Formule 1

McLarens mini-DRS: De 'miljoen dollar vraag' voor de MCL38

McLaren heeft aangekondigd de mini-DRS achtervleugel van de MCL38 aan te passen. Juan Pablo Montoya is benieuwd wat dit zal betekenen voor de prestaties van het team in Austin.



De 'mini-DRS' van McLaren trok veel aandacht na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Zelfs zonder actieve DRS zorgde de flexibiliteit van de achtervleugel voor extra topsnelheid, wat Oscar Piastri hielp zijn overwinning veilig te stellen.

Na gesprekken met de FIA besloot McLaren de vleugel aan te passen. Het team verklaarde: "Hoewel onze achtervleugel van Baku voldoet aan de regels en alle FIA-buigingstests doorstaat, heeft McLaren proactief aangeboden om enkele kleine aanpassingen aan de vleugel te doen."

Montoya vraagt zich af wat het effect zal zijn: "Hoeveel gaat McLaren verliezen met de achtervleugel? Dat is de miljoendollarvraag. Ik denk dat ze ook hun voorvleugel gaan aanpakken. Als je naar de voorvleugel van elk team kijkt, blijft die op dezelfde plek behalve bij McLaren en Mercedes; dat zijn de twee vleugels die naar achteren rollen."

De balans van de auto zou volgens Montoya kunnen veranderen: "Ik denk dat de balans van de auto een beetje zal verdwijnen, omdat nu de voorvleugel blijft opgeven en de achterste niet."

"McLarens snelheid is niet verbazingwekkend, maar hun consistentie en hoe goed ze met de banden omgaan wel", concludeert de voormalig F1-coureur.