Formule 1

McLaren: "Nieuwe F1-regels in de 'sweet spot' voor McLaren, maar de fans zullen echte winnaars zijn!"

Uitgegeven door Peter Vader • 29 juni 2020 13:00

De Formule 1, de FIA en de tien F1-teams maakten goed gebruik van de door het coronavirus veroorzaakte pauze en maakten van de gelegenheid gebruik om overeenstemming te bereiken over belangrijke regelwijzigingen in de sport vanaf 2021. En hoewel Zak Brown, CEO van McLaren Racing, niet kan ontkennen dat de nieuwe regels perfect bij een team als het zijne passen, zullen de echte winnaars volgens hem de fans zijn. Volgens de in mei aangekondigde regels werd het oorspronkelijk voorgestelde kostenplafond van 175 miljoen dollar verlaagd naar 145 miljoen dollar voor 2021, daarna tot 140 miljoen dollar en vervolgens 135 miljoen dollar voor de volgende twee seizoenen. Er werden ook nieuwe aerodynamische testvoorschriften geïntroduceerd, waarbij het laagst scorende team van een seizoen het erop volgende jaar de meeste testtijd krijgt en vice versa.

Zak Brown F1 McLaren

Wat is er veranderd en waarom?
Gevraagd naar de nieuwe regels tijdens de F1 Nation-podcast van de Formule 1, zei Brown: "Ik ben blij met het resultaat. Ik denk dat de sport nu veel duurzamer is. Ik denk dat het de sport veel competitiever zal maken en uiteindelijk zullen de fans de winnaars zijn. En ik denk dat als de fans winnen, de sport ook wint, want we hebben meer fans, veel meer nieuwe fans. Dat zal televisie aantrekken, dat zal landen aantrekken die meer Grands Prix willen hebben, dat zal meer sponsorpartners ertoe brengen om mee te doen. Dus ik denk: goed gedaan voor de hele F1-business. Het was niet makkelijk, niet iedereen stond altijd op hetzelfde uitgangspunt, maar ik denk dat we op een heel goede plek zijn beland. ”

Welke impact hebben de nieuwe regels?
De nieuwe financiële regels zouden McLaren op voet van gelijkheid kunnen brengen met die van Mercedes en Red Bull. Van Zak Brown kan worden verwacht dat hij ermee gelukkig is, aangezien de met hogere budgetten werkende teams uit het middenveld zoals die van hem, AlphaTauri, Racing Point en Renault, degenen zijn die de minste aanpassingen zullen moeten doen om te werken aan de limiet van $ 145 miljoen. Maar Brown was van mening dat alle tien teams op de grid – inclusief de toekomstige teams - uiteindelijk zullen profiteren van de veranderingen. "Waar de regels nu zijn geland, is precies in de buurt van McLaren", gaf Brown toe, "maar ik denk dat als ik naar de drie nog veel meer geld bestedende teams kijk, ze weliswaar genoeg middelen hebben, maar ze zullen een grote uitdaging hebben om terug te schalen. Maar dat is eigenlijk een positief probleem om te hebben, dus ik denk dat ze net zo competitief zullen blijven als altijd.”

Zak Brown: “En dan denk ik dat je drie of vier teams hebt die nu binnen de budgetlimiet opereren, wijzelf, Renault, Racing Point en ik denk dat AlphaTauri dat ook zal doen. En ik denk dat Red Bull, als ik op de plaats zou zitten van Dr. Helmut Marko, ik nu twee teams tot mijn beschikking heb waarbij ik mijn middelen kan verdelen en twee gelijke teams kan creëren. Dus ik denk dat de Oostenrijkse energiedrankenfabrikant ook een grote winnaar zal zijn. “

Toekomst McLaren?
De rijderscombinatie Ricciardo - Norris wordt de meest opwindende coureurs line-up voor 2021, dat is een goot pluspunt. Maar McLaren heeft nog wel een paar zorgen en zaken om zich op te concentreren. Zak Brown: “En dan denk ik dat de budgetkloof ook voor anderen nu wordt gedicht. Ik weet niet zeker of Sauber, Haas en Williams aan vooraan zullen racen, maar het verschil tussen waar ze nu zijn en waar de top zich zal bevinden, zal beslist kleiner zijn. Dus ik denk dat iedereen aan het eind van de dag echt een winnaar is. De nieuwe regelgeving zal zorgen voor eerlijkere, meer uitgebalanceerde concurrentie.” McLaren is één van de teams die tijdens de pandemie van het coronavirus in ernstige financiële problemen terecht is gekomen. De onderneming heeft onlangs ongeveer 1.200 ontslagen aangekondigd voor de McLaren Group, waarvan 70 aan de F1-kant van het bedrijf, terwijl bij het McLaren-management nu ook wordt overwogen om het F1-team gedeeltelijk te verkopen. Een positieve ontwikkeling is dus het instellen van het budgetplafond, de kostenreductie, maar er blijft nog veel over om zich op te concentreren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS