijken wat ik de rest van het jaar ga doen.”