Max Verstappen geeft zijn mening: "Eerste sector Jeddah is gevaarlijker dan Spa"
Uitgegeven door Bart • 4 juli 2023 17:03
In het weekend van de Oostenrijkse Grand Prix werd de racewereld opgeschrikt door de dodelijke crash van de 18-jarige Dilano van 't Hoff. De Formule 1 bracht voorafgaand aan de race een indrukwekkend eerbetoon aan onze landgenoot. Na afloop van de race zwol de discussie weer af over de veiligheid van het circuit in de Ardennen. Max Verstappen gaf tijdens de persconferentie zijn visie op zijn favoriete circuit.

"Het is zeker een gevaarlijke bocht", zei Verstappen over Eau Rouge en Raidillon. "Maar we gaan ook naar Jeddah en de eerste sector daar vind ik gevaarlijker dan Spa. Ik ben blij dat daar nog niks gebeurd is, want als daar in bocht 6, 7 en 8 een crash is kan hetzelfde gebeuren. Die bochten zijn allemaal blind en je weet niet wat er komt. Ik weet nog dat ik daar dit jaar een discussie met mijn engineer had omdat ik Lando ophield."
"Het is super gevaarlijk als deze dingen gebeuren", vervolgt Verstappen. "Eau Rouge loopt omhoog en is een blinde bocht, al gebeurde dit ongeluk later op Kemmel Straight. Het enige dat gedaan zou kunnen worden, is dat er meer ruimte gemaakt wordt en dat de barriers verder naar achteren staan. Als je nu crasht en de barrier raakt, kun je makkelijk terug het circuit op stuiteren. In dit scenario was er geen zicht en stond er veel water. In droge omstandigheden is het beter. Dan zie je beter wat er gaat komen."
Het circuit van Spa-Francorchamps heeft al de nodige aanpassingen gedaan. "Het is al meer open geworden, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht blijven. We gaan naar veel circuits met gevaarlijke bochten, maar zolang er geen heftig ongeluk gebeurd wordt er niks over gezegd. Het is oneerlijk om alles op het circuit toe te wijzen. Je moet ook kijken naar de reden waarom er een herstart was. Het is een groot kampioenschap met veel auto's. Het zijn opkomende talenten en ze nemen meer risico om zich te laten zien. Je kon gewoon niks zien. Als de coureur voor je vol gas gaat, ga je zelf ook vol gas. Niemand had gezien dat een coureur de muur had geraakt."




