Karting • Iame X30 Euro Series

Mickey Slotman rijdt ijzersterke WK-race in Le Mans en pakt podium: "Dit is een superresultaat"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 oktober 2019 01:16

LE MANS – In de meest prestigieuze klasse liet Mickey Slotman afgelopen weekeinde zien bij de absolute wereldtop in het karten te horen. Wat heet. De zeventienjarige karter uit Markelo werd in Le Mans vicekampioen in de Shifters-klasse tijdens de IAME International Final, het officiële WK voor IAME-rijders. “Natuurlijk had ik het liefst gewonnen, maar dit is een superresultaat!”

Mickey Slotman rijdt ijzersterke WK-race in Le Mans en pakt podium

“Ik ben er zeker heel blij mee. Er deden echt heel goede rijders mee”, toonde Mickey zich terecht verheugd met zijn ijzersterke resultaat. Dat viel overigens des te meer op vanwege de pech die hij gedurende de hele WK-week had moeten doorstaan. “En van tevoren had ik ervoor getekend. Ik hoopte op een plaats in de top tien, top vijf, dus dit was boven verwachting. Ik was zelfs dicht bij de overwinning.”

Hij was de finale als achtste begonnen, maar al snel had hij zich opgewerkt naar een groepje van drie vooraan. “Ik was sneller dan de andere twee, maar omdat we de motor iets te rijk hadden staan en de banden redelijk slecht werden leverde ik op een gegeven moment snelheid in en kon ik ze niet meer voorbij. Omdat de nummer twee vijf strafseconden kreeg vanwege een ingeklikte bumper schoof ik door naar de tweede plaats.”

Wat zijn prestatie extra knap maakte, was het feit dat hij dit jaar een comeback heeft gemaakt bij de IAME-rijders. In 2018 reed hij nog in de KZ-schakelklasse met een TM-motor. “De IAME-motor voelt een stuk beter voor mij”, verklaarde de talentvolle Tukker zijn terugkeer. “De gewichtsklasse is iets hoger en ik houd meer van de motor omdat die goed onderin trekt. Er zit ook veel minder verschil tussen de motoren dan bij de TM’s.”

Mickey vervolgde: “Aan het begin van het seizoen was het even wennen. De IAME-motor heeft dit jaar een nieuwe carburateur. Daar moesten we aan wennen. Inmiddels hebben we dat onder controle. En met een TM-motor moest je de kart iets meer laten rollen, met een IAME kun je iets ‘haakser’ door de bocht omdat hij meer trekkracht heeft. Maar daar was ik zo weer aan gewend.” Zijn vader Rick, die voor Mickey sleutelt had de kart goed voor elkaar zo bleek.

Tijdens het WK was Mickey in zijn eerste trainingssessie direct snel. Bovendien ligt de baan in Le Mans hem wel, want Mickey scoorde er eerder als jongste coureur in het veld vol schakelkarts al eens een podium. “Ik kreeg direct een goed gevoel, ik reed meteen een snellere tijd dan mijn teammaat. Die ging er daarna wel nog overheen, dus toen hebben we nog wat tijd proberen te vinden in de afstelling van het chassis. De snelheid voor een droge baan hadden we al snel te pakken, later vonden we die ook voor een natte baan.”

Dat beloofde veel goeds voor de kwalificatie, al waren de omstandigheden listig. Voor de sessie was het nat, droog, nat en weer droog. Mickey: “Iedereen koos voor slicks vanwege het droge spoor op de baan. Daarom kon je niet inhalen omdat het asfalt ernaast nat was. Daarom liet ik me veertig meter afzakken. Daarna reed ik in de eerste en tweede sector de snelste tijd. Maar in de derde sector kwam ik twee achterliggers tegen die ik niet kon inhalen. Daardoor leverde ik negen tienden van een seconde in en werd ik zestiende. Ik wist dat er meer in had gezeten, daar baalde ik wel van.”

Vanzelfsprekend was de snelle rijder erop gebrand om daarna in de vier heats naar voren te rijden. “Dat verliep op zich wel goed. In heat 1 reed ik van de zestiende naar de achtste plaats, maar omdat ik een straf van vijf seconden kreeg vanwege een ingeklikte bumper ben ik tiende geworden.” Daarna reed hij achtereenvolgens naar de tiende, achtste en dertiende positie. “Ik had wat pech, maakte een remfoutje, ben een keer van de baan geraakt omdat ik iets te gretig was. Daarom had ik me ingeprent dat ik in de prefinale safe en slim moest rijden.”

In die prefinale mocht hij als tiende starten. Hij finishte de race als achtste en dat betekende tevens zijn startplaats voor de finale. Mickey: “In de finale lag ik na de eerste bocht al zesde. Op een gegeven moment lag ik derde, en toen reed de nummer twee met mij en de nummer vier achter me naar de nummer één. Die haalden we tegelijkertijd in. Toen zijn we met zijn drieën weggereden.”

mickey Slotman WK podium

Mickey kon de zege ruiken en was erop gebrand wat te proberen. “Helaas begonnen de motorproblemen en kon ik de nummer één niet meer bijhouden. Nummer drie duwde me steeds op, hij haalde me op een gegeven moment in, maar na de race bleek dat hij een ingeklikte bumper had waardoor hij vijf strafseconden kreeg. Daardoor schoof ik door naar de tweede plaats. Natuurlijk had ik het liefst gewonnen, maar dit is nog steeds een superresultaat!”

Nu zit voor Mickey het seizoen erop. Hoewel hij even rust niet verkeerd vindt, zou hij tegelijkertijd nog meer wedstrijden willen rijden. “Met dit resultaat ben ik daar wel aan toe. Nu ga ik dan zoveel mogelijk door met trainen.” Hoe het komende seizoen er uitziet, weet hij nog niet. “Ik wil wel blijven karten maar als ik de kans krijg om autosport te gaan doen, zou ik willen kijken of ik daar wat kan betekenen. Dan moet je natuurlijk wel geluk hebben. We zullen zien.”

Mickey Slotman wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
- Lammersen
- Staalbouw Twente
- Fieten Olie
- EAB
- Roma Nederland

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS