DTM

Nieuw in de DTM: de eerste 'double header' op de Lausitzring is de komende twee weekenden een feit!

Uitgegeven door Peter Vader • 13 augustus 2020 09:09 • Print artikel

De eerste double header van de DTM komt eraan: op de Lausitzring komen de 640 pk sterke auto's van Audi en BMW samen voor de tweede DTM-ronde op de kalender 2020, komend weekend van 14 tot en met 16 augustus. Ronde drie volgt slechts een week later op dezelfde locatie, maar wel met een andere baanvariant. Na de succesvolle start van het seizoen in het Belgische Spa-Francorchamps zijn runner-up Nico Müller (Zwitserland) en Audi de eerste lijstaanvoerder van dit jaar. Toeschouwers zijn niet toegestaan op de Lausitzring als gevolg van de Corona pandemie. Ter compensatie zendt SAT.1 de races live en exclusief uit op tv, op zaterdag en zondag vanaf 13:00 uur. Het nieuwe streamingplatform grid.dtm.com levert ook fascinerende beelden van geselecteerde sessies en vanuit verschillende cameraperspectieven. Andere beelden van de actie op de baan zijn te zien via de on demand-functie op de DTM-homepage van de website en ook op de smartphone.

DTM Lausitzring BMW versus Audi

Vice-kampioen Nico Müller en Audi eerste leider van de DTM 2020
Hoe serieus Nico Müller is met zijn titelambities, benadrukte de Audi-coureur meteen bij de seizoensopening: overwinning in de eerste race, tweede plaats in de tweede race. De 23-jarige coureur leidt de ranglijst met 46 punten, voor titelverdediger René Rast (39) en de Brit Jamie Green (30). Momenteel bezetten alleen fabriekscoureurs van de in Ingolstadt gevestigde autofabrikant de top zes plaatsen. BMW werd duidelijk verslagen op het Grand Prix-parcours in de Ardennen. Maar het in München gevestigde bedrijf toonde aan dat ze zich hebben verbeterd in termen van betrouwbaarheid en topsnelheid.

DTM Lausitzring 2020 bovenaanzicht

Een kwestie van de juiste coördinatie: op het sprintparcours is optimale tractie vereist
De krachtmeting tussen Audi en BMW vindt plaats op de Lausitzring onder verschillende omstandigheden. In Spa telde vooral de aerodynamische downforce, op het 3.478 km lange sprintparcours van de Lausitzring is mechanische grip vereist in de vele strakke en vrij trage bochten. Hier wordt veel gevraagd van de wegligging, die ingenieurs dwingen om het chassis zo veel als mogelijk is af te stemmen op de vaardigheden van de coureurs en de eigenschappen van de materialen tijdens de race afstand.

Was er sprake van tal van inhaalmanoeuvres in het hele veld op het Grand Prix-circuit in de Ardennen, dan wordt het sprintparcours van de Lausitzring, ten zuiden van Cottbus, beschouwd als een garantie voor spectaculaire remmanoeuvres. Spa's ultrasnelle bochten eisten veel van de banden. De Lausitzring vereist andere kwaliteiten van de banden van leverancier Hankook, vanwege de hoge tractie. Maar net als in Spa worden alleen degenen die hun banden kunnen sparen over de hele afstand van de wedstrijd en die hun voertuigafstelling op een bandenvriendelijke manier hebben gedaan, beloond met kampioenschapspunten.

DTM 2020 Lausitzring

Lucas Auer: de beste BMW-coureur met twee Lausitz-overwinningen
Een coureur die twee keer bovenaan op het podium stond op de Lausitzring is Lucas Auer. De Oostenrijker vierde in 2016 zijn eerste DTM-zege op het sprintparcours, dat hij een jaar later prompt herhaalde. De Lausitzring is de thuisbasis van zijn oude teamgenoot Mücke uit Berlijn. Auer is teruggekeerd naar de DTM voor het seizoen 2020. In Spa heeft de 26-jarige coureur een eerste uitroepteken gezet en reist hij naar het oosten af als de beste BMW-coureur, voor zijn landgenoot Philipp Eng, Sheldon van der Linde en ex-Formule 1-coureur Timo Glock.

DTM 2020 Spa Fabio Scherer Audi
Nieuw DTM snelheidsrecord: Fabio Scherer reed 302 km/u op Spa-Francorchamps

Nieuw DTM record: 302 km/u op de GP-baan van Spa
Van de DTM rookies gaf vooral de jonge Fabio Scherer aan het begin van het seizoen zijn visitekaartje af. De 21-jarige Zwitser had de eerste punten in zijn gedachten al op zijn konto bijgeschreven. Maar drie ronden voor het einde begaven de banden het ineens en verdwenen de punten als sneeuw voor de zon. Fabio Scherer, die de overstap maakte van het racen met formuleauto’s naar de Audi RS 5 DTM, heeft desondanks DTM-geschiedenis geschreven. Hij was de eerste DTM-coureur die door de 300 km/u-muur brak op het SPA GP-circuit. Aan het eind van de dag werd een maximum van 302 km/u gemeten voor Scherer en voor Harrison Newey (Audi) en Philipp Eng (BMW).

DTM 2020 Nico Muller
Nico Muller

Weinig tijd, veel werk: teams en coureurs blijven op de Lausitzring
In tegenstelling tot de start in Spa, waar de training, de kwalificatie en beide races werden gecomprimeerd in twee dagen, is de Lausitzring weer een DTM-weekend volgens het gebruikelijke patroon, met twee vrije trainingen op vrijdag en met kwalificatie en races vanaf 13:30 uur op zaterdag en zondag. Daarna blijven alle teams en bijna alle coureurs op de Lausitzring tot de volgende ronde, een week later. Terwijl de teams de spectaculaire toerwagens in een mum van tijd weer tot leven brengen met hun krachtige en efficiënte tweeliter turbomotoren, sleutelen de coureurs aan de afstellingen voor het 4.570 kilometer lange Grand Prix-parcours.

DTM 2019 Rene Rast Audi Lausitzring
Rene Rast met Audi onderweg op de Lausitzring in 2019

Toeschouwers bij vierde DTM-race in Assen gepland
Ook op de Lausitzring moet de DTM het doen zonder de directe steun van de fans ter plaatse. Maar de overkoepelende organisatie ITR heeft er alle vertrouwen in dat toeschouwers op de tribunes binnenkort voor de sfeervolle DTM-sfeer kunnen zorgen. Volgens de huidige planningsstatus worden tot 10.000 bezoekers toegelaten tot de vierde seizoensrace van de DTM 2020 van 4 tot en met 6 september in Assen, Nederland (tickets zijn beschikbaar voor 49 euro via de DTM-ticketshop tickets.dtm.com of via het DTM-tickethotline +49 1806 386 386). Latere DTM-evenementen zullen dit voorbeeld volgen.

Reacties van organisatoren en rijders op de komende DTM-weekends op de Lausitzring:

Gerhard Berger, voorzitter ITR e.V.
"Nu draait het allemaal om de DTM. Drie races met een double header op de Lausitzring, op de Nürburgring en in Zolder, dat vraagt veel van coureurs en teams. Net als elke andere sport missen we natuurlijk de toeschouwers, onze fans! Des te groter is de vreugde om weer bezoekers te mogen verwelkomen tijdens de vierde DTM 2020-race in Assen. We kunnen niet wachten tot de fans weer terugkeren, omdat ze onderdeel van de unieke sfeer van de DTM zijn. En we werken er hard aan om ervoor te zorgen dat de tribunes op andere circuits ook weer open gaan."

ITR voorzitter Gerhard Berger
ITR voorzitter Gerhard Berger


Mike Rockenfeller, Audi Sport Team Phoenix
"Ik heb genoten van elke ronde in Spa en ik ben super blij dat het DTM-seizoen is begonnen. Eindelijk weer racen, en vanaf nu bijna elk weekend. Dit brengt ook nieuwe ervaringen voor mij. Mijn team en ik blijven de hele week op het circuit. Er is veel te doen, aan de auto's en met de ingenieurs. De Lausitzring is lastig en eerlijk gezegd niet mijn favoriet onder de circuits. Maar beide track varianten zijn goed om in te halen. Persoonlijk vind ik de lange versie een beetje mooier. Nadat het niet helemaal volgens plan voor mij ging in Spa, hoop ik dat we de juiste conclusies hebben getrokken voor een goed vervolg. Ik denk dat het in alle opzichten een warm weekend wordt.”

Lucas Auer, BMW Team RMR
"Ik heb een speciale band met de Lausitzring. Met mijn team van Peter Mücke heb ik veel getest op dit circuit, zowel met de Formule 3 als met de toerwagens en kon ik er mijn eerste DTM-overwinning vieren. Ik hou van beide varianten, inhalen is mogelijk op allebei, vooral op de langere afstand. Over Spa was ik in principe tevreden, kwalificaties en races gingen heel goed voor mij. Maar alle BMW's waren niet snel genoeg, dus we werken in een 24/7 modus om dat te verbeteren. Ik denk dat de vrijdag met twee vrije trainingen heel belangrijk voor ons zal zijn."

Fabio Scherer, WRT Team Audi Sport
"Op volle toeren rijden door de Eau Rouge is altijd iets bijzonders. Als je de auto optimaal positioneert, neem je veel momentum mee voor het rechte stuk bergop. Ik kwam er pas na de race achter dat ik het DTM snelheidsrecord brak op Spa. Na mijn overstap van de formuleauto’s naar de DTM heb ik veel geleerd bij de eerste toerwagenrace en kreeg ik bijna zelfs mijn eerste punten. Er is nog wat potentieel. Het feit dat er weer een training op vrijdag op de Lausitzring plaatsvind, past goed bij mij. Als DTM rookie zijn alle races een nieuwe uitdaging voor mij."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS